$
עסקים קטנים ובינוניים ישן

מחפשים משקיע לעסק שלכם? 10 הכללים שכדאי שתכירו

חיפוש משקיע לעסק חשוב מאוד לאיתנותו הפיננסית ולעתידו הכלכלית. צפריר עקב, יועץ כלכלי לעסקים מסביר כיצד לעשות זאת נכון

צפריר עקב 14:0022.12.13

גיוס משקיעים לעסק יכול להתרחש הן בטרם הקמת העסק, בזמן שהיזם מבין כי הוא זקוק לעזרה בהקמת העסק עצמו, והן במהלך חייו של עסק קיים, כאשר בעל העסק מעוניין להתרחב או לשפר את חוסנו הפיננסי או לשפר את מערך הניהול של העסק. לעתים לאחר גיוס משקיע לעסק הרווח שיישאר לבעל המניות המקורי יהיה גדול יותר מהרווח שלו טרם הכנסת המשקיע. על כן, לעיתים יש להכנסת משקיע הגיון והצדקה כלכליים.

גיוס משקיעים לעסק קיים שונה במהותו מגיוס משקיעים לעסק בהקמה וזאת משום שבעסק קיים כבר ישנו תהליך עסקי שמתנהל וניתן למדוד את תוצאותיו. כלומר, בעסק קיים המודל העסקי כבר עובד ואין צורך להעריך את התוצאות הצפויות מהפעילות.

 

בעוד שבעסק שנמצא בשלבי הקמה תהליך של גיוס משקיעים מתבצע כמעט ללא קשיים מנטליים, בתהליך של גיוס משקיע לעסק קיים התהליך הזה מלווה ברגשות מעורבים, שכן בעלי עסקים רבים מרגישים שהם מכניסים שותף ל"בייבי" שלהם. 

 

משקיע, אילוסטרציה משקיע, אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

 

ערבוב הרגש עם התהליך העסקי עלול להוביל להחלטות שגויות בעת הכנסת משקיעים לעסק. התהליך הנכון של גיוס משקיעים לעסק איננו בבחינת מדע מדויק, אך ניתן לציין מספר נקודות להתייחסות שיש לתת עליהן את הדעת:

 

1. מה העסק צריך?

האם העסק זקוק לשיפור החוסן הפיננסי או שהכנסת המשקיע הינה לצורך שיפור מערך הניהול של העסק?

 

2. מה אתה, בעל העסק, מחפש?

האם אתה מחפש משקיע פיננסי, כזה שלא יתערב בניהול השוטף של העסק ויהווה שותף שקט או שאולי אתה מחפש שותף פעיל. כלומר, אדם שיסייע לך בתהליך קבלת ההחלטות או יאפשר לך להוריד הילוך בכמות ההשקעה שלך בעסק. בעסקים קטנים ומשפחתיים מומלץ לשתף ולברר עם המשפחה הקרובה גם מה הם מחפשים.

 

3. מה מוצע למכירה?

האם אנו מציעים את הרווחים הקיימים והעתידיים או שאנו מעוניינים למכור רק את הרווחים העתידיים של הפעילות העסקית. האם השליטה בעסק מוצעת למכירה?

 

4. הכינו תכנית עסקית מפורטת

תכנית עסקית לגיוס משקיע צריכה לכלול את תיאור העסק והסביבה העסקית שבה הוא פועל, את המבנה הארגוני שלו (בעסקים קטנים רצוי לציין את הקרבה המשפחתית של בעלי התפקידים), מהו המודל העסקי, מהם היתרונות של העסק, הכנת נתונים כספיים של השנים הקודמות וכן תחזית פיננסית לשנים הבאות.

 

5. העריכו את השווי של העסק שלכם

הערכת השווי של העסק תסייע לכם להבין מהו היחס שצריך למכור על מנת להשיג את הסכום הרצוי ולחילופין כמה עליכם לבקש עבור כל אחוז בעלות על העסק.

 

6. שמרו על המוניטין בשלב חיפוש המשקיעים

שמרו על הקלפים שלכם קרובים לחזה והשתדלו למנוע דליפה של מידע מהותי לגבי העסק למתחרים שלכם. לשם כך, מומלץ להיעזר בצד שלישי לחיפוש המשקיעים וכן להעביר דף מידע ראשוני ללא כל אזכור אודות החברה.

 

7. בתהליך המשא ומתן עם המשקיע הפוטנציאלי שימרו על גילוי מלא של האמת

כל מצג שווא במהלך השלב הזה עלול לטרפד את העסקה וכמו-כן, עלול להרוס את שיתוף הפעולה העתידי לאחר ביצוע העסקה.

 

8. בחנו את המשקיע בהתאם לצרכים של העסק

כלומר, במידה והמשקיע נדרש לצורך שיפור האיתנות הפיננסית ודא שאכן הפרוטה מצויה בכיסו. ובמידה והמשקיע נדרש לשם שיפור ניהול העסק, ודא שיש לו את הניסיון המתאים.

 

9. כשהמשא ומתן נכנס אל הישורת האחרונה עדכנו את השותפים העסקיים שלכם

מומלץ להימנע ממצב בו אתם מכניסים שותף שיש לו רקע לא טוב עם הלקוח העיקרי שלכם או עם הבנק שלכם. עדכון מראש יסייע לכם להימנע ממצבים אלו.

 

10. הגיעו להסכמות הוגנות בין השותפים העתידיים

יש לעגן את ההסכמות בהסכם אצל עורך דין בעל ניסיון בהקמה ופירוק של שותפויות. על ההסכם לכלול את חלוקת התפקידים והאחריות, חלוקת הרווחים וגם את מנגנון הפירוד.

 

הכותב הינו מנכ"ל חברת עין צופיה ייעוץ כלכלי, המספקת שירותי ייעוץ כלכלי וניהול כספים לעסקים ולפרטיים.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x