$
עסקים קטנים ובינוניים ישן

אפילו ספרי הקודש מרגישים את המשבר הכלכלי

אפילו בשוק יציב יחסית כמו שוק ספרי הקודש וספרי עיון ולימוד בתחום היהדות מרגישים כבר את המשבר הכלכלי העולמי. מנדי פלדמן, מנהל הוצאת הספרים הירושלמית, פלדהיים, שעיקר פעילותה הוא יצוא למדינות דוברות אנגלית, מספר על עצירת הביקושים לצד הפסד הכנסות של 10% בגלל התחזקות השקל

איתן אורטל 16:1120.11.08
הוצאת פלדהיים בירושלים היא עסק משפחתי, המתנהל כבר זה 70 שנה. העסק הוקם ע"י הסבא, פיליפ פלדהיים, ומנוהל כיום ע"י הנכד, מנדי. מנדי הוא, להגדרתו, הכבשה השחורה במשפחה, כיוון שכל אחיו לומדים בישיבות בעוד הוא מפרנס את העסק המשפחתי.

 

הוצאת פלדהיים מתמחה בספרי עיון, לימוד וספרי ילדים שהמכנה המשותף להם הוא ציר היהדות. אלו אחראים לכ-80% מהפעילות. 20% נוספים מוקדשים להוצאת "ספרי קודש" - סידורים, גמרא, חומש וכד'. ספרי הקודש נמכרים, כך לפי מנדי, במתח רווחים נמוך יותר - גם עקב התנהלות השוק, בו נפוצות הוצאות "במחיר הקרן", וגם מאופי השוק של צרכנים מעוטי יכולת כלכלית.

  


 

בהוצאה עובדים כ-30 עובדים קבועים וכן עובדים מזדמנים, "פרילנסים", העוסקים במלאכות ההוצאה: עריכה, סדר, גראפיקה והבאה לדפוס וכן בעבודות מנהלתיות - שיווק, אחסנה הפצה ומנהלה. גם את עבודות הדפוס והכריכה שומר מנדי בתוך מעגל העסקים המקומי, על ידי שיתופי פעולה ארוכי שנים עם העסקים בסביבתו - רחוב בית-הדפוס בירושלים.

 

המשבר הכלכלי נוגס אך מעט בהיקפי ההזמנות שכן לפי מנדי, פלח השוק שלו מאופיין בביקוש קשיח, אך אין זה אומר שהוא לא מרגיש את ההאטה בכיסו. קהל לקוחות ההוצאה מורכב מ-60% אחוז פעילות בחו"ל, בפילוח של 80% לארה"ב, 10% לאירופה ו-10% לשאר העולם, ובעיקר לארצות דוברות אנגלית בעלות קהילות יהודיות גדולות כגון אוסטרליה ודרום אפריקה. חשבון פשוט מסכם אובדן של 10% מההכנסות עקב ייסוף השקל לבדו, ומנדי מדווח על 5% גידול שנתי שנבלמו, בגלל הירידה בביקושים.

 

אז מי משלם את המחיר?

 

צעדי הצמצום של ההוצאה היו בעיקר פעולות ייעול - הקטנת מלאים, ייעול ההתנהלות מול ספקים והקטנת היקפי ההשקעות במוצרים חדשים, אך גם צמצום בשעות עובדים. אף אחד עוד לא נשלח הביתה, מספר מנדי, אך את העבודות לפרילנסים הוא כמעט ואינו מעביר, וגם בין העובדים הקבועים הוא נאלץ לקצץ בשעות נוספות.

 

עם זאת, שומר מנדי על אופטימיות - חג החנוכה בפתח, וזו עונת השיא בחנויות הספרים היהודיות, ועל כן את מירב המאמצים להתמודד הוא משקיע בשיווק ובמבצעי מכירות אגרסיביים בארץ ובחו"ל. בעזרת השם נעשה ונצליח, הוא מסכם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x