$
בורסת ת"א

ניתוח כלכליסט

מכוס קפה ב־5 שקלים: קופיקס מרוויחה 4% והזכיין 14%

קופיקס מונה 68 סניפים, שנתיים מיום מהקמתה. מדי יום מבקרים בכל אחד מסניפיה אלף איש בממוצע. ההכנסות של רשת בתי הקפה הסתכמו ב־51 מיליון שקל ב־2014. לקראת הכניסה לבורסה קופיקס חושפת את כל המספרים

רחלי בינדמן ואורנה יפת 07:5706.05.15

רשת בתי הקפה קופיקס חושפת לראשונה את תוצאותיה. הרשת צפויה להיכנס בקרוב לתוך השלד הבורסאי אגריופעילותה עתידה להפוך לציבורית. בעקבות כך מספקת הרשת, בשליטתם של אבי כץ וגיל אונגר, הצצה למבנה פעילותה, לרווחיות הנוכחית והצפויה ולמודל העסקי שלה.

 

אתמול נחשף ב"כלכליסט" כי הערכת השווי שניפקה חברת הייעוץ גיזה אבן זינגר לקופיקס נוקבת לה תג מחיר של 90 מיליון שקל. הרשת, המוכרת קפה, כריכים ומאפים ב־5 שקלים לפריט, מדווחת על שיעור רווחיות גולמית של כ־11% פר מוצר.

מה דעתך על מניית קופיקס גרופ:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

בדו"ח שחושפת קופיקס לקראת יציקת הפעילות לשלד עולה כי שיעור הרווחיות של המשקאות החמים עומד על 10%, שיעור הרווחיות של המאפים והכריכים עומד על 11.1% ואילו שיעור הרווחיות של משקאות האייס והמיצים הטבעיים עומד על 10.9%. ההכנסות ממאפים וכריכים מהוות כ־30% מסך הכנסות הרשת, ממשקאות אייס ומיצים טבעיים 21.1% ואילו ממכירת קפה 20.2%. הכנסות קופיקס ב־2014, השנה הראשונה המלאה לפעילותה, עמדו בסך הכל על 51 מיליון שקל. ההפסד התפעולי של הרשת היה 1.26 מיליון שקל וההפסד הסתכם ב־828 אלף שקל ב־2014.

 

1,800 פריטים נמכרים ביום

נכון להיום, לקופיקס 68 סניפי בתי קפה פעילים, 25 מתוכם הוקמו במהלך הרבעון של 2015. בכל סניף של הרשת נמכרים בממוצע 1,800 פריטים ביום, יותר מפי שלושה מהיקף הפריטים הנמכרים ברשתות קפה מהיר אחרות.

 

 

ישנם עוד 12 סניפים שעתידים להיפתח במהלך החודשיים הקרובים. בתום 2015 צפויה הרשת למנות 110 סניפים ועשר עגלות בבתי ספר. הנהלת קופיקס צופה כי בשנים 2018–2016 ניתן יהיה לפתוח בישראל כ־30 סניפי קופיקס נוספים וכן עשר עגלות בבתי ספר או מוסדות אחרים בכל שנה. מהנתונים שמסרה קופיקס לגיזה עולה כי כל סניפי הרשת הם רווחיים.

 

רשת קופיקס, שנפתחה ביוני 2013, מנתה ארבעה סניפים פעילים בלבד בתחילת 2014, אך במהלך השנה החולפת הוקמו עוד 39 סניפים. החל מהסניף השביעי החליטה הנהלת קופיקס לעבור למודל זכיינות, ומאז כל סניפי הרשת, למעט סניף אחד באוניברסיטת חיפה שמנוהל ומתופעל על ידי קופיקס, מנוהלים ומתופעלים על ידי זכיינים. שיעורי הרווחיות התפעולית הממוצע של זכיין בכל אחד מחודשי הקיץ (יוני עד ספטמבר) עומד על 14% ואילו שיעור הרווחיות של הרשת מסתכם ב־4%.

 

במהלך 2014 נכנסה הרשת גם לתוכנית פיילוט להפעלת עגלות למכירת מוצריה בבתי ספר, אוניברסיטאות, בתי חולים ומוסדות ציבור. נכון להיום, לרשת שתי עגלות כאלה בבתי ספר ועוד סניף אחד באוניברסיטת חיפה הכולל שלושה דוכנים.

 

כיום קופיקס מנהלת משא ומתן מתקדם לפתיחת עגלות בשלושה בתי ספר נוספים. קופיקס גם פועלת לכניסה לתחום פעילות חדש: המרכולים. בשלב הראשון ניהול ותפעול סניפי הרשת (שתמותג תחת השם סופרקופיקס) יבוצע על ידי קופיקס ולא על ידי זכיינים.

 

פתיחת קופיקס בתל אביב פתיחת קופיקס בתל אביב צילום: יריב כץ

 

קופיקס חושפת כי לסופרקופיקס חלק נכבד בהחלטה להפוך את פעילות החברה לציבורית. קופיקס מציינת כי ישנן שתי חלופות שדרכן תממן את פעילות המרכולים — הקמת חברה־בת יחד עם שותף צד ג' או לחלופין גיוס הון. סכום ההשקעה הנדרש בשלב זה להקמת הפעילות החדשה מוערך ב־15–8 מיליון שקל. בכוונת קופיקס לפתוח ארבעה סניפי סופרקופיקס עד סוף 2015 (כעת שלושה סניפים נמצאים בהקמה) ובכל שנה עד 2018 יקומו עוד עשרה סניפים נוספים, כך שעד תום 2018 תכלול רשת הסופרים 34 סניפים.

 

הערכת השווי של גיזה מציינת את היתרונות הקיימים בקופיקס מאחר והרשת פונה לקהל יעד רחב לאור מחירי מכירה נמוכים, שיעורי צמיחה גבוהים ומודל עסקי מוכח. הערכת השווי לא תימחרה את ההכנסות האפשריות מסופרקופיקס, אך צויין בה כי שכפול ההצלחה של קופיקס במתכונת של סופר עשוי להניב רווחים משמעותיים לחברה. עם זאת, הערכת השווי מזהירה מהסיכון הענפי כשלפיה שליש מבתי הקפה והמסעדות נסגרים כבר במהלך השנה הראשונה מיום הקמת בית העסק.

 

2% -חלקה של קופיקס בשוק הקפה

קופיקס מפרטת כי בישראל קיימות 3,000 נקודות מכירה של קפה ומוצריו. כ־62% מהן הנן בתי קפה, ומתוכן רק 23% הן בתי קפה של הרשתות הגדולות. קופיקס מתארת כיצד בנוסף "נפתחו סניפים של רשתות מתחרות השואפות 'לרכוב על גל' הפעילות והמחירים של קופיקס וליהנות מהצלחתו. אליהן הצטרפו בתי קפה קטנים ופיצוציות מקומיות שהחליטו גם למכור קפה ומוצרים נלווים לו במחיר מופחת". המתחרה העיקרית של קופיקס לטענתה היא רשת קופיז.

 

שוק הקפה בישראל מוערך ב־4.8 מיליארד שקל נכון ל־2014, ואת חלקה בשוק הקפה מעריכה קופיקס היא ב־2%. קופיקס מתייחסת לקהל היעד שלה ומתארת כי בסניף ממוצע של קופיקס עוברים מדי יום כאלף לקוחות שכוללים את כל מגוון קשת האוכלוסיה, החל מאנשי עסקים ועד פועלים, משפחות, סטודנטים ותלמידים ואפילו חסרי בית.

 

קופיקס מציינת כי העובדה שאין ברוב סניפיה מספיק מקומות ישיבה מקורים פוגעת בתנועת הלקוחות לסניפיה בימים גשומים ביחס לעונת הקיץ וכי גם בעונת הקיץ החנות חשופה למזג אוויר חם עקב החזית הפתוחה במלואה והיעדר מקומות ישיבה מקורים.

 

לקופיקס שני נושאי משרה שמעניקים לה שירותים באמצעות חברה בבעלותם כנגד חשבונית, נושא משרה אחד המועסק כקבלן כנגד חשבונית ויתר העובדים מועסקים בהסכמי העסקה אישיים. בסך הכל בקופיקס ישנם שישה סמנכ"לים שכפופים למנכ"ל ותחתיהם 21 עובדים. עלות שכר ההנהלה הסתכמה ב־2014 ב־3.3 מיליון שקל אך הרשת לא מפרטת את השכר הפרטני של המנהלים.

 

מנכ"ל קופיקס הוא חיים אהרון, שהתחייב להעניק לה שירותי ניהול עד סוף יולי 2017. החברה נשלטת כיום (בהנחת דילול מלא) על ידי כץ (37%), שמשמש גם כיו"ר, חגית שינובר (17.9%), בתו של כץ שמשמשת גם כסמנכ"לית סחר ורכש, ובני פרקש (17.9%) המשמש כאחראי איתור הנכסים בקופיקס. עם בעלי השליטה נמנים גם חנניה שמש (8.95%), גיל אונגר (8.95%), חזני הרצל (2.69%) ויהודה אריק גביזון (4.48%), המשמש גם כסמנכ"ל איתור נכסים וזכיינים.

 

גיל אונגר גיל אונגר צילום: אוראל כהן

 

1.2 מיליון שקל - הגירעון בהון העצמי של קופיקס

עד כה מומנה פעילות קופיקס אך ורק באמצעות אשראי שהעמידו לה בעלי מניותיה, באמצעות הלוואות שלא נשאו ריבית. לקופיקס אין כל אשראי בנקאי או חיצוני אחר ואין לה כל מסגרת אשראי במוסד בנקאי. עם זאת, ברבעון הראשון של 2015 הועמדה לקופיקס מסגרת אשראי On Call בהיקף של 2 מיליון שקל לתקופה של חצי שנה, מתוכה נטלה קופיקס הלוואה של חצי מיליון שקל שכבר נפרעה.

 

לאחר תום הרבעון העמיד בנק, ששמו לא נמסר, לקופיקס מסגרת אשראי On Call בהיקף של 4.6 מיליון שקל בריבית שנתית של 3.2% כנגד שעבוד פיקדון של 3.6 מיליון שקל שהעמיד כץ לטובת הבנק. לקופיקס גירעון בהון העצמי של 1.2 מיליון שקל שמקורו בעיקר בהפסד השנתי ובריבית המשולמת להלוואות בעלי המניות (בהיקף של 165 אלף שקל). החוב הפיננסי נטו של קופיקס עומד, נכון לסוף 2014, על 2.4 מיליון שקל וההון החוזר התפעולי עומד על 600 אלף שקל.

 

קופיקס חושפת כי בפברואר האחרון הגישה כנגדה חברת שופרסל כתב תביעה לבית משפט השלום בחיפה בשל סניף של קופיקס בקניון כרמיאל. לטענת שופרסל, הסניף ממוקם בסמוך לכניסת לקוחות לסניף שופרסל ועומד בצורה המפריעה ללקוחותיה ובניגוד להסכם בין הקניון ושופרסל. הנהלת קופיקס מעריכה כי יש סיכוי סביר לדחיית התביעה. כך או כך, בכל מקרה שבו יתקבל פסק דין בתביעה, לקח על עצמו הקניון לשאת בעלויות שייזקפו לו ולקופיקס.

 

100 אלף שקל - רווח מהקמת סניף חדש

בהערכת השווי של גיזה מצוין כי משיחות עם הנהלת החברה עולה כי היעד לטווח ארוך הוא הפעלה של 300 סניפים. על בסיס התוכנית הרב־שנתית של קופיקס, כך לפי הערכת השווי, הרשת עתידה לפתוח בשנים 2018–2016 כ־80 סניפים וכ־30 עגלות במוסדות חינוך, כך שבסוף 2018 תמנה הרשת 190 סניפים ו־40 עגלות. לצורכי הערכת השווי, הניח המעריך מטעמי שמרנות כי הרשת תמנה בסוף 2018 רק 170 סניפים ועשר עגלות (המגלם פתיחה של 60 סניפים מ־2016 ואילך ללא פתיחה של עגלות נוספות).

 

בכל הנוגע למכירת פריטים ממוצע בסניף, הניחה הערכת השווי מכירה של 1,800 פריטים ליום ואילו בסניפים חדשים הניחו דיסקאונט של 5%–15% במספר הפריטים. בהתאם לנתונים שקיבלה גיזה מקופיקס מכירות המלאי של הרשת לסניפים הנה בגובה של 55% מסך המכירות בסניפים — כלומר הזכיינים נהנים מרווחיות גולמית של 45%. לצד זאת הניח מעריך השווי גביית דמי ניהול חודשיים של 5,000 שקל מהזכיינים הקיימים ו־6,000 שקל מסניפים חדשים (בתוספת דמי הפרסום).

 

לפי נתונים שקיבל מעריך השווי מהחברה, החברה מניחה רווח של 60 אלף שקל מהקמת סניף (נגזר ממכירת הסניף בכ־500 אלף שקל בניכוי עלות הקמה של 440 אלף שקל). החל מהרבעון הרביעי של 2015, בהתאם לחוזי זכיון מעודכנים שקיבל מעריך השווי, הניח המעריך רווח של 100 אלף שקל מהקמת סניף. ברמת הרווח הגולמי הונח שיעור רווחיות גולמית של 11% לאורך שנות התחזית בהתאם לנתונים בפועל של הסניפים הקיימים.

 

בכל הנוגע לסעיף ההוצאות, ב־2015 הונחו הוצאות מכירה ושיווק של 2.2 מיליון שקל ואילו ביתר שנות התחזית הונחה צמיחה בתחזית בהתאם לגידול המשמעותי במספר הסניפים. הוצאות ההנהלה והכלליות הוערכו ב־6 מיליון שקל ל־2015. בכל הנוגע להשקעות הונחו השקעות שנתיות שוטפות של 100–400 אלף שקל בדגש על מערכות מידע, מחשוב והשקעות כמו רכישת מכונות קפה. הערכת השווי חוזה הכנסות נטו (הכנסות ממכירת סחורות לסניפים ורווחים מהקמת סניפים פחות עלות המכר) של 19.5 מיליון שקל ב־2015 ו־24.7 מיליון שקל ב2016. ה־EBITDA (הרווח התפעולי התזרימי) צפוי להיות 11.3 מיליון שקל ב־2015 ו־16 מיליון שקל ב־2016.

 

23% - נתח השוק של רשתות הקפה

נתח השוק של רשתות הקפה (מתוך סך נקודות ממכר הקפה ומוצריו הכוללים גם בתי קפה פרטיים וחנויות נוחות בתחנות דלק) נמצא בעלייה עקבית בשנים האחרונות ועומד על כ־23%. תל אביב הנה העיר עם מספר בתי הקפה למשקי בית הגבוה ביותר בישראל, אך דווקא העיר הבאה בתור מפתיעה. בבדיקה של מספר בתי קפה לאלף משקי בית בעשר הערים הגדולות בישראל עולה כי העיר השנייה היא נתניה, השלישית אשדוד, הרביעית באר שבע, החמישית חיפה, השישית ראשון לציון ואילו ירושלים מתברגת רק במקום השביעי.

 

כוס קפה של קופיקס כוס קפה של קופיקס צילטם: יריב כץ

 

הערכת השווי משווה את קופיקס לרשתות קפה מובילות בישראל ומראה כי לקפהקפה 151 סניפים, לארומה 125 סניפים, לגרג 90 סניפים ואילו לקפה ג'ו 31 סניפים. אלא שבהערכת השווי מוסבר כי לרשת קופיקס מאפיינים שונים בהשוואה לרשתות בתי הקפה המסורתיות, ולמאפיינים אלו השפעה חיובית הממתנת את גורמי הסיכון המאפיינים את הענף — בעיקר בזכות מודל פעילות רזה של סניפים קטנים ופעולה דרך זכיינים. קצב פתיחת בתי קפה נבלם ב־2014 ורשתות אף סוגרות סניפים במקומות לא מצליחים. כך, לפי הערכת השווי, לאחר צמיחה עקבית של כ־400 מיליון שקל בהיקף השוק בשנים 2013–2008, ב־2014 נרשמה סטגנציה בהיקף השוק, חרף הגידול באוכלוסייה. 

 

בונה על רווחים קבועים - קופיקס מיישרת קו עם תנאי הזכיינות בענף

במקביל לכניסתה של קופיקס לבורסה שינתה החברה את מודל ההתקשרויות עם זכיינים חדשים באפריל האחרון. דו"חותיה הכספיים חושפים כי הרשת, שבשליטתם של אבי כץ וגיל אונגר, החלה לגבות מהזכיינים שלה, נוסף לדמי הניהול חודשיים, דמי פרסום של 1,000 שקל בחודש. דמי הניהול עומדים על 5,000 שקל. אם היקף המכירות של הזכיין עולה על הסף שנקבע בינו לבין הנהלת הרשת, מוסיף הזכיין 2,000 שקל לדמי הניהול הקבועים.

 

במקביל מאז אפריל הרשת משווקת לזכיינים את הסניפים במודל שלפיו הזכיין משלם את עלות הקמת הסניף במלואה בתוספת דמי זיכיון של 65 אלף שקל ו־35 אלף שקל נוספים עבור ליווי ופיקוח בשלבי הרצת הסניף. מטרת המודל החדש היא ליצור להנהלת הרשת רווחים קבועים ללא תלות בעלויות ההקמה.

 

ברשתות בתי הקפה הגדולות מודל העבודה מול הזכיינים כולל תשלום על הקמת הסניף, תשלום דמי זיכיון חד־פעמיים של כ־250–150 אלף שקל, תוספת תמלוגים של כ־5% ממחזור המכירות ותוספת של עד 1% מהמחזור עבור דמי פרסום. כך למשל, ברשת קפהקפה, אחת מרשתות בתי הקפה הגדולות בישראל, משלמים הזכיינים דמי זיכיון של 250 אלף שקל, תמלוגים חודשיים של 5% ממחזור המכירות ועוד 1% מהמחזור על דמי פרסום חודשיים. עלות הקמת סניף של רשת בית קפה גדולה היא בממוצע 1.5 מיליון שקל — פי שלושה מעלות הקמה של סניף קופיקס. רוב הסניפים מתפקדים כמסעדה ומציעים תפריט מזון מגוון שדורש הפעלת מטבח, ושטחי המסחר שהם שוכרים גדולים בעשרות אחוזים מסניפי קופיקס, המשתרעים בממוצע על כ־50 מ"ר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x