$
בורסת ת"א

מחכים לשלב הציבורי: "קיבלנו מאלדן תנאים טובים יותר מהמתחרות"

המוסדיים שהשתתפו בהנפקת האג"ח לא מתרגשים מהלוואת הבעלים של 21 מיליון שקל ליוסי דהן: "יש עליה שעבוד של בית מלון בפריז"

אורן פרוינד 08:1024.02.15

"יש פה חברה עם שטר חזק שרוצה להקטין מינוף בטווח הקרוב, עם מח"מ יותר קצר ועם ריבית יותר גבוהה לעומת המתחרות - וכל זה רק בגלל שהיא מנפיקה לראשונה בשוק ההון". כך הסביר אחד המוסדיים את השתתפותו בהנפקה של אלדן. חברת השכרת הרכב השלימה ביום חמישי האחרון את השלב המוסדי בהנפקת האג"ח הציבורית הראשונה שלה בת"א.

 

ביום חמישי הקרוב צפויה אלדן לבצע את השלב הציבורי ולגייס בסך הכל 450 מיליון שקל. החברה תכננה לגייס במקור 200 מיליון שקל, אך הגדילה את היקף הגיוס לאור ביקושים גבוהים של 480 מיליון שקל בשלב המוסדי. בסופו של יום לקחה החברה 376 מיליון שקל בריבית של 4.5%, הגבוהה מתשואות האג"ח שבהן נסחרות המתחרות של אלדן, החברות אלבר, שלמה סיקסט וקרדן רכב.

 

האג"ח של אלבר נסחרות בתשואות לפדיון של 1%־3%, האג"ח של שלמה החזקות ב־0.8%־2%, ושל קרדן רכב ב־1.5%־3.3%. הפער נובע הן מפרמיית כניסה שמשלמת אלדן לשוק ההון והן משום שהאג"ח שלה קיבלו מחברת מידרוג דירוג Baa1, בעוד שהאג"ח של שלמה אחזקות מדורגת a2, אלבר מדורגת A3 וקרדן רכב מדורגת A על ידי חברת מעלות.

 

מתוך הסכום שגייסה בשלב המוסדי, 92 מיליון שקל הוזרמו על ידי גופים מוסדיים והשאר על ידי שחקני נוסטרו. עם המוסדיים שרכשו את האג"ח של אלדן נמנים בית ההשקעות אלטשולר שחם, שרכש אג"ח בהיקף 22 מיליון שקל, מגדל מקפת, שרכשה בהיקף 20 מיליון שקל, מנורה רכשה ב־17 מיליון שקל והלמן אלדובי ב־15 מיליון שקל.

 

אלדן אלדן צילום: רונן טופלברג

 

עד כה נמנעה אלדן מלגייס אג"ח ציבוריות בתל אביב לאור תנאים טובים שקיבלה על הלוואות פרטיות מגופים מוסדיים. נכון להיום לאלדן יתרת הלוואות של 410 מיליון שקל שגייסה מגופים פרטיים, לצד הלוואות של 357 מיליון שקל מבנקים ישראליים וחוב של 335 מיליון שקל ליבואני רכב — סך הכל חוב של 1.1 מיליארד שקל, ללא הגיוס הנוכחי.

 

הדירוג הנמוך ביחס למתחרות לא הפריע למוסדיים ולגופי הנוסטרו להסתער על אג"ח של אלדן. גם עסקת בעלי העניין שביצע יוסי דהן, בעל השליטה ויו"ר החברה, שבה נטל מאלדן הלוואה שיתרתה 21.6 מיליון שקל בריביות של 3.3%־5.3%, לא בלמה את המוסדיים. "מרבית יתרות עסקאות בעלי העניין נסגרו בחברה לפני היציאה לציבור", אמר המוסדי. "על ההלוואה של דהן יש שעבוד של בית מלון בפריז בשווי 18 מיליון שקל, כך שהבטוחה כמעט מכסה את החוב הזה. זו הלוואה של 20 מיליון שקל והמאזן של החברה הוא 3 מיליארד שקל — זה זניח".

 

"אלדן הציעה תנאים טובים יותר מהמתחרות שלה", הוסיף המוסדי. "כולן נותנות שעבוד על הרכבים שלהן, ובעוד ששאר החברות נותנות יחס חוב לבטוחה של 96%־100%, אלדן נתנה 85%".

 

עוד ציין כי "מבחינה משפטית ככל שמתקדמים השנים, שטרות החוב הופכים יותר חזקים, ומכיוון שזה השטר האחרון שהונפק יש בו יתרון. בנוסף יש מגבלות על חלוקת דיבידנד רק מעל ההון העצמי הנוכחי שלה, כלומר מעל 350 מיליון שקל - וזה לא קיים אצל המתחרות. גם אמות המידה הפיננסיות יותר חזקות".

 

מוסדי אחר, שמכיר היטב את אלדן טרם ההנפקה ושימש כמלווה עיקרי להלוואות הפרטיות שלה, אמר ל"כלכליסט": "נפגשנו עם הבעלים לפני ההנפקה, קיבלנו תשובות על הלוואה שלו מהחברה וזה נראה לנו כשר ובסדר. בסך הכל החברה נותנת תנאים טובים יותר מכפי שנותנות חברות הרכב האחרות".

 

מהתשקיף שהגישה החברה עולה כי צי כלי הרכב שלה מונה כ־34 אלף רכבים. החברה מוחזקת בבעלות מלאה על ידי מישור דהן תחבורה, בשליטת יוסי דהן, ומנוהלת על ידי בניו, שי ושלמה דהן.

 

אלדן פירטה בתשקיף את הערכותיה לנתחי השוק של המתחרות: שלמה החזקות היא המובילה בתחום ההשכרה עם נתח של 22%, אלדן במקום השני עם 19% ואלבר שלישית עם 11%. על פי ההערכות, בתחום הליסינג שלמה החזקות מובילה עם 27% מנתח השוק, אלבר במקום השני עם 13% ואלדן שלישית יחד עם קרדן, ולשתיהן נתח של 11%. לחברה יש גם פעילות בתחום הנדל"ן, אולם היא שולית. נכון לסוף ספטמבר היא העסיקה 783 עובדים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x