• תפריט
פרסום ושיווק

למה תנובה מתעקשת לפעול בשוק הבשר

גילויי ההתעללות בחיות במשחטה של תנובה מצטרפים להפסדים כבדים של אדום אדום. למרות זאת, נראה כי בתנובה מאמינים שהמותג יתאושש

גיל קליאן 09:3713.12.12

התסבוכת של משחטת אדום אדום הולכת ומעמיקה - אתמול עתרו לבג"ץ העמותות אנונימוס ותנו לחיות לחיות כדי לסגור מיידית את המשחטה. אם נוסיף לכך את החקירה שמנהלות הרשויות באוסטרליה ובישראל על פעילות המשחטה, לאחר שחשפה "כלבוטק" את ההתעללות בבעלי החיים הנשחטים שם, לצד ההפסדים האדירים שרשמה תנובה מהפעלת המשחטה לאורך השנים - עולה השאלה מדוע תנובה צריכה להמשיך להפעיל את משחטת אדום אדום?

 

התשובה לכך פשוטה. אמונה. בתנובה מאמינים שהמותג אדום אדום יתאושש גם מהמכה הנוכחית, ויצליח בסופו של דבר להוכיח כי מוצרים איכותיים (ובשאיפה גם הליך ייצור תקין) מנצחים אצל הצרכן. פעילות הבשר הטרי חשובה לחברת המזון הגדולה בארץ, שרואה את עצמה כספקית המזון הבסיסי של ישראל.

 

מנכ"ל תנובה אריק שור מנכ"ל תנובה אריק שור צילום: אוראל כהן

 

תנובה מגשימה את החזון הזה באמצעות חטיבת הסחורות שלה, הפועלת ברווחיות נמוכה ובהיקפי ענק במוצרים כמו חלב טרי, עופות, ביצים וכדומה. קשה להאמין שבתנובה ימשיכו עם פעילות הבשר אם זו תמשיך להציג הפסדים גדולים - אך כל עוד הנזקים התדמיתיים בסבב הנוכחי יוכיחו את עצמם כמוגבלים יחסית, החברה ככל הנראה תמשיך בפעילות זו.

 

מפעל אדום אדום הוקם כחלק מחזונו הגדול של אריק רייכמן, מנכ"ל תנובה עד 2008. חזון זה כלל משחטה מודרנית ושרשרת אספקה של בקר טרי ואיכותי, שמקורו בעגלים שגדלים בישראל. חזון זה לא התממש. לטענת העוסקים בענף, בשנים האחרונות העוף הטרי מציג קצבי צמיחה גבוהים יותר מהבקר הטרי.

 

אחרי השקעה של כ־100 מיליון שקל בהקמת המפעל של אדום אדום בשנת 2004, הפעילות דיממה עשרות מיליוני שקלים בכל שנה בהפסדים תפעוליים עד לשנת 2011, אז הצליחה להגיע לאיזון תפעולי תחת המנכ"ל דוד מטלון. זמן קצר לאחר מכן עזב מטלון לטובת ניהול רשת אייס שקרסה, ולפי הקמעונאים המפעל ממשיך להפסיד ב־2012.

 

חיסול הפעילות עלה כמה פעמים על שולחן דירקטוריון תנובה. עם רכישת השליטה בחברה על ידי אייפקס נבחנה מחדש הפעילות, והוחלט לשמר אותה לאור המיתוג החזק שלה.

 

בחינת הפעילות עלתה גם על שולחן היו"ר שלמה רודב, שהכריע על סגירת המחלבה ברומניה לפני כשנה, אך גם רודב החליט להמשיך עם פעילות הבשר תוך שאיפה שתציג רווחיות יציבה בעתיד.

 

הבעייתיות של תפעול אדום אדום התרכזה מאז ומתמיד בתנודתיות של מחירי העגלים ומזונם, לצד הבעייתיות של שיווק הבשר הכשר - בפרט הנתחים האחוריים כמו פילה ושייטל, נתחים שהליך ההכשר שלהם מסובך ויקר. מדובר באתגרים תפעוליים של ניהול מלאי וייצור של סחורה טרייה, שכל טעות בה עלולה לעלות מיליוני שקלים.

 

מה שהציל את אדום אדום היה חוזקו של המותג - וכאשר הוא נפגע, קשה לראות כיצד תנובה תוכל להמשיך בפעילות זו לאורך זמן.

 

נראה כי הכל כעת זו שאלה של עומק הפגיעה וחומרתה - שני פרמטרים שיתגלו רק בעוד כמה חודשים. דווקא הקמעונאים יצטערו מאוד לראות את תנובה נעלמת משוק הבשר הטרי בשחיטה מקומית, שנשלט היום על ידי סאלח דבאח, לצד אדום אדום של תנובה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x