$
פרסום ושיווק

שוק המזון בצניחה: ירידה של 2.5% בשליש הראשון של 2016

נתוני סטורנקסט מראים כי הירידה בצריכה לא פוסחת גם על אחת מתקופות השיא בצריכה — חג הפסח. על רקע אזהרת ארגון הבריאות העולמי, קטגוריית הנקניקים רשמה את הירידה החדה ביותר וקטנה מתחילת השנה ב־90.6 מיליון שקל

נורית קדוש 06:5609.05.16

שוק מוצרי הצריכה לא מפסיק לאבד גובה. מנתוני סטורנקסט עולה כי מכירות בתחומי המזון, המשקאות, הטיפוח והניקיון בחודשים ינואר עד אפריל ירדו ב־2.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בנתוני השליש הראשון של שנת 2016, אשר מנטרלים את השפעת עיתוי חג הפסח שחל השנה באפריל בעוד בשנה שעברה חל במרץ והשפיע על הרבעון הראשון של השנה.

 

במונחים כספיים מדובר בירידה של 342 מיליון שקל והיא לא פוסחת על תקופות שבעבר היו סיבה לצריכה מוגברת, שכן בחג עצמו נרשמה ירידה של 1.1% ביחס לפסח אשתקד.

הירידה בצריכה נובעת מצמצום הסל, ממעבר למותגים זולים יותר דוגמת המותג הפרטי של רשתות השיווק ומהעמקת מבצעי ההוזלות על ידי הספקים המבקשים לבלום את הפגיעה בתוצאותיהם העסקיות.

 

עדות לכך ניתן למצוא במדד המחירים של סטורנקסט שרשם בשליש הראשון של השנה ירידה של 0.6 נקודות ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה. בניכוי השפעת מדד המחירים של סטורנקסט, רשם השוק ירידה של 1.9% במכירות ביחס לשנה שעברה.

 

 

למרות העתקת הקניות לפסח לחודש אפריל, החודש הסתיים בירידה של 1.2% לעומת אפריל אשתקד. יחד עם זאת, יום העצמאות שחל בשנה שעברה באפריל, יחול השנה במאי וצפוי להשפיע במעט לחיוב. מהנתונים עולה עוד כי תחום המזון מוביל את הירידות הכספיות והכמותיות וכי קטגוריית המשקאות היא הקטגוריה היחידה שרשמה צמיחה — 1.2%. מכירות המזון צנחו מתחילת השנה ב־3.2%, מכירות מוצרי טיפוח ירדו ב־2% ומכירות מוצרי הבית ירדו ב־0.8% בלבד.

 

האחראית המרכזית לצניחה במכירות מוצרי מזון היא קטגוריית הנקניקים שאיבדה מתחילת השנה 90.6 מיליון שקל. קטגוריות נוספות שנפגעו משמעותית הן סלטים מוכנים ומוצרי חלב שאיבדו כל אחת כ־ 35 מיליון שקל. ניתן להעריך שחלק מהירידה בצריכת הסלטים קשורה לנטישת הצרכנים את הנקניקים שנמצאו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים. הירידה בקטגוריית החלב נובעת בין היתר מכניסתה של שופרסל לקטגוריה עם מותג פרטי במחירים מוזלים.

 

מלבד זוגלובק שמכירותיה צנחו מתחילת השנה ב־ 26.9% ונתח השוק שלה ירד ל־1% בלבד. הנפגעת המרכזית מהתמורות בשוק המזון היא חברת תנובה שאיבדה מחודש ינואר ועד חודש אפריל 8.1% מהמכירות ונתח השוק שלה ירד ל־13.2% לעומת 14% בתקופה המקבילה אשתקד. גם אסם ספגה פגיעה בהכנסות עם אבדן של 5.4% במכירות וירידת נתח השוק ל־7.8% לעומת 8.1% בתקופה המקבילה אשתקד.

 

פיני קמרי, מנכ"ל זוגלובק: נתח השוק של החברה צנח פיני קמרי, מנכ"ל זוגלובק: נתח השוק של החברה צנח צילום: עמית שעל

 

אזהרת ארגון הבריאות העולמי מצריכת מוצרי בשר מעובד הובילה לירידה של 5.5% במכירות נטו. גם יוניליוור סובלת מהרעה בתוצאות ואיבדה 5.2% ממכירות החברה.

הירידה בשיעור 1.1% במכירות לחג הפסח, התקיימה על רקע קיפאון בתקופת טרום החג במהלכה הסתכמו המכירות ב־1.52 מיליארד שקל לצד ירידה של 1.7% במכירות בסמוך לחג שהסתכמו ב־ 1.9 מיליארד שקל. הקניות לפסח התאפיינו בירידה של 1.7% בתחום המזון ו־2.4% בתחום המוצרים לבית. בתחום מוצרי הטיפוח נרשמה סטגנציה ובתחום המשקאות נרשמה צמיחה של 3.4%.

 

נתוני המכירות מעידים על כך שלאורך השבועיים שקדמו לחג, היו המכירות נמוכות מאשר בתקופה המקבילה אשתקד בכל ימות השבוע, למעט ימי שישי וכי גם השנה וגם בשנה שעברה, שיא המכירות נרשם ביום רביעי שלפני ערב החג.

 

בחינת המחירים מעלה כי 58% מהפריטים, רשמו השנה ירידה במחיר בעוד 42% מהם רשמו עליה במחיר. מתוך מאה הפריטים הנמכרים ביותר, ירד מחירם של 54% ומחירם של 46% מהפריטים הנמכרים ביותר עלה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x