$
פרסום ושיווק

משרד התקשורת ויתר על תחרות בסלולר חו"ל

יותר משנה חלפה מאז שהמשרד יזם מהלך להכנסת תחרות לשירותי הסלולר בחו"ל - ודבר לא קרה. כעת מודה המשרד: "אין כוונה לקדם את השינוי"

אופיר דור 08:3320.10.15

משרד התקשורת הקפיא מהלך שיזם שר התקשורת לשעבר גלעד ארדן, אשר נועד לייצר תחרות ולהביא להורדת מחירים בתחום שיחות הסלולר בחו"ל. המהלך שיזם המשרד נולד לאחר תלונות צרכניות רבות שהגיעו אליו בנושא, ונועד לאפשר למנויי חברת סלולר לקבל שירותים בחו"ל מחברות מתחרות שמציעות תעריפים עדיפים. כך היתה נוצרת תחרות בין הספקים על תעריפי הנדידה שהיתה מובילה להורדת מחירים. אלא שלאחר הוצאת שימוע בנושא באוגוסט אשתקד המהלך הוקפא, ובמשרד שוללים הצעות חלופיות לטיפול בנושא, דוגמת פיקוח על תעריפי השיחות בחו"ל שגובות החברות הישראליות.

 

בשימוע שפרסם המשרד לפני יותר משנה ציין המשרד כי הבחירה הניצבת בפני לקוח בבואו להתקשר עם חברת סלולר מתבססת על בחינת התעריפים שהיא גובה בארץ, בעוד התעריפים בחו"ל אינם מהווים שיקול אמיתי. משהצטרף הלקוח לאותה חברה הוא כבול לתשלום התעריפים שלה בחו"ל, כך שהיא למעשה מהווה מעין מונופול עבורו.

 

 

הפתרון שהציע המשרד היה לאפשר ללקוח היוצא לחו"ל להתקשר עם כל חברת סלולר לתקופת נסיעתו. אלא שכבר עם פרסום המסמך עלו ספקות מהותיים לגבי ישימות הפתרון של ספק חלופי. המשרד התבסס על עבודה שביצע הרגולטור האירופי שכללה פתרון של ספק חלופי, אך גם שם התוכנית לא יושמה בפועל. בתגובה לשימוע דחו חברות הסלולר על הסף את הפתרון שהציע, וטענו כי הוא ישים טכנולוגית ואינו קיים באף מקום בעולם.

 

עד כה לא הצהיר משרד התקשורת כי ביטל את השימוע, אך בתגובה לפניית "כלכליסט" בנושא נמסר כי הוא הוקפא וכי "בשלב זה אין כוונה לקדם את השינוי האמור עד שיטופלו העיוותים בשוק הסלולר". בכך מתייחס המשרד להסכם שיתוף הרשתות שנחתם בין סלקום לגולן טלקום, שלדעת אנשי המשרד מחייב את גולן בהשקעה נמוכה ומעניק לה יתרון תחרותי.

 

מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר. מעדיף עיוותים אחרים מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר. מעדיף עיוותים אחרים

 

בחודש שעבר פנתה התנועה הצרכנית הצלחה באמצעות עוה"ד אלעד מן ואורי ברעם למנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, בהצעה לבחון הטלת פיקוח מחירים על התעריפים שגובות חברות הסלולר בחו"ל. פתרון של פיקוח על תעריפי הנדידה מונהג באירופה מ־2007 ובארה"ב מאז 2011. "עד שתתקיים תחרות אמיתית על לבם של מנויים ישראלים הנוסעים לחו"ל אין מנוס מפתרון יעיל של פיקוח על מחירים", כתבו אנשי הצלחה לפילבר.

אף שבמשרד התקשורת מפעילים פיקוח מחירים, למשל על שירותי הטלפוניה של בזק, במשרד דחו בתוקף את ההצעה לפקח על מחירי השיחות בחו"ל. מהמשרד נמסר כי ההצעה היא "דרקונית ונוגדת את מדיניות המשרד לתת לשוק לקבוע את המחירים".

 

בחברת הסלולר טוענים כי התעריפים הגבוהים בחו"ל נובעים מתשלום גבוה שדורשות החברות הזרות עבור מתן השירותים. אולם נראה כי גם לחברות הישראליות יש אינטרס להשאיר את התעריפים גבוהים כדי לשמור על רווחיות גבוהה. כמו כן, מרבית החברות משתמשות בשיטות תמחור לא שקופות בתעריפי חו"ל, ומחייבות לקוחות לרכוש חבילות שבהן הלקוח קונה מראש בנק כלשהו של שימושים (דקות שיחה, הודעות טקסט וחבילת גלישה) ולא מחויב לפי צריכה בפועל.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x