סגור

מבצע החיסול ברשת קסטרו שחק את הרווחיות והעמיק את ההפסד

המחירים הנמוכים שהציעה הרשת במטרה לקצץ את המלאים הובילו להפסד תפעולי של 33 מיליון שקל; בצד החיובי, החברה צמצמה בחדות את עלויות המלאים וגייסה 74 אלף חברים חדשים למועדון הלקוחות

בינואר 2023 יצאה קבוצת קסטרו במבצע חיסול חסר תקדים שמטרתו הייתה להפטר מסחורה שנצברה במחסנים במהלך משבר הקורונה ובחודשי החורף נובמבר-דצמבר 2022, שאופיינו במיעוט משקעים. במסגרת המבצע מכרה קסטרו שלושה פריטים למבוגרים ב-100 שקל ושלושה פריטים לילדים ב-60 שקל. הדוחות הכספיים של קבוצת האופנה שפורסמו היום (ד') מלמדים על השלכות המבצע.
בזכות המבצע עלו הכנסות חברת האופנה ב-26% ל-380 מיליון שקל, והפדיון החודשי הממוצע למ"ר עלה ב-25% ל-1,435 שקל. בה בעת המחירים הנמוכים באופן יוצא דופן שבהם נמכרו הפריטים במבצע חיסול המלאי, לצד השחיקה בשערי החליפין, פגעו לקסטרו בשיעורי הרווחיות.
שיעור הרווח הגולמי של קסטרו ברבעון הראשון נפל ל-48%, לעומת 53% ברבעון המקביל אשתקד. זאת על אף ההשפעה החיובית של ההכנסות על הרווח הגולמי, שצמח ב-14% ועמד על 183 מיליון שקל. ההפסד התפעולי של החברה העמיק ל-33 מיליון שקל, לעומת 27 מיליון שקל ברבעון המקביל.
החברה רשמה בשורה התחתונה הפסד של 32 מיליון שקל, זאת בזמן שברבעון הראשון של 2022 הפסידה 26 מיליון שקל. "הגידול בהפסד נובע בעיקר מהמבצע הגדול בחנויות קסטרו", מסרה החברה בדוחות.
בהיבט מסוים קסטרו כן הרוויחה מהמכירה המסיבית. חברות האופנה נפגעות מהצטברות פריטים במחסנים שמגדילים את המלאי ואת הוצאות האחסון. קסטרו הצליחה במסגרת המבצע למכור את מרבית המלאי שהצטבר בחברה מעונת חורף 2022, ועל הדרך גם מכרה עודפים מעונות קודמות.
בסך הכל מכרה הקבוצה במסגרת המבצע סחורה בהיקף של 57 מיליון שקל במונחי עלות מלאי, זאת בזמן שבינואר 2022 המכירות שלה היו 16 מיליון שקל בלבד. המבצע צמצם את רמות המלאי ב-65 מיליון שקל, ויצר לקסטרו תזרים מפעילות שוטפת של 36 מיליון שקל.
בקסטרו מעריכים כי הורדת רמות המלאי תקטין את הוצאות האחסון בשנת 2023 ב-10-5 מיליון שקל, בעיקר בזכות סגירה של מחסן חיצוני. זאת לאחר שבדו"חות לשנת 2022 מחקה קסטרו 3.2 מיליון שקל בשל ירידת ערך מלאי. עוד הישג הטמון במבצע הוא ההצלחה לגייס 74 אלף חברים נוספים למועדון הלקוחות של המותג, שמונה כיום כ-1.15 מיליון לקוחות.
הכנסות מגזר אופנת ההלבשה ברבעון הראשון עלו ב-27% והסתכמו ב-278 מיליון שקל, אך השחיקה ברווחיות הגולמית (44% לעומת 50% ברבעון ראשון 2022) העמיקה את ההפסד התפעולי של מגזר האופנה ל-31 מיליון שקל, לעומת הפסד של 27.4 מיליון ברבעון המקביל.
תחום אביזרי האופנה הציג עלייה של 19% בהכנסות ל-89 מיליון שקל, אך גם בו נשחקה הרווחיות והוא עבר להפסד של 1.8 מיליון שקל, לעומת רווח של 2.3 מיליון ברבעון המקביל. בתחום הקוסמטיקה, שבו פועלת קסטרו עם המותגים קיקו מילנו ואיב רושה, זינקו מכירות החברה ב-51% ועמדו על כ-12 מיליון שקל, הרווחיות הגולמית של המגזר עלתה ב-4% ל-61% מהמחזור, וההפסד קטן ל-300 אלף שקל לעומת הפסד של 1.9 מיליון ברבעון הראשון שנה שעברה.
כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", קסטרו השיקה לפני כשבוע בהשקה שקטה מותג חדש של חנויות תכשיטים תחת השם LUNA. החנות הראשונה נפתחה בדיזנגוף סנטר, אך כעת מתמודדת חברת האופנה עם טענה מצד ליבנת קופיט, בעלת מותג התכשיטים LALUNA, על כך שקסטרו מטעה את לקוחותיה בשם מותג דומה לשלה. קופיט טוענת עוד שקסטרו השתמשה בפרסומים לחנות החדשה בתמונה של קופיט.