סגור
משה פסל חבר כנסת ממפלדת הליכוד ו בתי הזיקוק של בזן בחיפה
ח"כ משה פסל לצד בתי הזיקוק של בזן בחיפה. קיבלה קונדנסט חינם במשך 4 שנים (צילומים: מתוך X, אלעד גרשגורן)

ח"כ מהליכוד קידם דיון לטובת דודו, מבעלי השליטה בבזן

ח"כ משה פסל ביקש לקדם דיון מהיר בנושא מכירת הקונדנסט ממאגר לווייתן, שעד כה בזן זכתה בו מן ההפקר, ללא תמורה, והרוויחה ממנו 18 מיליון דולר ברבעון. דודו, אלכס פסל, מכהן כדירקטור בבזן. ח"כ פסל: "אלכס אינו מוגדר כקרוב"

ח"כ משה פסל (הליכוד) ביקש לקדם דיון מהיר בכנסת בנושא שמקדם את האינטרס העסקי של דודו, אלכס פסל, מבעלי השליטה בבזן. היום יתקיים דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת שיעסוק בסוגיית הזרמת הקונדנסט (תוצר לוואי הנוצר בעת הפקת גז טבעי) ממאגר הגז לווייתן לבית הזיקוק באשדוד, והפסקת העברתו לבזן שבחיפה.
הכותרת שניתנה לדיון נשמעת הוגנת, לטובת הציבור, ובעיקר בעד הסביבה: "הסיכון לסביבה בהעברת חומר מסוכן מבתי הזיקוק בחיפה לאשדוד". בפועל מדובר בדיון שבו לבזן יש אינטרס כלכלי מובהק. החוק מבקש למעשה לאסור על העברת החומר המסוכן לאשדוד.
עם פניית "כלכליסט" הודיע ח"כ פסל על כך שימשוך את שמו מהבקשה לדיון ושלא ישתתף בו. מלבד פסל, לבקשה לקיים את הדיון בנושא "הסיכון לסביבה בהעברת חומר מסוכן מבתי הזיקוק בחיפה לאשדוד" חתומים גם חברי הכנסת אברהם בצלאל (ש"ס), ירון לוי (יש עתיד), משה רוט (יהדות התורה) ועופר כסיף (חד"ש).
מצדו של פסל, ובלשכתו, נראה כי כלל לא ידעו על מה מדובר ובמה הדיון עוסק, מה שמעלה שאלה חמורה בהרבה על התנהלות ח"כ פסל ולשכתו – שכן או שפעל במודע לקידום האינטרסים העסקיים של בזן, שאחד מבעלי השליטה בה הוא דודו אלכס פסל, או שחבר הכנסת קידם דיון בכנסת בהרף עין מבלי לדעת בכלל על מה מדובר ובהשלכות המשמעותיות שיש להחלטה ולנושא. כך או כך, נראה כי מדובר בהתנהלות בעייתית במיוחד. עקב בעיה במציאת רוכש, בארבע השנים האחרונות קיבלה בזן את הקונדנסט ממאגר לווייתן ללא תמורה, אף שנהוג למכור את החומר בהתאם למחיר של חבית נפט גולמי (בניכוי מרווח מסוים).
הסיבה לכך היתה שהשותפות בלווייתן (ניו־מד אנרג'י, שברון ורציו) לא מצאו רוכש לקונדנסט – אך היו חייבות להתחיל בהפקת הגז ממאגר, וללא פתרון לקונדנסט לא יכלו לעשות זאת. בזן ניצלה את המצב שאליו נקלעו השותפות בלווייתן וחתמה על הסכם שלפיו תקבל בחינם את החומר המסוכן. במשך ארבע שנים קיבלה בזן את הקונדנסט ללא תמורה, מה שהניב לה רווח של כ־18 מיליון דולר ברבעון. לפני כשבועיים החלו השותפות במאגר לווייתן למכור את הקונדנסט במחיר המקובל בשוק האנרגיה לבית הזיקוק באשדוד, לאחר השלמת התשתית שתאפשר את מכירת הקונדנסט.
בשנה שעברה הודיעו השותפות בלווייתן על הסכם עם תש"א להתאמת צינור תשתית שיחבר את האסדה לבית הזיקוק באשדוד, המתחרה בבזן, ויאפשר התחלה של מכירת הקונדנסט, תחת העברתו ללא תמורה לפני כשבועיים החלה הזרמת הגז הטבעי מלווייתן לבית הזיקוק באשדוד, ובזן דיווחה לבורסה שהיא מעריכה כי מדובר בהפסד של 18 מיליון דולר ברבעון. כאמור, דודו של חבר הכנסת, אלכס פסל, מכהן כדירקטור בבזן, ומחזיק 9% בפטרוכימיים – בעלת השליטה בבזן. הגבלת העברת קונדנסט מלוויתן לבית הזיקוק באשדוד, יחד עם העובדה שהפקת גז טבעי מחייבת פיתרון לקונדנסט, עלולה להוביל לכך שבזן ימשיכו לקבל את הקונדנסט מלוויתן בחינם.
מטעמו של ח"כ משה פסל נמסר: "דיון מהיר הוא בקשה שמוגשת על ידי חברי הכנסת לנשיאות הכנסת להעלאת נושא מסוים בוועדה. ח"כ אברהם בצלאל ביקש כי אצטרף לדיון מהיר שיזם בנוסף לעוד שלושה חברי כנסת. לא יזמתי את ההצעה, ומכיוון שהיא הוגשה על ידי ארבעה חברי כנסת שונים, ממילא היא היתה מונחת על שולחנה של נשיאות הכנסת גם בלעדיי.
"בהתאם לכללי האתיקה, אלכס אינו מוגדר כקרוב לצורך בחינת עניין אישי ומשכך לא מתעוררת שאלת ניגוד העניינים. עם זאת, לאחר שהוסבה תשומת לבי למראית העין שעלולה להתקשר לדיון ואף שאין הדבר בבחינת ניגוד עניינים, הודעתי על הסרת שמי מההצעה לדיון מהיר וכן לא אשתתף בדיון הוועדה בנושא".
מבזן נמסר בתגובה: "החברה אינה מעורבת בדיון בכנסת. החברה או מי מטעמה לא שוחחה עם ח״כ פסל באף נושא הקשור בבזן".