סגור
מטרו
הדמיית המטרו בגוש דן (צילום: נת"ע)

עתירה נגד מכרז המטרו: הזוכות נכשלו בפרויקט הקו האדום

שותפות מטרו דן, הכוללת את ברן הישראלית, חברת הרכבות הגרמנית וחברת התשתיות הספרדית, עתרה נגד נת"ע בדרישה לפסול את ההצעות הזוכות במכרז המטרו של גוש דן ולהכריז עליה כזוכה. לטענתה, ההצעות אינן עומדות בתנאי הסף של המכרז. נת"ע: "העותרת גוררת אותנו להליכי סרק"

שותפות מטרו דן, הכוללת את החברות ברן הישראלית, חברת הרכבות הגרמנית (DB) וחברת התשתיות הספרדית (INECO), הגישה בשבוע שעבר עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב כנגד נת"ע. השותפות דורשת לפסול את ההצעות הזוכות במכרז לניהול פרויקט המטרו של גוש דן ולהכריז על הצעת מטרו דן כזוכה.
פרויקט המטרו הינו פרויקט התשתית הגדול, המורכב והיקר ביותר שעתיד להיות מבוצע במדינת ישראל. רשת קווי המטרו המתוכננת תהיה באורך של כ-150 ק"מ, והיא עתידה לכלול 109 תחנות ולהתפרש בתחומן של 24 רשויות מקומיות. עלות הפרויקט מוערכת בסדר גודל של 150 מיליארד שקל.
באוגוסט פורסמו תוצאות המכרז. במכרז זכו 3 קבוצות: קבוצת מטפרו הכוללת את חברת יניב זוהר הנדסה, דנה הנדסה בע"מ, MM S.p.S ולוי שטרק זילברשטיין מהנדסים; קבוצת דן רייל, הכוללת את דוד אקרשטיין בע"מ, דקר בניין והנדסה בע"מ ו-WSP UK; וקבוצת MLEAD הכוללת את דבלמן פרצלינה ניהול פרויקטים ומבנים, מהוד הנדסה ו-Artelia SAS. מגישת העתירה, שותפות מטרו דן, זכתה במקום הרביעי.
טענותיה של מטרו דן כנגד תוצאות המכרז, כפי שהן מוצגות בעתירה, נוגעות להתנהלות נת"ע ולזוכות במכרז. הזוכות במכרז כוללת את אותם גופים אשר זכו לפני מספר שנים במכרז לניהול הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב, הנמצא גם הוא באחריות נת"ע. לטענת מטרו דן, פרויקט הקו האדום נחל כישלון במובן התארכות משך הפרויקט בתקופה של למעלה משנתיים, וחריגה תקציבית בהיקף של מיליארדים. לטענת מטרו דן, בחירה נוספת באותם הגופים מעידה על חוסר הסבירות בהחלטות ועדת המכרזים. עוד מוסיפה הקבוצה כי פרויקט המטרו הינו פרויקט גדול ומורכב יותר מפרויקט הקו האדום. לטענתה, על ועדת המכרזים היה לבחון בצורה מעמיקה יותר את ההצעות ולא להנציח שוב את מחדלי העבר.
לטענת מטרו דן, אף אחת מההצעות הזוכות במכרז אינה עומדת בתנאי הסף בקשר לניסיון העבר של דמויות מפתח, האמורות לשמש כבעלי המקצוע המרכזיים בניהול הפרויקט, וכך גם לגבי ניסיון העבר של הזוכות עצמן. בעתירה אף נטען כי לשם זכייה של חלק מהמשתתפים במכרז הוצגו לכאורה מצגי שווא. את מטרו דן מייצגים בעתירה עו"ד עודד גרוס, גלי פרידהוף ומתן בן שמש ממשרד עורכי הדין AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'; וכן עו"ד ודים מילמן, ממשרד עו"ד מילמן כץ ושות'. את נת"ע ייצג דורון קילשטיין ממשרד ארנון, תדמור-לוי.
בתגובה לטענות העותרת, נת"ע מסרה לבית המשפט ביום שלישי השבוע כי התקיימה עתירה קודמת של הקבוצה ובית המשפט הורה כבר באוקטובר לקבוצה להתנהל ישירות מול נת"ע מחוץ לכותלי בית המשפט. לאחר הוראה זו לקבוצת מטרו דן לקח חודש וחצי להעלות את טענותיה.
בנוסף, נת"ע שלחה את טענות הקבוצה לזוכות במכרז כדי שאלו יגיבו בתחילת נובמבר. נכון להיום, נת"ע מחזיקה בהתייחסות של הזוכות לכל הטענות (אולם אלו לא פורטו בתשובה). על פי נת"ע, "בדומה לעתירה הקודמת, שלא היתה צריכה להיות מוגשת ונמחקה, גם עתירה זו לא היתה צריכה להיות מוגשת, בוודאי לא בטרם מוצו ההליכים מול נת"ע. פעם אחר פעם העותרת גוררת את נת"ע להליכי סרק, אשר גוזלים גם משאבים רבים וגם זמן שיפוטי יקר". דיון בטענות העותרת ייערך בנת"ע בשבוע הקרוב.