סגור
עובדי בזק ב עבודת תשתית של הנחת סיבים אופטיים
עובדי בזק בעבודת תשתית של הנחת סיבים אופטיים (צילום: דנה קופל)

בעקבות פריסת סיבים רחבה: משרד התקשורת מבטל את התשלומים לקרן התמרוץ ב-2023

מטיוטת צו לשימוע שהוציא משרד התקשורת עולה כי חברות התקשורת יהיו פטורות מתשלום לקרן שנועדה לקדם פריסת סיבים אופטיים בפריפריה ב-2023. הסיבה: המכרזים הקודמים בהם השתמשו בכספי הקרן, הצליחו מאוד – כך שכיום יש תוכניות לפריסת סיב אופטי ל-99.5% ממשקי הבית

חברות התקשורת יהיו פטורות מתשלום לקרן התמרוץ שנועדה לקדם פריסת סיבים אופטיים באזורי הפריפריה בשנת 2023, כך עולה מטיוטת צו שהוציא לשימוע משרד התקשורת. הסיבה לפטור היא ששני המכרזים הקודמים בהם נעשה שימוש בכספי הקרן, הצליחו מעבר למצופה – כך שכיום יש תוכניות לפריסת סיב אופטי ל-99.5% ממשקי הבית בישראל. כמו כן, ציינו במשרד כי ישנה הערכה שחברות התקשורת ישלימו פריסה ל-100% ממשקי הבית בישראל (2.7 מיליון משקי בית). במידה והדבר יקרה, תיסגר הקרן.
כיום בקרן נותרו 14 מיליון שקל. בשנים קודמות, שילמו חברות התקשורת כ-90 מיליון שקל לקרן, שהוקמה לאחר שנים בהם פיגרה ישראל מאחורי העולם בפריסת תשתיות סיבים אופטיים. על פי חוק התקשורת, החברות היו חייבות בתשלום 0.5% מהכנסותיהן לקופת התמרוץ. לאחר שייאספו התשלומים, הוציא המשרד מכרזים בהם כל חברה הגישה את ההצעה לחיבור כמה שיותר משקי בית לסיב אופטי, בתמורה לתשלום הנמוך ביותר. עד היום הושלמו שני מכרזים של הוצאת הכספים מהקרן.
חוק התקשורת, טרם הקמת הקרן, חייב את בזק לפרוש תשתית ברמה יחסית זהה בכל רחבי הארץ (חובת האוניברסליות). בכך נוצר מצב שגם באזורים בהם ישנה כדאיות כלכלית גבוהה בפריסת סיבים אופטיים, בעיקר אזורים צפופים, לא יכלה בזק לחבר לקוחות לתשתית סיבים אופטיים. סלקום ופרטנר קידמו את פריסת תשתית הסיבים שלהן במקביל, שכן החוק לא חל עליהן. חברת החשמל הקימה את חברת IBC, שעושה שימוש בתשתיות חברת החשמל לפריסת סיבים אופטיים – אך לזו לקח שנים להגיע לשיעורי פריסה משמעותיים, שצמחו לאחר כניסה של שותפות חדשות לחברה – סלקום, קרן תש"י והוט.
בתקופה בה בזק לא יכלה לחבר לקוחות לתשתית הסיבים שלה, פרסה החברה ברחבי הארץ סיב אופטי לכ-60% ממשקי הבית, וחיכתה למועד בו תוכל להפעיל את הרשת ("סיב אפל"). לאחר שינוי חוק התקשורת בהתאם להמלצות המשרד, התאפשרה לבזק היכולת להפעיל את הרשת במקומות אליהם פרסה.
האחוזים המדוברים הם נגישות לסיב ולא בהכרח חיבור לסיב. כלומר, חברה הזוכה באזור תמרוץ מסוים לא מחויבת להגיע לסיב לכל הבתים, אלא רק ללקוחות שיבקשו להתחבר לתשתית הסיבים. לחברות יש פרק זמן מוגדר (SLA) של מספר שבועות בודדים בו הן חייבות לחבר את הבתים. תשתית הסיבים הגדולה ביותר בישראל, נכון להיום, היא של בזק עם 1.7 מיליון בתים בעלי נגישות. התשתית השנייה בגודלה היא של IBC עם 1.3 מיליון בתים שיכולים להתחבר. עם זאת, בין שתי הרשתות ישנה חפיפה רבה, כך שישנם אזורים בהם יש מספר רשתות סיבים ואזורים אחרים בהם עדיין אין.