סגור
חרדים בדרך ל לשכת גיוס לקבלת פטור
חרדים בדרך ללשכת גיוס לקבלת פטור (צילום: שאול גולן)

פארסה: ראש הממשלה והיועמ"שית הגישו לבג"ץ עמדות סותרות בסוגיית חוק ההשתמטות

בנימין נתניהו ביקש דחייה נוספת בהכרעה - הפעם ב-30 יום. עם זאת, גלי בהרב מיארה מסרה שהיא עומדת על דעתה כי צה"ל יהיה חייב לפעול לגיוס בחורי הישיבות כבר באפריל ולמדינה לא תהיה סמכות להמשיך לתקצב אותם - עמדה שרה"מ סבור שהיא חסרת בסיס

עוד התנגשות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שביקש היום (ה') מבג"ץ עוד דחייה להסדרת חוק ההשתמטות, והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, שמתעקשת כי מה-1 באפריל - יום שני הבא - תחול חובה לגייס את תלמידי הישיבות, ולעצור את המימון שלהם, וזאת לאחר ארכה קצרה בלבד. נתניהו טוען שעמדה זו "חסרת בסיס" ויש לעצור את המימון רק בסוף שנת הלימודים, וכן שלצה"ל יש שיקול דעת בסוגיית הגיוס.
כזכור ב-1 ביולי שעבר פקע תוקף החוק שמאפשר להעניק דחיית שירות לתלמידי הישיבות. העתירות דורשות לקבוע שהחלטת הממשלה שלא לגייס אותם אינה חוקית ושאסור לממן את 56,500 התלמידים שאיבדו את מעמד דחיית השירות.
נתניהו כתב לבית המשפט העליון כי "השגנו התקדמות ניכרת בנושא הגיוס, ומבקשים ארכה של 30 יום לגיבוש ההסכמות" סביב חוק ההשתמטות. זאת לאחר שורה ארוכה של דחיות.
בתגובתו כתב עוד נתניהו כי "סוגיית השוויון בנטל היא נושא חשוב מאין כמוהו לחברה הישראלית ולעתידה. כוונת הממשלה לפתור נושא מורכב זה, שלא נפתר במשך עשרות שנים, מתבטאת בכך שהממשלה התחייבה ביוני אשתקד להסדיר אותו תוך תשעה חודשים. אלא שהזמן שעמד לרשותנו בפועל היה שלושה חודשים בלבד".
עוד כותב נתניהו, "המתקפה הנפשעת על ישראל ב-7 באוקטובר חייבה אותנו לגייס את משאבי הזמן ותשומת הלב בעיקר לניהול המלחמה בששת החודשים שחלפו מאז. מטבע הדברים אני והשרים הנוגעים בדבר נדרשים להשקיע את הרוב המוחלט של זמננו בניהול המלחמה, במערכה המדינית ובכל מה שנלווה להם. על אף זאת עשינו מאמץ עצום, גם תוך כדי המלחמה, להביא לפתרון סוגייה חשובה זו".
"העיקרון שמנחה אותנו הוא לנסות להגיע להסדר שיתבסס על הסכמה שתבטיח את הצלחתו, זאת לאחר שכבר הוכח בעבר שגיוס ללא הסדר מוסכם השיג דווקא תוצאה הפוכה. בשבועות האחרונים עשינו מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אם כי המלאכה טרם הושלמה. דרוש עוד פרק זמן קצר לגיבוש סופי של ההסדר, להשלמת עבודת המטה המקצועית, לקביעת המסלולים והמסגרות שיאפשרו למתגייסים לשמור על אורח חייהם במהלך שירותם, ולהבטיח שאלו ש'תורתם אומנותם' יוכלו ללמוד תורה".
אולם למרות בקשת ראש הממשלה לדחייה, בהרב מיארה עומדת כאמור על דעתה כי החל מראשית אפריל יהיה צה"ל חייב לפעול לגיוס בחורי הישיבות. כן היא סבורה שלמדינה לא תהיה סמכות חוקית להמשיך לתקצב את אותם תלמידי ישיבות שאיבדו את מעמד דחיית השירות. נראה עמדתה זו של היועצת המשפטית היא שאילצה את נתניהו לצרף את מכתב הבקשה לדחייה מבג"ץ.
בעניין העתירות להפסקת המימון לתלמידי הישיבות כותבת היועצת המשפטית ש"בהיעדרה של מסגרת נורמטיבית שתאפשר את אי גיוסם של תלמידי הישיבות, לא תהיה לממשלה סמכות להמשיך ולהעביר כספי תמיכות למוסדות בגין אותם תלמידים שיהיו חייבים בגיוס על פי הדין". עם זאת היא מבקשת "לאפשר תקופת היערכות קצרה בלבד, כהוראת מעבר, שבמהלכה ניתן יהיה להמשיך במתן התמיכות, וזאת, בשים לב לצורך בהיערכות המוסדות הנתמכים והתלמידים הלומדים בהם למצב הדברים החדש". לא ברור על סמך מה היא מבקשת להאריך את המימון אם לדעתה הוא בלתי חוקי.
לתשובתה מצורפת לבקשת מזכיר הממשלה יוסי פוקס תמצית עמדתו של ראש הממשלה שעומדת בסתירה משפטית מוחלטת לעמדת בהרב מיארה. נתניהו מבהיר שהוא מנגד לעמדת היועמ"שית כי הרשויות חייבות לפעול לגיוס את תלמיד הישיבות. לטענתו, "היעדר בסיס נורמטיבי להימנעות גורפת מגיוס אין משמעותו הוראה גורפת לגיוס". הוא סבור שלצבא יש סמכות לשקול מתי לגייס. "מטבע הדברים על הצבא לבחון תחילה את ההיתכנות לקליטה מידית של כל המלש"בים שדחיית השירות שלהם פקעה ביחס למועדי מחזורי הגיוס השנתיים לכל אחד מסוגי המסלולים".
ראש הממשלה מגדיר את עמדתה של היועצת המשפטית בנושא המימון "חסרת בסיס". הוא טוען ש"אין כל שינוי בסמכות החוקית להעברת כספי תמיכות למוסדות בגינם כל עוד לא קיבל אותו מלש"ב רלוונטי צו התייצבות אישי על ידי הפוקד ובלבד שלא הפר שום צו או הוראה חוקית ולא חרג מעמידה במבחני התמיכה". הוא טוען שצו לעצירת הקצבות עלול להביא לסגירת מאות מוסדות ולכן אין לעצור אותן לפני סוף שנת הלימודים".
מוקדם יותר היום, היועצת המשפטית ביקשה מבג"ץ ארכה של שעתיים - עד 16:00 - להגשת תשובתה בעניין חוק ההשתמטות. זאת לאחר שאתמול בסמוך לחצות - ממש ברגע האחרון - היא כבר ביקשה ארכה בנושא עד היום ב-14:00. בהמשך ביקשה המדינה ארכה של עוד שעה, ולבסוף נשלח מכתבו של נתניהו ומעט לאחריו מכתבה של בהרב מיארה. יש לציין, כי בית המשפט כלל לא אישר את הבקשות להארכה כך שהמדינה איחרה מלכתחילה בהגשת התשובה. עתה לא מבקשת היועצת כל ארכה מבג"ץ.

"נתניהו טוב למשתמטים"

התנועה לאיכות השלטון, אחת העותרות בנושא גיוס תלמידי הישיבות, דורשת בתגובה לעמדתה החד משמעית של היועצת המשפטית לממשלה פסק דין מיידי "או לכל הפחות - דיון דחוף ביותר בעתירת התנועה בדרישתה לשוויון בנטל".
מתנועת אחים לנשק, עותרת נוספת, נמסר על תגובת נתניהו והיועמשי"ת: "ראש הממשלה מוכיח שהוא טוב למשתמטים. הטיטאניק כבר התנגשה בקרחון והוא עדיין עסוק רק בהישרדות פוליטית על פני טובת עמו".