סגור
מלחמת עזה מפונים מ קיבוץ בארי עוטף עזה ב מלון
מפונים מקיבוץ בארי במלון. שר התיירות חיים כץ: "ההשקעה בתעשייה תחזיר את עצמה" (צילום: שלו שלום)

מענקים למלונות ופיצוי למורי דרך: מתווה הסיוע שמציע משרד התיירות

המתווה שיידון בוועדות הכלכלה והכספים כולל התאמות הנדרשות לענף התיירות המושבת חלקית. בין השאר, מלונות שקלטו מפונים יקבלו פיצויים והנחות בארנונה ומים; חברות להשכרת רכב יקבלו פטור מתשלום במגרשי החנייה בנתב"ג; גם חברות התעופה יפוצו

שר התיירות חיים כץ פרסם הבוקר (ג') את מתווה הסיוע הכלכלי המוצע על ידו לתעשיית התיירות, שנפגעה באופן חריף בעקבות המלחמה, ושענפים שלמים בתוכה הושבתו לחלוטין.
המתווה המוצע מציע התאמות שונות לתעשיית התיירות על ענפיה השונים, מעבר לתוכנית הסיוע הכללית למשק של משרד האוצר. על כן הוא מנסה לספק פתרונות ייחודיים, בין השאר, לסוכני נסיעות, מארגני תיירות, מורי דרך, חברות תעופה, חברות הסעה או השכרת רכב לתיירים ומלונות.
המתווה אמור להיות מובא היום לדיון בוועדת הכלכלה ולאחר מכן לעבור לדיון בוועדת הכספים, וכמובן כפוף לאישורה. ועדת הכספים היא זו שהסמיכה בשבוע שעבר את כץ לגבש מתווה ייחודי לענף התיירות, מעבר למתווה הסיוע הכללי לכלל המשק, וזאת בשל בעיות ייחודיות לענף.
המתווה גובש על ידי אביגדור קפלן, לשעבר מנכ"ל משרד הרווחה תחת כהונתו בעבר של כץ במשרד. דבר "גיוסו" של קפלן בידי כץ למשימה זו פורסם לראשונה בכלכליסט. כץ מציין שקפלן התנדב לסייע לו בגיבוש מתווה הסיוע, "תוך תיאום ציפיות עם התעשייה".
"פעילות הענף נעצרה כמעט לחלוטין כתוצאה ממבצע 'חרבות ברזל'. צפוי שהתוצר במשק ירד בכ-2.5% רק כתוצאה מהפגיעה הקשה בענף התיירות", נכתב במתווה המוצע. "ענף התיירות הוא הראשון להיפגע בפרוץ מלחמה והאחרון שחוזר לפעילות רגילה. בהעדר סיוע מהמדינה עלולות חברות רבות בענף להגיע לחדלות פירעון... נדרשות התאמות לענף התיירות בתוכנית הכללית לסיוע כלכלי הן בגלל ממדי הפגיעה בענף והן בגלל מאפייניו הייחודיים". עוד נכתב כי המתווה מתייחס רק לסיוע לרבעון הרביעי של 2023, כאשר "תוכנית סיוע ליציאת הענף מהמשבר בתום המלחמה תגובש בנפרד בהתחשב בחזרה המאוחרת והמדורגת לשגרה".

עיקרי המתווה

מלונות – מלונות שאירחו את תושבי היישובים שהתפנו על פי החלטת הממשלה ובמימון המדינה, יקבלו מענק חד פעמי לשיפוץ החדרים ושטחי הציבור בשיעור של 18% מהכנסותיהם מהמדינה עבור אירוח המתפנים ברבעון הרביעי של 2023, כאשר מענק השיפוץ הכולל לכל המלונות לא יעלה על 400 מיליון שקל (במקרה של שיפויים מחברות הביטוח – הסכום יקוזז ממענק השיפוץ).
בנוסף, מלונות שאירחו מתפנים יקבלו הנחה חד פעמית של 40% בתשלומי ארנונה ו-25% הנחה עבור חשבונות המים והביוב.
כמו כן מוצע להקים קרן הלוואות בהיקף של 500 מיליון שקל. ערבות מדינה תינתן על 90% מסכום ההלוואה, שגובהה למלון יהיה בשיעור של 16% מהמחזור ותקופת הפירעון תהיה 10 שנים עם גרייס של שנתיים.
כל מלון יחשב כיחידת רישום עצמאית לצורך חישוב הסיוע שיקבל לפי התוכנית הכללית, כאשר הכנסות המלונות מהמדינה בתקופת המבצע יכללו במחזור לצורך חישוב שיעור הפגיעה בהן.
סוכני נסיעות, מארגני תיירות וחברות שירות בתחום התעופה - ייעשו התאמות אל מול תוכנית הפיצוי הכללית במשק, שמבקשת לפצות רק חברות עם היקף מחזור נמוך מ-400 מיליון שקל בשנה. זאת מאחר ובענף התיירות פועלות מספר גדול יחסית של חברות שמחזורן, בתקופות רגיעה, עולה על סכום זה וכיום הן משותקות לגמרי - ולכן מוצע שגם הן תכללנה בתוכנית הסיוע הכלכלי. בנוסף, ייעשו התאמות לענף בכל הנוגע לחישוב התשומות החייבות במע"מ ואופן חישוב שיעור ירידת המחזור.
חברות הסעות לתיירים - לתשומות המחושבות על פי התוכנית הכללית יתווספו הוצאות ביטוח והוצאות רישיון רכב המתייחסות לרכבים בבעלותן.
חברות השכרת רכב לתיירים, השוכרות מגרשי חנייה מרשות שדות התעופה - יקבלו פטור מתשלום דמי שכירות לרש"ת לרבעון הרביעי.
מורי הדרך – במתווה מצויין כי יש להכיר בייחודיות העיסוק שלהם, עקב כך שחלקם שכירי יום, חלקם עוסקים מורשים וחלקם שילוב של השניים ולכן יש לתת להם "מענה ייחודי כפי שנעשה לגביהם בתקופת הקורונה".
חברות תעופה – הסיוע להן יגובש בתיאום עם משרד התחבורה וידון מולו, כאשר משרד התיירות מצידו מציע להחריג גם אותן ממגבלת סיוע רק למי שמחזורו נמוך מ-400 מיליון שקל. בנוסף, מוצע שהשיפוי עבור שימור עובדים יינתן לחברות על פי התוכנית הכללית במשק, אך ללא הגבלת תקרת שכר.
עוד מוצע, שבשל הקושי התזרימי עקב הצורך להחזיר ללקוחות כספים עבור כרטיסי טיסה שלא נוצלו – המדינה תעמיד להן הלוואה בסכום ההחזרים האלה, שיתבצעו במהלך הרבעון הרביעי של השנה, בריבית פריים ולפירעון במשך חמש שנים. בנוסף, מוצע שהחברות תשלמנה לרשות שדות תעופה ברבעון הרביעי רק מחצית מהסכום שהיו אמורות. כמו כן מוצע להקים קרן למתן הלוואות לחברות תעופה בערבות מדינה על חלק מסכום ההלוואה.
כץ מסר עם פרסום המתווה שהוא הציע כי "תעשיית התיירות מפרנסת עשרות אלפי משפחות ומעשירה את קופת המדינה בשגרה. האינטרס שלנו כמדינה לוודא שהבסיס לפעילות שוטפת נשמר ומאפשר התאוששות מהירה ביום שאחרי. ההשקעה בתעשייה תחזיר את עצמה. בשלב זה תפקידנו לסייע ולא לעשות חשבונות קטנים".