סגור
גיוס חרדים לשכת גיוס ירושלים 27.3.24 2
לשכת גיוס בירושלים (צילום: רפי קוץ)

הממשלה מושכת זמן: ביקשה דחייה נוספת מבג"ץ בתשובתה ל"חוק ההשתמטות"

הממשלה ביקשה מבג"ץ דחייה בהגשת עמדתה עד ה-20 במאי, זאת מאחר ש"טרם מונה עו"ד פרטי לייצוג הממשלה, וכן בשל החגים". אם בקשתה תתקבל יתכן שיהיה צורך לדחות את הדיון שנועד להתקיים בבג"ץ ב-2 ביוני 2024

הממשלה מבקשת דחייה נוספת בהגשת עמדתה לבג"ץ בסוגיית "חוק ההשתמטות" עד ה-20 במאי 2024. זאת בנימוק ש"טרם מונה עורך דין פרטי לייצוג הממשלה בעתירות שבעניין, בשל חג הפסח, ובשים לב לימי הזיכרון והעצמאות הסמוכים לאחר חג הפסח, ובשל כך שהמועד בדיון בעתירות קבוע ל-2 ביוני 2024|.
הממשלה אמורה להגיש את עמדתה עד ה-30 באפריל, כלומר עד יום שלישי הקרוב. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה אישרה בימים האחרונים את בקשת הממשלה לייצוג פרטי. בשבוע שעבר החליטה הממשלה כי "אין חובה להתחיל ולגייס את תלמידי הישיבות. ואין לפגוע בתקציבי הישיבות". החלטת הממשלה התקבלה לנוכח סירובה של בהרב מיארה לאפשר לממשלה ייצוג משפטי פרטי בלא שתקבע את עמדתה.
הממשלה בעצם "מושכת זמן", אם תתקבל דרישתה להגיש את עמדתה עד ה-20 במאי, יתכן שיהיה צורך לדחות את הדיון שנועד להתקיים בבג"ץ ב-2 ביוני 2024.
כמו כן, בסוף חודש יולי תצא הכנסת לפגרת הקיץ, ממנה תשוב רק בסוף אוקטובר, ולכן, חקיקת החוק צפויה להידחות בסופו של דבר לסוף שנה.
מזכיר הממשלה יוסי פוקס, יו"ר ש"ס אריה דרעי, השר לשעבר אריאל אטיאס מש"ס וראשי יהדות התורה מקיימים מו"מ בדבר קביעת יעדי גיוס של 25% בכל שנה מהמחזור החרדי, שצפויים לגדול עד ל-50%. בחינת העמידה ביעדים תהיה רק בשנים 2026-7. ואולם, לפי שעה טרם הוחלט אם יעדי הגיוס ייקבעו בחקיקה, או בהחלטת ממשלה, שאותה ניתן להגמיש בבת אחת. בממשלה סבורים עוד שיש להיענות לדרישת החרדים לפיה חרדי שמעוניין ללמוד בישיבה - לא יגוייס.
החרדים תובעים להחזיר רטרוקאטיבית לישיבות את התקציבים שנשללו מהם מה-1 באפריל 2024 בעקבות אי חקיקת חוק השתמטות חדש, ובעקבות החלטתה של היועצת המשפטית לממשלה.
יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן הגיב וצייץ כי "במקום להפנים את המצב בו מדינת ישראל נמצאת, ואת חשיבות השירות בצה״ל, הממשלה הגישה בקשה נוספת לדחות את הדיון על חוק הגיוס. אני מצפה שניסיון המריחה הנוסף מתוך שיקול פוליטי-קואליציוני, ידחה על ידי בית המשפט העליון על הסף".