סגור

חוק המטרו אושר לקריאה שנייה ושלישית בכנסת

החוק, שנועד לספק תשתית לבניית רכבת תחתית בגוש דן, עבר שינויים מינוריים לעומת ההצעה שנכללה בחוק ההסדרים. מרבית השינויים עסקו בהגברת הליכי שקיפות, שיתוף ציבור והקצאת יחידות דיור בנות השגה במתחמי מגורים בסביבת המטרו

הוועדה למיזמי תשתית לאומיים ושירותי דת יהודיים, בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), אישרה את חוק המטרו לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.


החוק עבר שינויים מינוריים מההצעה שנכללה בחוק ההסדרים, ומרבית השינויים עסקו בהגברת הליכי שקיפות, שיתוף ציבור, ריכוך חלק מסמכויות המדינה והקצאת יחידות דיור בנות השגה במתחמי מגורים בסביבת המטרו. ח"כ מלינובסקי אמרה במהלך הדיון כי "אף אחד לא האמין שנתחיל ונסיים את העבודה על החוק במהלך מושב החורף". דיוני הוועדה התנהלו בחודשים האחרונים בשיתוף פעולה של ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה.
1 צפייה בגלריה
מטרו
מטרו
חוק המטרו נועד לספק תשתית לבניית רכבת תחתית בגוש דן
(צילום: נת"ע)
חוק המטרו נועד לספק תשתית לבניית רכבת תחתית בגוש דן. במקור החוק נכלל בחוק ההסדרים, אך עקב גודלו, מורכבותו ותקציבו החריג (150 מיליארד שקל) הוחלט להעביר אותו בנפרד כדי להימנע מהליך חקיקה מזורז.
חוק המטרו שאושר מתפרס על כ-70 עמודים ומחולק לשלושה חלקים. החלק הראשון עוסק במוסדות ובמבנה הארגוני שיאפשרו את בניית המטרו, ובמרכזם המועצה המאסדרת בהובלת משרד התחבורה ואגף התקציבים באוצר, שתנהל את הפרויקט המורכב. החלק השני עוסק ברגולציה ובתיאום תשתיות בין גופים שונים (חברות התשתיות השונות, איכות הסביבה, כבאות והצלה), ואילו החלק השלישי עוסק במדיניות המקרקעין של המטרו ושטחי ההשפעה של התחנות בכל הקשור להתחדשות עירונית. החלק שעוסק במימון המטרו ובמדיניות המיסוי עבר יחד עם חוק ההסדרים.
יו"ר הוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי, אמרה ל"כלכליסט: "בחוק אין סעיף שיצא איך שהוא נכנס. החוק הזה עבר שינויים מהותיים ושינויי עומק. אנחנו הכנסנו הרבה איזונים בפיקוח פרלמנטרי, חובת דיווח, איכות הסביבה ורעש. אחד הנושאים המרכזיים שעשינו לטובת הציבור זה ש-30% מקרקעות המדינה ילכו לדיור ציבורי בקו המטרו – דירות להשכרה, השכרה לטווח ארוך, מחיר מוזל, סטודנטים, דיור בר השגה ודיור מוגן. זה אלפי יחידות דיור בתוכניות הקיימות". מלינובסקי שיבחה את שיתוף הפעולה של הוועדה עם השלטון המקומי ו-24 הרשויות שהמטרו עובר בשטחן.
מאיר שמרה, ראש מינהלת המטרו בחברת נת"ע, אמר ל"כלכליסט": "החוק לא שונה ממה שהוא נכנס, יש פה הרבה איזונים בדברים מסוימים, אבל בגדול אין שינויים דרמטיים. רוככו סעיפים זניחים. כשאנחנו מסתכלים על היבטי רעש, אז רצינו טיפה יותר, אבל קיבלנו טיפה פחות. בסך הכל התוצאה טובה".
גורמים מקצועיים בממשלה אמרו ל"כלכליסט" כי הם שמחים שהחוק עבר, ומדובר בצעד מאוד משמעותי. לפי אותם גורמים, מלבד הדגש שניתן על דיור בר השגה, מרבית השינויים בנוסח החוק נעשו בכל הקשור למנגנוני תיאום התשתיות והרגולציה.
בין היתר הח"כים חייבו את המדינה לתת יותר זמן להליכי שיתוף ציבור, ויותר מקום לנציגי הציבור בוועדות העוסקות בהקמת המטרו ובמועצה המאסדרת. "היא (מלינובסקי - י.ש) לא נתנה ברקס, אבל דרשה מאיתנו סטנדרט גבוה יותר", אמר גורם ממשלתי ל"כלכליסט". כמו כן הוועדה הקשתה על יצירת מפגעי רעש בכל הקשור לבניית המטרו בפועל. "פעם ראשונה שאנחנו קובעים סטנדרט לאיך פרויקט לאומי צריך להיות, זה פרויקט בסדר גודל עולמי".
אורך רשת קווי המטרו צפויה להיות 150 ק"מ, ולכלול 109 תחנות ב-24 רשויות. המטרו צפוי לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום. רשת קווי המטרו עתידה לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח. עלות ההקמה של הפרויקט מוערכת בלמעלה מ-150 מיליארד שקל. נכון לעכשיו, הוועדה הארצית לתכנון אישרה את קווי המטרו M3 ו-M1 דרום. קווי המטרו M2 ו-M1 צפון עדיין לא אושרו סופית, וכעת הם בשלב שלאחר שימוע של חוקרת חיצונית.
קו המטרו M1 צפוי לכלול 31 תחנות, ואורכו יהיה 45 ק"מ. חלקו הדרומי של הקו יתחיל בצומת חולון, ומשם ימשיך דרומה ויתפצל לשלוחה מערבית שתגיע לראשון לציון, נס ציונה ורחובות, ושלוחה מזרחית שתעבור דרך ראשון לציון לבאר יעקב, רמלה ולוד.
קו המטרו M2 יעבור בציר מזרח-מערב, ויחבר את ערי הטבעת התיכונה והפנימית לגלעין המטרופולין. אורכו של הקו יהיה כ-26 ק"מ, והוא צפוי לשרת תשע רשויות מקומיות ולכלול כ-22 תחנות לאורכו. הקו צפוי לשרת את תושבי חולון, בת ים, תל אביב יפו, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, פתח תקווה והמועצה האזורית דרום השרון.
קו המטרו M3 יהיה באורך 40 ק"מ והוא יכלול 25 תחנות. הקו יתחיל בהרצליה ויסתיים בבת ים, ויכלול שלוחה לכיוון נמל התעופה בן-גוריון. הקו יעבור דרך בתי החולים אסותא, שיבא ובילינסון, ויעבור דרך אזורי התעסוקה של הרצליה פיתוח, רמת החייל, קריית אריה, חולון מזרח וניסנבוים בת ים.
מנכ"ל נת"ע, חיים גליק: "ועדת המיזמים התשתיתיים, בראשותה של ח"כ מלינובסקי, קידמה היום את המטרו צעד ניכר ומשמעותי קדימה. המטרו ורשת הרק"ל הם הפתרון המהותי היחיד לבעיית העומס והפקקים בגוש דן, שבסופו של יום יוביל את המהפכה התחבורתית לעשרות מליוני נוסעים בשנה. חוק המטרו, המסדיר את היחסים בין נת"ע לכלל הגורמים שעל התוואי, ובהם הרשויות המקומיות, הכרחי לקידום הפרויקט ולעמידה בלוחות הזמנים ותוכנית העבודה, מתוך ראייה רחבה ומחויבות לפרויקט לאומי זה, לרווחת כלל ציבור הנוסעים".