סגור
מונה חשמל חכם ש משדר ל אפליקציה נתוני צריכה לפי שעות ימים או חודשים
מונה חשמל חכם ש משדר ל אפליקציה נתוני צריכה לפי שעות ימים או חודשים (צילום: באדיבות חברת החשמל)

פרשנות
הכניסה לשוק החשמל: האם המהלך של HOT מסמן את עתיד שוק התקשורת?

על פניו, היכולת להציע חבילת שירותים דרך חברה אחת נוחה לצרכן. אולם הדבר עלול להוביל לחשבונית שאינה שקופה, והקטנת כוח המיקוח הצרכני מול החברה. סבינה לוי, מנהלת מחלקת המחקר בלידר שוקי הון: "בעולם רואים חבילות משולבות של חשמל ותקשורת, אך הדבר לא בהכרח מעיד על הכיוון שאליו ילך השוק בישראל"

אתמול (ד') השיקה חברת HOT את מותג החשמל הפרטי שלה – HOT energy שיתחרה בחברת החשמל על מכירת החשמל למשקי בית (מקטע האספקה ברשת החשמל). HOT, שבניהולה של טל גרנות-גולדשטיין, אינה חברת התקשורת הראשונה שנכנסה לשוק החשמל, אך היא החברה הראשונה שמציעה חבילות משולבות של תקשורת וחשמל. על פניו נראה כמו עסקה משתלמת לצרכן, ואכן ברחבי העולם יש חברות שבחרו במסלולים אלה, אך מנגד השילוב של החבילות עלול להוביל לחשבוניות פחות ברורות לצרכן, ובכך יימנע מזה.
עד היום, נכנסו לשוק אספקת החשמל למשקי בית פרטיים חברות התקשורת והגז הביתי: סלקום, אמישראגז, פזגז, אלקטרה פאוור (לשעבר סופרגז), פרטנר ובעתיד צפויה גם בזק לפרסם את המחירים והמסלולים בהם תמכור חשמל ללקוחות. סלקום ופרטנר לא מציעות באנדל משותף של תקשורת וחשמל, אך פרטנר אמרה בעבר כי תבחן את הנושא. בגז הביתי, מציעה אמישראגז כבר היום הנחה של כ-10% ללקוחות הבוחרים להתחבר לשוק אספקת החשמל של החברה (עד שני מיכלים בשנה).
הפתיחה של מקטע האספקה לתחרות, התאפשרה לאחר רפורמה בחברת החשמל משנת 2018 – שפתחה את מקטע ייצור החשמל ואספקת החשמל לתחרות. במקטע הייצור, חלקה של חברת החשמל בייצור פוחת, ועם השלמת המכירה של תחנת אשכול בחודש הבא חלקה בייצור החשמל בישראל צפוי להיות נמוך מ-40%.
גם מקטע האספקה (הקשר עם הלקוח ומערכי החיוב) נפתח לתחרות, אך עד תחילת השנה הנוכחית האפשרות הייתה זמינה בעיקר לצרכני חשמל גדולים שרכשו את החשמל מיצרניות גדולות. רכישת החשמל בפועל היא על הנייר בלבד – כאשר כל החשמל המופק זורם לרשת של חברת החשמל, ובסוף החודש יש התחשבנות על כמות החשמל שכל יצרן הזרים לרשת, וכמות החשמל שנצרכה. בתחילת השנה הנוכחית, החלה להתפתח גם תחרות על אספקת החשמל למשקי בית – דבר שמחייב את החברות להחזיק במערך שירות לקוחות ומערכי חיוב.
לפי סבינה לוי, מנהלת מחלקת המחקר בלידר שוקי הון, בעולם רואים חבילות משולבות של חשמל ותקשורת, אך הדבר לא בהכרח מעיד על הכיוון שאליו ילך השוק בישראל. "עדיין מוקדם מדי להגיד לאן השוק יילך. לא תמיד הבחירה של הצרכן מאיזה ספק לרכוש את השירותים מוטת מחיר בלבד, שכן גם לשירות יש השפעה" עם זאת, מוסיפה לוי, ועל אף שיתר חברות התקשורת בחרו שלא להציע באנדלים – בהוט הסיפור שונה "הוט בעצמה היא בעיקר חברת באנדל, זו עיקר האסטרטגיה שלה. לכן זה לא מפתיע שהוט בחרו בכיוון הזה".
לפי נתונים של חברת BDO, בבריטניה הבאנדלים לאספקת החשמל נפוצים, עם שורה של שירותים שונים כמו חימום ואספקת גז, כאשר 4 חברות, המחזיקות יחדיו ביותר מ-20% משוק אספקת החשמל במדינה מציעות ללקוחות גם שירותי תקשורת. על פניו, היכולת להציע חבילה אחת, דרך חברה אחת, הכוללת מספר שירותים משלימים נוחה לצרכן: התעסקות מול חברה אחת ולא מספר נותני שירות. כמו כן, החברה מקבלת מקור הכנסה נוסף, ויכולה למכור את השירות החדש תוך שימוש במשאבים הקיימים שלה (כמו למשל מערך שירות הלקוחות) והיכרות עם הלקוחות. בכך החברה יכולה להגדיל את ההכנסות – ולהציע לצרכן הנחות על מה שהוא משלם כיום.
מנגד, שילוב החבילות עלול להוביל לחשבונית שאינה שקופה לצרכן ובלבול עבור מה הוא משלם, כשיתרונות רבים בעלויות של החברות ובהנחות המוצעות ניתן לקבל גם באמצעות שתי קבלות נפרדות מהחברה. כמו כן – התלות הגדולה בחברה אחת שתספק לצרכן מספר שירותים בסיסיים עלולה להקטין את כוח המיקוח שלו על המחיר אל מול החברה, ולא בטוח שהשירות שיתקבל בסופו של דבר יהיה עדיף. למשל, אם באזור מסוים יש קליטה סלולרית פחות טובה של חברה כזו או אחרת – הצרכן לא יקבל את השירות הטוב ביותר.