סגור

בנצי גופשטיין ברשימה השחורה של הסנקציות. בין מממניו - המיליארדר סיימון פאליק

מייסד ארגון להב"ה הוא בין השמות המוזכרים ברשימות הסנקציות שהטילו ארה"ב והאיחוד האירופי על אנשי ימין קיצוני בישראל. אולם צעדי ענישה עשויים בהמשך לחול גם על מי שמממן את מושאי הסנקציות. לפי תחקיר שומרים שפורסם בכלכליסט, משפחתו של פאליק, המקורב לרה"מ נתניהו, מימנה את גופשטיין

האיחוד האירופי ומשרד האוצר של ארה"ב הודיעו היום (ו') בזה אחר זה כי הם מטילים סנקציות נוספות על פעילי ימין קיצוני ישראלים. על אף שכל אחת מההודעות כוללות פעילים ועמותות שונים שמוטלים עליהם סנקציות, בשתי הרשימות "כיכב" שם אחד ששמו מוכר לציבור הישראלי: מייסד ארגון להב"ה, בנצי גופשטיין. יש לציין כי הסנקציות עשויות בהמשך לסכן גם את הגורמים שמממנים את מושאיהן. בין מממניו של גופשטיין ניתן לציין את משפחתו של המיליארדר סיימון פאליק, המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו.
מלבד גופשטיין, האיחוד האירופי הטיל סנקציות על ארגון להב"ה כולו, על "נוער הגבעות" כקבוצה ועל מאיר אטינגר, אלישע ירד (לשעבר יועצה של ח"כ לימור סון הר מלך), נריה בן פזי וינון לוי. משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות גם על קרנות "הר חברון" ו"שלום אסיריך" שתרמו כסף לינון לוי ודוד חי חסדאי, שנחשבים כמעורבים במהומות נגד פלסטינים בגדה המערבית, ובכך הפרו את גל הסנקציות האמריקאי הקודם נגד מתנחלים קיצונים.
גופשטיין הוא פעיל ימין מוכר שהקים את ארגון הימין הקיצוני להב"ה, שהשר בני גנץ קבע כי יש לבחון אם להגדירו כארגון טרור. גופשטיין נחשב למקורב לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומייעץ לו באופן אישי. יחד עם זאת, לגופשטיין יש קשר כאמור גם לפאליק ולמשפחתו שנחשבת מקורבת לראש הממשלה נתניהו, ובביתה מרבה האחרון להתארח ואף ללון. הוא שהה בו גם בשבוע שעבר ערב התקיפה האיראנית על ישראל, כשלפי דיווחים, בבית משפחת פאליק יש מקלט מתקדם שנותן מענה לירי טילים. תחקיר ארגון שומרים שפורסם ב"כלכליסט" מצא כי משפחת פאליק מימנה את גופשטיין.
משטר הסנקציות האירופי והאמריקאי פועל כך שבמידה שאדם או גורם יפעל לממן את האנשים שהוטלו עליהם סנקציות – הם עלולים להסתכן בסנקציות בעצמם וזו הסיבה שכעת מוטלים צעדי ענישה על שני הארגונים שתרמו ללוי וחסדאי. המשמעות היא שבמידה שפאליק יממן שוב את גופשטיין לאחר שהוטלו עליו סנקציות, הן עלולות להתרחב לאחד האנשים הכי מקורבים לראש ממשלת ישראל.
בחודשים האחרונים גדל מעגל הסנקציות על פעילי ימין קיצוני בישראל. המהלך שהתחילו האמריקאים התרחב מהר מאוד למדינות נוספות כמו בריטניה וצרפת ומשם לאיחוד האירופי כולו.
בישראל עוקבים בדאגה אחר הטלת הסנקציות על ידי המדינות השונות. אחד החששות הוא שהיקף ועוצמת הסנקציות יגדלו, ואולי אף יוטלו על חיילים ומפקדים בצה"ל שפועלים ביהודה ושומרון. כמו כן קיים חשש שמעגלן עלול להתרחב בהמשך כלפי אנשי ציבור ישראלים המזוהים עם מפעל ההתנחלויות דוגמת בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.