סגור
לווייתן לוויתן לויתן אסדה אסדת קידוח גז טבעי 2
מאגר לווייתן (צילום: אלבטרוס)

פרסום ראשון
השותפות במאגר לווייתן הגישו בקשה להגדלת היתר הייצוא ב-180 BCM

במאגר לווייתן יש גז טבעי בהיקף של 600 BCM, והחברות המחזיקות במאגר - ביניהן ניו מד אנרג'י של יצחק תשובה - יכולות לייצא מחצית מכמות זו. במידה והמדינה תחליט לאשר את הבקשה, מדובר בתוספת של עשרות מיליארדי שקלים לחברות. בתוך כך, תשע חברות הגישו הצעות במכרז חדש לאיתור גז טבעי מול חופי ישראל

השותפות במאגר הגז לוויתן הגישו למשרד האנרגיה בקשה להגדלת היתר הייצוא שלהן ב־180 BCM. מדובר בבקשה להגדיל את הייצוא מהמאגר בעתיד כשבמידה והמדינה תיעתר לה, המשמעות היא תוספת של עשרות מיליארדי שקלים בהכנסות לחברות המחזיקות במאגר, בהן ניו־מד אנרג'י, שבשליטת יצחק תשובה.
מאגרי הגז בישראל רשאים לייצא כמחצית מהגז הטבעי שמצוי בהם, אך עליהם לבקש היתרים להגדלת הייצוא מעבר לחוזים הקיימים שלהם. גם אם הבקשה תאושר, מאגר לוויתן לא יחצה את הרף המותר לייצוא, כפי שנקבע בוועדת צמח ב־2012.
2 צפייה בגלריה
שר האנרגיה והתשתיות ישראל כץ
שר האנרגיה והתשתיות ישראל כץ
ישראל כ"ץ. משרד האנרגיה יבחן את ההצעות שהוגשו
(צילום: קונטקט)

עם זאת, כוח המיקוח של המדינה מול תאגיד הגז יקטן משמעותית, שכן מחירי הגז הטבעי המיוצא גבוהים בהרבה מהמחיר המקומי. הרחבת היתר הייצוא למאגר לוויתן תפגע ביכולת המיקוח של המדינה מול השותפות במאגר במשא ומתן עתידי.
מאגר לוויתן הוא הגדול ביותר מבין המאגרים שלחופי ישראל (600 BCM) ומוחזק כאמור על ידי ניו־מד אנרג'י (45%), שברון (40%) ורציו (15%). ממשרד האנרגיה והתשתיות נמסר כי לא יתייחסו לנושא.
מוקדם יותר היום הסתיים שלב הגשת ההצעות בהליך הרביעי להענקת רישיונות חיפוש גז טבעי בחופי ישראל, עם הגשת שש הצעות לחיפושי גז, שיתחרו על ארבעה אזורי חיפוש. ההצעות הוגשו על ידי תשע חברות, מתוכן חמש חברות חדשות בישראל (חלק מחברות האנרגיה הגישו הצעות משותפות - במכרז ניגשו ארבע קבוצות שונות). לחברות הגז החדשות, כך לפי תנאי ההליך, יש יתרון בקבלת רישיונות חיפוש, על פני מתמודדות קיימות. לפי הערכות בשוק האנרגיה, חלק מהחברות המעוניינות להיכנס לשוק הן חברות נפט גדולות.


בשבועות הקרובים יבחנו במשרד האנרגיה שבראשות ישראל כ"ץ את ההצעות, בעיקר על בסיס תוכניות העבודה שהגישו המתמודדות, לאחר בחינה שהמועמדות יעמדו בתנאי הסף וביכולת הפיננסית להתחיל בחיפושי גז. בניגוד "למכרזים קלאסיים" של המדינה, בהן התחרות היא בעיקר על המחיר, בהליך התחרותי לחיפושי גז, בהליך הרביעי לחיפושי גז הגורם המשמעותי הוא תוכנית העבודה של חברות הגז.
ההליך הרביעי מעניק לקבוצות שיזכו בחיפושי הגז זכות להתחיל בחיפושי נפט במשך שלוש שנים באזורים ספציפיים במים הכלכליים הישראליים. החברות הזוכות, יוכלו לקבל הארכה בחיפושי הגז של עד שבע שנים, במידה ויעמדו בתנאי סף מסוים ויציגו התקדמות בתוכניות הפיתוח והחיפוש שעלותן מאות מיליוני דולרים.