סגור
יאיר זילברשטיין
מנכ"ל ריינדיר יאיר זילברשטיין (צילום: ענבל מרמרי)

הרכש של ריינדיר מול הממשלה: יו"ר עמידר

יאיר זילברשטיין מונה למנכ"ל ריינדיר על אף היעדר ניסיון ניהולי בתחומי האנרגיה. כיום הוא מכהן כיו"ר חברת הדיור הציבורי הממשלתית ב־50% משרה. רשות החברות וריינדיר: "אין ניגוד עניינים"

חברת ריינדיר, שאמורה להקים את אחת מתחנות הכוח הגדולות במדינת ישראל, גייסה לשורותיה רכש חדש: יאיר זילברשטיין, שמונה בנובמבר למנכ"ל החברה. המינוי מפתיע לנוכח העובדה כי זילברשטיין מכהן במקביל כיום כיו"ר חברת הדיור הציבורי הממשלתית עמידר, במשרה בשיעור של 50%, כך שבפועל הוא יחזיק במקביל במשרה פרטית ומשרה ממשלתית מהותית בחברת השיכון הציבורי הגדולה בישראל.
זילברשטיין אמנם נעדר ניסיון ניהולי בתחומי האנרגיה, אבל יש לו היכרות עם המגזר הממשלתי והפוליטי, שאיתו נמצאת חברת ריינדיר בקשרי עבודה אינטנסיביים. את מינויו ליו"ר עמידר ב־2020 חייב זילברשטיין לשר הבינוי לשעבר יעקב ליצמן, שבחר בו לתפקיד. לשניים היתה היכרות מוקדמת מתפקידים קודמים שביצע זילברשטיין, בהם סמנכ"ל כספים בקופת החולים מכבי ומנהל אגף תקציבים בנת"ע.
הקמת תחנת הכוח של ריינדיר עלתה לא מעט לאחרונה לכותרות לאחר שאושרה בוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) בשבוע שעבר, על אף התנגדות שרי הליכוד. הקרב הבא של התחנה, שצפוי להניב לא מעט כסף ליזמים, הוא אישורה בממשלה. זאת, לאחר שבמאי בשנה שעברה החזירה הממשלה לדיון נוסף בוועדות התכנון. הביקורת המרכזית על אי אישור התחנה בממשלה היא שהמניע לכך היה פוליטי – בעיקר התנגדותו של ראש מועצת שומרון יוסי דגן.
כחודשיים לאחר שהתחנה לא עברה את אישור הממשלה, מכרו מייסדיה איתי רוכמן (שגם ניהל את החברה) ומשה קריגר את חלקם בחברה לחברת רפק, שבשליטת קרן ההשקעה בתשתיות ג'נריישן קפיטל שבראשה עומדים יוסי זינגר וארז בלשה. לאחר המכירה, ריינדיר מוחזקת על ידי רפק אנרגיה (37%) שבשליטת ג'נריישן קפיטל, סימנס (23%) והפניקס (40%). המיקום המיועד לתחנה הוא בין קלקיליה לכפר סבא והיא תהיה בהספק מותקן של 1,300 מגה־וואט.
במסגרת תפקידו כיו"ר עמידר, עומד זילברשטיין בראש החברה שעוסקת בניהול בתי דיור מוגן, מפקחת על מקבצי דיור, מתן סיוע בשכר דירה לזכאי משרד הבינוי והשיכון, ורכש דירות. במסגרת פעילותה החברה רוכשת דירות למלאי מכספי המדינה.
מרשות החברות הממשלתיות נמסר: "יאיר מכהן כיו״ר עמידר במשרה חלקית בהיקף של 50% והוא רשאי לעסוק בכל עיסוק נוסף ובלבד שלא יתקיים ניגוד עניינים בין תפקידיו השונים. ככל שעולה חשש לניגוד עניינים, עליו להודיע על כך ליועץ המשפטי של החברה ולפעול בהתאם להנחייתו. מבדיקה שערכנו, נמסר לנו מהיועצת המשפטית של החברה כי נושא ניגוד העניינים נבדק על ידה וע״י משרד גודלפרב, גרוס זליגמן, ולא נמצא שיש בו ניגוד עניינים עם פעילותה של חברת עמידר".
מריינדיר נמסר: "ריינדיר מקדמת תחנה נקייה ומודרנית שתיתן מענה לצרכי משק החשמל ותקדם את התחרות בו. תפקידיו של יאיר אושרו על פי הנהלים ולא מהווים ניגוד עניינים. אנו בריינדיר נמשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם כלל הגורמים וזאת במטרה להביא לתחרות והוזלת המחיר לצרכן".