סגור
מעון ראש הממשלה ב ירושלים
מעון ראש הממשלה בירושלים (צילום: גיא אסיאג)

בלעדי
בזבוזי המעון בבלפור: פטיו ממוגן במיליוני שקלים נזרק לפח

בקדנציה הקודמת של נתניהו תוכנן פרויקט פטיו עם זכוכית משוריינת כדי שיוכל לנהל שיחות פרטיות בחוץ. סירוב הזוג להתפנות מהמעון לשיפוצים הוביל להשמדת הזכוכית. בתקופת בנט־לפיד העלות ירדה ל־1.5 מיליון שקל

בעוד שפרויקט שיפוץ מעון רה"מ בבלפור נבחן כעת מחדש, מתברר כי בקדנציה הקודמת של נתניהו בראשות הממשלה הושמד פטיו ממוגן במיליוני שקלים. מדובר בזכוכית ממוגנת שיוצרה להקמת פטיו בגינת הבית. למוצר הייחודי הזה יש אורך חיים ותקופת אחריות, ולאחר שלא נעשה בו שימוש הזכוכית הושמדה, כך נודע ל"כלכליסט".
העלות המקורית של פרויקט הפטיו, שמכונה במשרד רה"מ נוף לגן, עמדה על 16 מיליון שקל בגלל מחיר החומרים: זכוכית ממוגנת שמחירה פי 7 מזכוכית רגילה, ומוטות פלדה חזקים במיוחד שנועדו לשאת את משקל הזכוכית. ובנוסף עבודות ביסוס מיוחדות בגינת הבית נחוצות להחזיק את הקונסטרוקציה הכבדה הזו.
גורמים שמכירים את המיזם הזה מסבירים כי הוא נולד בקדנציה הקודמת של נתניהו, לאחר ששרה נתניהו אשת ראש הממשלה איפשרה לו לעשן סיגרים רק בחצר הבית. הבעיה היא שלעתים הוא ניצל את הפסקת העישון לשיחות טלפון שאמורות להיעשות בחדרים סגורים. השכנים המעטים שעוד מתגוררים בסמוך לגינה הסבו את תשומת הלב של המשרד כי שמעו דברים שלא היו צריכים להגיע לאוזניהם. פטיו עם זכוכית ממוגנת שעולה כמו 8 דירות ממוצעות אמור היה לפתור את הבעיה. אלא שמשפחת נתניהו סירבה בקדנציה הקודמת לצאת מהמעון לצורך שיפוצו ולעבור לביתם בקיסריה, ובשל כך הושמדה הזכוכית המשוריינת שיועדה לפטיו.
בתקופת ראשי הממשלה יאיר לפיד ונפתלי בנט בוצעו התאמות שאפשרו לקצץ בתקציב השיפוצים – למשל על פי התוכנית הקיימת כעת הפטיו יוקם אך עם זכוכיות רגילות ועלותו תהיה כ־1.5 מיליון שקל. שטח הגינה כ־100 מ"ר, הקמתו תאפשר לארח אירועים ולחסוך השכרה של אולמות כנסים. האומדן הוא כי מידי שנה משרד ראש הממשלה שוכר אולמות בכמיליון שקל, כך שהקמת פטיו ב־1.5 מיליון שקל לאירוח בחצר תחסוך תוך כמה שנים את הוצאות הכנסים.
סיפור דומה לזה של הפטיו הוא התקציב שאושר לשיפוץ המטבח במעון ב־1.4 מיליון שקל: 800 אלף שקל הוא עלות ארונות המטבח והציוד האחר, 600 אלף שקל עלות שינוי חלל המטבח (למשל שבירת קיר) כך שיתאים למטבח החדש. לפי התוכנית החדשה ישתמשו בארונות המטבח המפוארים שממילא כבר נרכשו, אך לא יבוצע שינוי פיזי במבנה חלל המטבח - כך אפשר לחסוך עוד כ־600 אלף שקל. ארונות המטבח עוד מאוחסנים ללא שימוש, וכך גם ציוד חשמלי (בין היתר תנור ומקרר) ששוויו על פי הערכות מאות אלפי שקלים.
בנוסף, בשיחות עם אנשי מערכת הביטחון צומצמו אמצעי המיגון. מי שמכיר את הפרויקט טוען כי הדרישות למיגון מופרז הגיעו בעבר מנתניהו עצמו.
במערכת הביטחון הסכימו בשנה האחרונה כי אפשר לצמצם את האמצעים. כך, בעוד שבקדנציה הקודמת של נתניהו תקציב השיפוץ התנפח והגיע ל־124 מיליון שקל, בתקופת בנט ולפיד תקציב הפרויקט דולל ועומד כעת על 44 מיליון שקל.
התוכניות לשיפוץ מעון רה"מ מוכנות ואפשר להוציאן למכרז, אלא שצחי ברוורמן ששימש במשך שבוע כממלא מקום מנכ"ל המשרד הורה לעצור את ההליך. ברוורמן הוא ראש הסגל של נתניהו אבל בתחילת השנה מונה לממלא מקום המנכ"ל לתקופה של שבוע – עד 8 בינואר – כאשר יוסי שלי נכנס לתפקיד.
בינתיים שלי לא ביטל את ההחלטה של ברוורמן, וההתנהלות במשרד מצביעה על כך שהפרויקט נבחן מחדש, כעת תחת עינה הפקוחה של אשת רה"מ. ביום רביעי האחרון פיזרה שרה נתניהו ישיבה של צוות המתכננים שהתקיימה בבלפור - אתר עבודות שכרגע אסור למי שאין לו תפקיד בפרויקט לשהות בו.
באותו היום זומנו לישיבה במשרדה של דרורית שטיינמץ, מנהלת אגף תקציבים ופרוייקטים במשרד רה"מ, יועצי המיגון, אנשי שב"כ ואגף הביטחון של המשרד לדיון בענייני השיפוץ. הישיבה תתקיים בעוד שבועיים. שטיינמץ טיפלה בעבר בשיפוץ המעון וחוזרת כעת להוביל את הפרויקט. אלא שבארבע השנים שבהן הובילה את המשימה הפרויקט היה תקוע. בנוסף, לבקשת מנכ"לית המשרד היוצאת נעמה שולץ, נציבות שירות המדינה מנהלת כיום הליך בדיקה בחשד ששטיינמץ ביצעה עבירת משמעת כשלא דיווחה אמת באשר למקורות לתקציב כנס ערי המפרץ. לפני כן בעניין אחר היא קיבלה התרעה מיאיר פינס מנכ"ל משרד רה"מ בתקופת בנט. יש הטוענים כי עיכוב נוסף בשיפוץ מעון רה"מ יעמיד את משפחת נתניהו בסכנה מכיוון שהאבטחה בבית הפרטי ברחוב עזה בירושלים אינה טובה כפי שאפשר יהיה לספק ברחוב בלפור לאחר השיפוץ.
ממשרד רה"מ לא התקבלה תגובה.