$
מעסיקים

הנשק החדש של המעסיקים בקרב על הטאלנטים - מיתוג

הדור הצעיר מחפש יותר ממשכורת. העובדים רוצים מקום שתואם את ערכיהם, אופק להתפתחות אישית וגם - שיהיה כיף. כדי למשוך את המוכשרים ביותר, החברות צריכות למתג את עצמן גם כלפי מועמדים

מעין מנלה 19:4327.04.15
"לא מזמן התחלתי לעבוד בחברה שהמוצר שלה הוא אפליקציה – הפכתי למתכנת. אבל אין כאן שום תחושה של הייטק: המשרד ממוקם בבניין שחלקו דירות וחלקו משרדים ומחסני חברות קטנות. מקום חסר כל ייחוד, בלי טיפה פאסון והרבה אפור, שזה סבבה כי זה כל מה שציפיתי מחיי הבוגרים כאדם עובד". הציטוט הסרקסטי הזה, מתוך בלוג של דוד וולצר באתר Maveze ממחיש שאם פעם מקום העודה היה צריך להיות יציב, לשלם שכר ראוי, לאפשר אופק תעסוקתי ותנאים סוציאליים – היום מקום העבודה צריך להיות הרבה יותר מזה.
הציפיות של הדור הצעיר ממקום העבודה שונות מאלו שהיו להוריו והמעסיקים מבינים את זה. בשוק העבודה של היום, כדי לגייס את העובדים הטובים ביותר לא מספיק להיות חברה מוכרת וטובה – צריך גם לספר על כך לעובדים פוטנציאליים. במילים אחרות, מעסיקים היום צריכים למתג את עצמם לא רק עבור הלקוחות אלא גם עבור העובדים.

 

"אנשים מחפשים את הערך המוסף שהמעסיק יכול לתת להם, מה שעושה את המעסיק הזה שונה מהאחרים", אומרת מלי אלקובי, מנכ"לית דינמיקס. לדבריה, עודף המידע שאיתו מתמודדים היום גרם לכך שהמעסיקים היו מוכרחים לייצר סיפור קצר ונוח לעיכול עבור המועמדים. "המיתוג היום הוא תמיד כלפי הלקוח וגם כלפי העובד, ואם הוא טוב אז הוא כמעט זהה, הסיפור הוא אותו סיפור עבור שניהם", היא אומרת.

 

שוק של מועמדים

 

אם שואלים את מחפשי העבודה הדבר האחרון שהם יגידו זה שהכוח נמצא אצלם, אבל מנקודת המבט של החברות המגייסות, שוק העבודה בישראל של היום הוא 'שוק של מועמדים'. מדובר בשוק בו החברות מתחרות על העובדים הטובים ביותר בתחומם. "יש מחסור בעובדים טובים. שוק ההייטק נמצא בפריחה ויש עלייה בביקוש למקצועות מסוימים, למשל מתכנתי ג'אווה. כל מי שהוא כוכב בתחום הזה יכול לעשות חיפוש עבודה שהוא כמו 'Window Shopping'. זה שוק של מועמדים, וזה מורגש היטב", אומרת מיכל זעירה, מנהל משאבי האנוש בסאנדיי סקיי. לכן, על מנת למשוך אליהם את הטאלנטים, הם החליטו למתג את עצמם כמקום עבודה אטרקטיבי. "אנחנו רוצים להראות את מגוון הדברים שיכולים להיות מושכים למועמדים – מסלול קריירה, אווירה, תנאים, מובילות טכנולוגית, היבטים מקצועיים ואישיים. יש מסר שאנחנו משדרים גם לעובדים, אנחנו רוצים שימשיכו אצלנו ושיהיה להם טוב. אני חושבת שהמיתוג משרת אותנו גם אצל העובדים הקיימים וגם אצל המועמדים", היא אומרת.

 

עובדת בגולף, המיתוג הוא דואלי - כלפי הלקוחות וכלפי מועמדים לעבודה עובדת בגולף, המיתוג הוא דואלי - כלפי הלקוחות וכלפי מועמדים לעבודה צילום: דרור סיתהכל

 

שוק ההייטק ידוע כתחרותי מכיוון שיש בו מעט שחקנים יחסית המתחרים על אותם עובדים מוכשרים, מה שהוביל לאינפלציה של הטבות בקרב החברות הטכנולוגיות. אך התחרות על העובדים קיימת גם בתחומים אחרים. כך למשל, מסתבר שהתחרות בין רשתות האופנה על מוכרים ומנהלי חנויות היא קשה. "אנחנו תמיד מתייחסים לתחרות העסקית אבל פחות לתחרות על העובדים ובעצם כל קומה נוספת שנפתחת בקניון או כל קניון חדש שנפתח מייצר צורך למאות אם לא אלפי עובדים – וכולנו רוצים את אותם עובדים טובים", אומרת נועה שומרוני-גל, מנהלת משאבי האנוש ברשת גולף.

 

כדי למשוך את העובדים הדרושים עבורם, גם רשת האופנה הבינה שיש צורך במיתוג כלפי מועמדים לעבודה. "אנחנו כל הזמן מחפשים דרכים להתחבר לדור הצעיר ואנחנו מעבירים מסר דואלי: במקום שמגניב לי לקנות – מגניב לי לעבוד", אומרת שומרוני-גל. "אם אני מציעה 30 שקל לשעה, תמיד תבוא החברה שתציע 31 שקל לשעה וזה לא ייגמר אף פעם. מה שהעובדים של היום מחפשים זה איפה מגניב לעבוד, איפה אתה מרגיש משפיע ומהו המודל לפיו אתה מתוגמל",היא אומרת.

 

מחפשים יותר מרק משכורת טובה

 

העובדים הצעירים, בני דור ה-Y יותר ביקורתיים כלפי מקום העבודה הפוטנציאלי משהיו הוריהם. "אם יש משהו שבאמת משתנה בשיח לגבי העובדים הצעירים זה שהם מחפשים ארגונים עם ערכים שתואמים לערכים שלהם. יש צעירים שאומרים שהם לא מוכנים לעבוד בארגון עם פערי שכר מאוד גבוהים, אחרים שמעסיקה אותם אחריות כלפי בעלי חיים", אומרת אלקובי. בנוסף, הם מחפשים פיתוח אישי, לא במובן של קידום בהכרח, אלא יותר מחפשים עניין, למידה וגיוון.

 

טל וולקוביץ ויעל מונרוב, יזמיות MaVeze פלטפורמת התוכן לדור ה-Y זיהו מתוך הקהל שלהן את הצורך בשינוי תהליכי חיפוש העבודה. הן הקימו סוג חדש של אתר דרושים שמספק הצצה לתרבות הארגונית ומקום העבודה, מדובר בעצם על חיפוש דרך חברה ולא דרך משרה. "עבור דור ה-Y כבר לא מספיק לדבר על משכורת, יש הרבה שעבורם הנאה מהעבודה חשובה יותר מהמשכורת, הם שואלים איזה אופק מקום העבודה מספק, ואיפה יהיה להם כיף לעבוד", אומרת טל וולקוביץ.

 

הפרמטר של ה'כיף' או הרצון שמקום העבודה יהיה 'מגניב' מקבל חשיבות רבה יותר אצל הצעירים מאשר אצל הדורות הקודמים של העובדים. אכפת לעובדים איך מקום העבודה נראה, איפה הוא נמצא ומי הם העובדים בו. חברות מנסות לחדש, להציע לעובדים ארוחות מגוונות, מתקני כושר וכיתות העשרה. בגולף למשל מארגנים ימי כיף ובסאנדיי סקיי הקימו חדר חזרות לכל המוזיקאים שמועסקים בחברה.

 

אך 'הכיף' הוא אינו הפרמטר היחיד או הראשון בחיפוש. "מקום עבודה מגניב זה אומר שיש דברים שונים מהרגיל, שיש יותר דגש על הכיף בעבודה ושיש יותר אפשרויות לעשות כיף. אין ספק שצעירים מאוד מתחברים לזה אבל זה לא הדבר הראשון שאותו הם יחפשו. הם יחפשו פיתוח איש, צדק חברי, שכר הוגן, גמישות ואיזון ואולי במקום החמישי יהיה הכיף", אומרת אלקובי.

 

לכן, מתוך הצורך של הצעירים בדברים אחרים במקום העבודה, השתנתה גם האסטרטגיה של המעסיקים וחלקם מבינים שלתוך משאבי האנוש וגיוס העובדים נכנס אלמנט חדש של שיווק. "יש קבוצה של תפקידים שהם מאוד מחוזרים והרבה חברות מתחרות עליהם. העובדים היום מגיעים לראיון עבודה ומראיינים את המנהל. המציאות השתנתה וגם עולם השיווק והדרושים צריך להשתנות בהתאם", אומרת מונרוב.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x