$
מבחני רכב

מבחן רכב: הפער הזה שבין מיניוואן לב.מ.וו

היצרנית הבווארית מצמידה למוצריה כבר שנים את הכינוי "מכונת הנהיגה המושלמת", שהיה לרוב מוצדק. עכשיו היא מוציאה תחת ידיה, רחמנא ליצלן, מיניוואן עם הנעה קדמית. כן, ב.מ.וו משיקה מיניוואן. באופן די מפתיע, זה דווקא עובד

תומר הדר 08:2918.08.14

בשנים האחרונות, ענף הרכב העולמי הפך למקום נטול נוסטלגיה וסנטימנטים. הנרי פורד, אנזו פרארי, אנדרה סיטרואן ודומיהם זוכים כיום בקרב הדירקטוריונים שמינו יורשיהם ליחס של ספק כבוד, על גודלו של מפעל חיים וספק רחמים, על קפריזות, דבקות לא הגיונית במטרה ויכולת עלובה לניהול כספי.

 

כיום, בעידן שבו הסדרים העולמיים הוותיקים הולכים ומתערערים, אין יותר מקום לנוסטלגיה. הנרי פורד נהג לבוז לרואי חשבון וכלכלנים, הוא כינה אותם "סופרי אפונים". כיום סופרי האפונים הם אלה שקובעים את הקצב בקרב יצרניות הרכב הגדולות ואילו זהות מותג והיסטוריה הפכו רק לעוד אמצעים בדרך לנסות ולמכור מכוניות חדשות לשווקים מתפתחים כמו ברית המועצות לשעבר וסין, תוך ניסיון לא לעצבן יותר מדי את הלקוחות הוותיקים בארה"ב ובאירופה.

 

ב.מ.וו 2 אקטיב טורר. הלקוחות מצפים להרחבת היצע המחירים ב.מ.וו 2 אקטיב טורר. הלקוחות מצפים להרחבת היצע המחירים

 

כשיש הנעה אחורית ועקרונות ספורטיביים

 

בהיבט זה, ב.מ.וו נמצאת בנקודה היסטורית מרתקת: היצרנית הגרמנית הקפידה מאז ומתמיד להצמיד למכוניותיה את הכינוי שהיה לרוב מוצדק: "מכונת הנהיגה המושלמת". עד להגעתם של רכבי השטח הגדולים של ב.מ.וו, נהיגה ברוב דגמי ב.מ.וו היתה ערובה לחיוכים. הם לא היו הנוחים ביותר, לא היפים ביותר וגם לא החזקים ביותר, אך מכוניות ב.מ.וו ידעו מאז ומתמיד כיצד להתנהג. אחת הסיבות לכך היתה דבקותה הבלתי מתפשרת של החברה הבווארית בהנעה אחורית, כלומר כוח המנוע של מכוניות ב.מ.וו הועבר באמצעות ציר אל גלגליה האחוריים של המכונית, מה שהבטיח התנהגות מאוזנת. לשימוש בהנעה אחורית יש חסרונות: היא גוזלת מקום רב, דורשת הרבה חלקים נוספים שמעמיסים על עלויות הרכב והופכת את התחזוקה ליקרה יותר. כעת מוצגת לראשונה מכונית ב.מ.וו שאינה מצוידת בהנעה אחורית: ב.מ.וו סדרה 2. ב.מ.וו אינה זרה להנעה קדמית: מיני זוכה להצלחה ניכרת בעולם, אך מיני היא מותג עצמאי, ואילו במקרה של ב.מ.וו, לא זו בלבד שהסדרה 2 אינה מצוידת בהנעה אחורית, אוי לבושה: כאן מדובר במיניוואן קומפקטי. מכיוון שהנעה אחורית גוזלת מקום, במקרה של מיניוואן קומפקטי הנעה קדמית מתבקשת. עד כה, ב.מ.וו דבקה בעקרונותיה הספורטיביים ונמנעה מלייצר מיניוואן, אך דבקות זו היתה בעוכריה של ב.מ.וו, שהותירה את הגזרה חשופה לחלוטין למרצדס, שגרפה את הלקוחות עם ה־B קלאס. כעת בב.מ.וו מנהלים קרב על גזרת שוק מוזנחת, עם מכונית שונה לחלוטין מכל מה שיוצר עד היום. מדובר בהימור מהותי מבחינת החברה.

 

ראשי ב.מ.וו אינם רגועים. על הפסגה המושלגת שמעל עיירת הסקי המנומנמת זולדן שורר אובך כבד וקור עז. את הב.מ.וו בקושי רואים, וקצת קשה להמחיש כמה המכונית היא ספורטיבית כשהראות היא אפס. "ה‑2 היא אקטיב טורר", מסביר דוקטור הרברט דיס, חבר דירקטוריון בב.מ.וו העולמית: "ב.מ.וו היא הנאה מנהיגה וכך היא תהיה תמיד. יש לנו שנים רבות של ניסיון עם הנעה קדמית מהנה, והלקוחות יעריכו את העובדה שאנו מרחיבים את היצע המוצרים. למעשה, הם מצפים מאיתנו שנרחיב את היצע המוצרים, כיאה ליצרן בשוק הפרימיום". בהיבט החיצוני, ה־2 אקטיב טורר היא עדיין ב.מ.וו, על כך אין עוררין. גריל הכליות המפורסם של ב.מ.וו עדיין ניצב בחזית ומשתלב באופן הרמוני עם הגוף, ואפילו העיצוב הגבוה, שנועד לאפשר לנוסעים גבוהים לשבת בניחותא בתוך ה־2 אקטיב טורר אינו פוגם בקווים הכלליים. מבפנים, האקטיב טורר אינה שונה מכל ב.מ.וו מודרנית אחרת: אף שמתחת לפני השטח מדובר בכלל במכונית שמבוססת על פלטפורמה מוארכת של המיני החדשה, הפנים אינו שונה מהותית מזה של ב.מ.וו סדרה 3 או סדרה 5, וזה אומר שמבחינה הנדסית מדובר במכונית כמעט מושלמת. תנוחת הנהיגה מצוינת, כנהוג בב.מ.וו השליטה במערכות הבקרה השונות מתבצעת באמצעות כפתור עגול ומגודל השוכן בין המושבים הקדמיים, וכל המידע הרלבנטי לנסיעה מוצג על גבי צג גדול שמזדקר מעל חלקו המרכזי של לוח המחוונים. למעשה, מכיוון שה־2 אקטיב טורר היא מכונית גבוהה, תחושת האינטימיות הכמעט קלסטרופובית שמאפיינת את אחיותיה הגדולות אינה קיימת כאן, וזה טוב.

 

פנים הרכב. מבחינה הנדסית, מדובר במכונית כמעט מושלמת פנים הרכב. מבחינה הנדסית, מדובר במכונית כמעט מושלמת

 

סמל של מותג יוקרה על חזית של מיניוואן

 

השאלה העיקרית שנשאלת, לאור מאמציה הכבירים של ב.מ.וו להדגיש את מידת הספורטיביות של ה־2 אקטיב טורר, היא כיצד היא בעצם נוסעת. בל נטעה: ב.מ.וו צברה שפע של ניסיון עם המיני החדשה המהנה כשלעצמה, אך ה־2 אקטיב טורר היא יצור מזן אחר: היא צריכה להתנהג כמו ב.מ.וו, אך לא להקריב את השימושיות. החדשות הטובות הן שהיא נוסעת היטב. המנוע, טורבו בנפח 2.0 ליטרים מפיק 231 כוחות סוס, הרבה כוח בשביל מיניוואן ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית. הרבה דרמה אין כאן: ה־2 אקטיב טורר עושה הכל בצייתנות. איכות השיכוך מצוינת ושפע הכוח יורד היטב לכביש. הבעיה היא שמכיוון שהאקטאיב טורר היא בסופו של דבר מיניוואן, לא ניתן לצפות ממנה להתנהגות כביש מהנה. נכון, היא מהירה מאוד, היא אוחזת מאוד, אך אין כאן חיוכים שמהווים חלק מהתפריט שמציעה כמעט כל ב.מ.וו בעלת הנעה אחורית. מכיוון שמדובר כאן במיניוואן, ניתן לסלוח על כך, אך מכיוון שמדובר ברכב שבב.מ.וו מצהירים על מידת הספורטיביות הרבה שלו, קצת קשה להתעלם.

 

לפני שנסכם את ה־2 אקטיב טורר, יש להתייחס לנקודה חשובה: שוק הרכב הישראלי. מותגי הפרימיום זוכים בישראל בשנים האחרונות להצלחה ניכרת ורושמים כמעט מדי חודש עליות ניכרות במכירותיהם, לא מעט הודות לחדירתם של דגמים "עממיים" הממוצבים מתחת למכוניות המנהלים הבכירות. ה־2 אקטיב טורר אכן ממוצבת מתחת לב.מ.וו סדרה 3 וסדרה 5, אך כאן נשאלת השאלה כיצד הקהל הישראלי יגיב למיניוואן יוקרתי. אחרי הכל, ישראל עדיין אינה אירופה, כמיניוואן קטן ה־2 אקטיב טורר היא ניסיון ראשון מעניין מאוד של ב.מ.וו לייצר מכונית בעלת הנעה קדמית. בהתחשב בקהל היעד, היא פוגעת בול. הראש הישראלי בכל מקרה עדיין מתקשה לעכל את העובדה שסמל של מותג יוקרה יכול להופיע על חזיתו של מיניוואן. בכל מקרה, האקטיב טורר היא מיניוואן יוקרתי מוצלח מאוד, במיוחד בהתחשב בעובדה שמדובר בפעם הראשונה שבה ב.מ.וו מעזה להיכנס לטריטוריות אלה. האם היא תצליח בישראל? רק אם הקונים יפנימו שיוקרה יכולה גם לבוא בחבילות גבוהות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x