$
מעסיקים

הטרנד החדש בגיוס עובדים: ראיון שנשמע כמו דייט ראשון

ראיונות העבודה משנים את פניהם - המראיינים שואלים שאלות שאינן קשורות כלל לתפקיד, ומתעניינים בסרטים ובספרים האהובים על המועמד

סוכנויות הידיעות 22:3706.01.13
ראיונות עבודה הופכים יותר ויותר דומים לדייט ראשון. אתר ביזנסוויק פרסם דוגמאות לשאלות שנשאלו בראיונות, אך בהחלט יכלו להיכלל בשיחה בין שני בני זוג פוטנציאליים: בראיון שנערך לאחרונה בחברת הפרייבט אקוויטי סאמיט פרטנרס נשאל אחד המועמדים "איזה שחקן היית מלהק כעצמך בסרט?", בפירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג שאלו מועמד "מהן חמש הערים שאתה רוצה לבקר בהן ומדוע?", ועורך שהתראיין למשרה במגזין מקוון נשאל "היכן אתה נופש בקיץ?".

 

אתר התעסוקה גלאסדור אסף 285 אלף שאלות שעלו במהלך ראיונות עבודה, וארבע הדוגמאות הבאות התברגו בין 50 השאלות השכיחות ביותר שנשאלו ב-2012, זאת אף שכל קשר ביניהן לבין התפקיד עצמו הוא מקרי לחלוטין: מה הסרט האהוב עליך? מה האתר האהוב עלייך? מה היה הספר האחרון שקראת לשם ההנאה? מה גורם לך להרגיש לא בנוח? לטענת דובר האתר סקוט דוברוסקי, בשנתיים האחרונות התגלתה "עלייה משמעותית בשאלות הקשורות להתאמה תרבותית".

 

ראיון עבודה. שאלות על סרטים וספרים ראיון עבודה. שאלות על סרטים וספרים צילום: שאטרסטוק

 

במגזין "אמריקן סוציולוג'יקל ריוויו" פורסם מחקר של לורה ריביירה מאוניברסיטת נורת'ווסטרן, שהסיקה כי חברות מחליטות את מי להעסיק "באופן שמזכיר את הדרך שבה בוחרים חברים או בני זוג רומנטיים". ריביירה גילתה כי נושאים שאינם קשורים ישירות לעבודה הפכו להיות חלק מרכזי בתהליך בחירת העובדים. "העובדה שמישהו אוהב לטפס על הרים, לנגן בצ'לו או לצפות בסרטי פילם נואר אולי נראית שולית, אך התחביבים האלה מהותיים לקביעה אם המועמד מתאים לארגון מבחינה תרבותית", כתבה ריביירה במחקר. "המעסיקים לא בהכרח בוחרים באדם המוכשר ביותר לתפקיד".

 

המונח "התאמה תרבותית" מקבל משמעות מרכזית בקרב מנהלי משאבי אנוש. אווירה יצירתית ושיתופית יכולה להפוך את יום העבודה לסביל יותר ואף לפתור בעיות לפני שהן צצות. בעקבות הרצון להשיג התאמה תרבותית נשאלות שאלות פרטיות יותר. כך למשל סיפר מתכנת כי במהלך ראיון נשאל אם הוא מעדיף את "מלחמת הכוכבים" או את "מסע בין כוכבים".

 

"העסקתי פעם מישהו כמנהל, והבחירה שלי יצרה לא מעט מתיחות מכיוון שהוא פשוט לא התאים", מספרת מרצדס דאגלס, שעבדה במחלקת משאבי האנוש של חברת מסחר מקוונת. "אנשים התנכרו לו מכיוון שהם לא רצו אותו בתור חבר". לעומת זאת רבקה גרוסמן–כהן, שעובדת כמנהלת שיווק בניוז קורפ, מספרת כי החליטה להעסיק מועמדת חסרת רקע וניסיון רלוונטיים, אך "הסתדרנו מעולה במהלך הריאיון. בגלל הקשר בינינו הצלחתי להכשיר אותה בקלות לתפקיד".

 

להתאמה יש חשיבות נוספת הבאה לידי ביטוי ברצונו של העובד להישאר בחברה לאורך זמן. ככל שתחלופת העובדים נמוכה יותר, כך חוסכת החברה בעלויות ההעסקה.

 

דוברוסקי מגלאסדור מדגיש כי מועמדים לעבודה מציינים את תרבות החברה כאחד הגורמים החשובים ביותר במקום העבודה החדש, "כמעט באותה רמת החשיבות כמו השכר".

 

"מועמדים נדחים כי גרמו לאי נוחות"

 

עם זאת, אריק פטרסון מהעמותה למשאבי אנוש וניהול מציין כי לעתים קרובות המעסיקים משתמשים בהתאמה תרבותית ככיסוי "לרגשות שהם אינם חשים בנוח לבטא בקול. אולי המנהל אינו יכול לדמיין עצמו יוצא לשתות עם מישהו שיש לו מבטא. לפעמים מועמדים נדחים כיוון שגרמו למראיין מעט חוסר נוחות".

 

מתוך הסדרה "מד מן". "זה הטבע האנושי - להעסיק אנשים שנראים כמונו" מתוך הסדרה "מד מן". "זה הטבע האנושי - להעסיק אנשים שנראים כמונו" צילום: איי אף פי

 

"זה כנראה הטבע האנושי - לרצות ולהעסיק אנשים שנראים כמונו, נשמעים כמונו ומתנהגים כמונו. אך בעקבות זאת מתקבלת תרבות של חדגוניות", מוסיף רנדי היינז ממחלקת משאבי האנוש של בל אוקס. "אנשים אינם מבינים איך לגייס מתוך מחשבה ליצור גיוון – לדוגמה להעסיק מישהו שאמנם שובר את הכללים, אבל הוא מעולה עבור החברה. איביי או גוגל יעסיקו את אותם אנשים אינטלקטואלים שבוודאי לא יתאימו למרבית החברות ברשימת פורצ'ן 500, בעוד שהום דיפו או קוקה קולה יעסיקו מישהו רק מכיוון שהוא מתאים באופן מושלם, מבלי להבין שהוא לא יוביל לצמיחה או לשיפורים".

 

מספר רב של מחקרים הוכיחו כי גיוון בכוח העבודה מעניק לחברות יתרון תחרותי מבחינת כישורים, חדשנות ורווחים. מחקר מ-2009 שערך הסוציולוג סדריק הרינג מאוניברסיטת אילינוי מצא שהחברות המגוונות ביותר מבחינה אתנית דיווחו על הכנסות הגבוהות פי 15 מחברות לא מגוונות. בנוסף, המחקר של ריביירה מזהיר כי התמקדות בהעסקת עובדים בעלי תחביבים ורקע דומים מגבילה את הגיוון.

 

הדרך לבניית כוח עבודה יצירתי ומודרני ככל הנראה עוברת דרך אותן שאלות מטופשות על סרטים וספרים אהובים. "ניתן להגדיר את התרבות המשרדית ככזו שפתוחה לגיוון, כך שמחפשים פתיחות אצל העובד", אומר פטרסון. "צריך פשוט להחליט אם מעסיקים בשביל התרבות הנוכחית, או בשביל התרבות שמעוניינים בה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x