$
יזמות בחינוך

מסלולרי: תלמידים מפתחים אפליקציית טיולים

יוזמי הפרויקט, ד"ר חנן גינת ויוני שטרן: "לקחנו את ספרי הטיולים הישנים והוספנו להם תמונות, סרטוני וידאו והדרכה קולית." לאפליקציה 70 אלף משתמשים וקיימים בה כ-120 אתרים גיאוגרפיים שונים בארץ

רעות ברנע 15:3829.10.12

שם המיזם: מסלולרי

היוזמים: ד"ר חנן גינת ויוני שטרן

הפעילות: אפיקציה סלולרית במקביל לפעילות בבתי ספר

משתמשים: 70 אלף משתמשים באפליקציה וכ-200 תלמידים

המטרה: 1. שהתלמידים יכירו את סביבתם ויתנסו בכתיבת תוכן

             2. שהמידע יהיה נגיש לציבור המטיילים בסמארטפונים

החזון: פיתוח מדריך טיולים סלולרי רב-חושי לכל חלקי הארץ

 

לאתר הוועידה ליזמות בחינוך בבת-ים לחץ כאן

 

"מסלולרי" הוא פרויקט חינוכי-תיירותי משותף לחוקרי "מרכז מדע ים המלח והערבה" ולתלמידי בתי ספר ברחבי ישראל. מדובר באפליקציה סלולרית הפועלת במכשירי אייפון ואנדרואיד, ומהווה מדריך טיולים סלולרי, המאפשר נגישות מיידית למידע על המרחב שבו מטיילים: מפות, תמונות, שרטוטים והמחשות בנושאי טבע, היסטוריה, ארכיאולוגיה, גיאולוגיה, מורשת, התיישבות וציונות. "החזון שלנו הוא לפתח מדריך טיולים רב-חושי לכל הארץ" מספר יוני שטרן, אחד מיוזמי האפליקציה, כך יוכל המטייל לבחור ע"פ מה שהכי נוח לו להשתמש בו בשטח".

 

אפליקציית מסלולרי אפליקציית מסלולרי

מאחורי המיזם עומדים ד"ר חנן גינת, המנהל המדעי של מרכז מדע ים המלח והערבה ויוני שטרן, מורה דרך מוסמך ורכז קורס מורי דרך בבית הספר לתיירות של אוניברסיטת חיפה. "הרעיון הוא הנגשת מידע למטייל העצמאי" אומר שטרן, "כאשר אפשר יהיה לאפשר אותו גם באתרי טיול מרוחקים יותר או כאלה שלא קיימת בהם הדרכה. לקחנו את הרעיון של ספרי הטיולים הישנים והוספנו להם מידע הדרכתי לפי תבנית כתיבה שבנינו, שתשלב גם ציורי המחשה, תמונות, סרטוני וידאו והדרכה קולית".

 

האפליקציה הושקה בגרסת הפיילוט שלה באפריל 2012, ועד היום הורידו אותה למכשיר הסלולרי כ-70 אלף משתמשים. "המוצר היום הוא עדיין לא בצורה המוגמרת שלו" אומר שטרן, " קיימים בו היום כ-120 אתרים גיאוגרפיים שונים בארץ, רובם בערבה ובנגב. כרגע אנחנו נמצאים בשלב של הגדלת היבט התוכן".

 

הנתיב הנוסף בו פועלים אנשי "מסלולרי" הוא נתיב חינוכי אותו הם מפעילים, באמצעות האפליקציה, על תלמידי תיכון ברחבי הארץ. "המטרה החינוכית שלנו היא לשתף תלמידים בבתי ספר, בדרך כלל בכיתות י' וי"א", מספר שטרן.

 

בפועל, זה אומר שאותם תלמידים חוקרים את מסלולי הטיול האופציונליים בסביבת המגורים שלהם ובודקים איזה תוכן הדרכתי קיים על המקום. לאחר התחקיר, יוצאים התלמידים למקום וכותבים תוכן הדרכתי משלהם, במקביל לצילום תמונות.

 

התוכן הזה מגיע אלינו, אנחנו עורכים אותו ומשלבים אותו בתוכן האפליקציה הסלולרית, תוך מתן קרדיט לתלמידים הספציפיים. בצורה כזו התלמידים גם לומדים על סביבת המגורים שלו וגם זוכים לחשיפה, וזוכים בכלי לפיתוח מיומנויות של כתיבה ועריכה. עד כה השתתפו במסגרת הפעילות הזו כ-200 תלמידי תיכון מרחבי הארץ, ביניהם מעין גדי, חיפה, יטבתה ועוד.

 

איך אתם בוחרים את בתי הספר איתם תעבדו?

 

"אנחנו עובדים בשיתופי פעולה עם כמה גורמים. כרגע, בגלל האוריינטציה של האפליקציה לאיזור הערבה והנגב, גם רוב בתי הספר איתם אנחנו עבדנו היו משם. אנחנו פונים למורים ומסבירים להם על המיזם. כמו כן, קיימנו הכשרת מורים בנושא האפליקציה במט"ח, ואותם מורים הפעילו אותה בכיתות שלהם.

 

מהיכן המימון?

 

"מדובר באפליקציה שאיננה מסחרית אלא חינוכית. ההורדה שלה היא חינמית

והיא לא מבוססת על פרסומות. המימון שלנו מגיע משיתופי פעולה וקרנות. אנחנו מקבלים סיוע מכמה

מועצות איזוריות בדרום – מועצת חבל אילות, ערבה תיכונה, תמר ומגילות ים המלח, מהרשות

לפיתוח הנגב ומכמה קרנות – קרן "איקה" וקרן יד הנדיב. כמו כן, המיזם זכה בפרס של

הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, מה שעוזר במימון ובתפעול. בימים אלה אנחנו מחכים

לתשובות לגבי שיתופי פעולה נוספים וסיוע מקרנות נוספות להן הגשנו מועמדות".

 

מהם השלבים הבאים בפיתוח המיזם?

 

"אנחנו עובדים על פיתוח המיזם הן בהיבט הטכני והן בהיבט החינוכי. למשל, בונים מדריך מאובנים ומדריך סלעים סלולרי. אני עדיין לא יכול לומר שהבאנו לשינוי משמעותי בעולם ההדרכה בתיירות, אבל אני מקווה שזה הכיוון. כמו כן, אנחנו מקווים שמשרד התיירות ייתן את דעתו על האפליקציה ויסייע בתמיכה בה".

 

לדוגמאות ראו סרטונים:

 

http://www.youtube.com/watch?v=wHNsEcf7jeM

 

http://www.youtube.com/watch?v=XGAH1ajhp0M

 

http://www.youtube.com/watch?v=67IWghXx8Mw

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x