חוויה רזה: הקטנה היוקרתית החדשה של אאודי
אאודי A3 עברה שדרוג משמעותי בתא הנוסעים, ועל הדרך הצליחה להשיל עשרות ק"ג ממשקלה. חבל רק שהשקעה דומה לא באה לידי ביטוי בחוויית הנהיגה
אאודי A3
מנוע: בנזין, נפח 1,798 סמ"ק, הספק מרבי 180 כ"ס, מומנט מרבי 25.4 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית 232 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־7.2 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 17.8 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי
קבוצת זיהום: טרם נקבעה
מחיר: טרם נקבע
בפלמה דה מיורקה שטופת השמש קשה מאוד למצוא תחנת רדיו שמשדרת מוזיקה נורמלית. שנות השמונים, שנות השבעים, מוזיקה ספרדית, פלמנקו, אפשר לחפש. אי אפשר למצוא. תושביו של האי הספרדי הפסטורלי התרגלו מזמן למיליוני תיירים צעירים תאבי מוזיקה אלקטרונית, ולכן ההיצע המוזיקלי של תחנות הרדיו של האי נע בין מוזיקה קלאסית, כלומר טכנו מתחילת שנות התשעים, וכלה במוזיקה עכשווית, קרי טרנס צרפתי ובריטי שיכול לעקור סתימות היישר מהשיניים.
בלב כל הרעש הזה בחרה חברת אאודי להשיק את אאודי A3 החדשה. עבור אאודי מדובר ברכב חשוב במיוחד, מכיוון שה־A3 היא המכונית היחידה בהיצע שפונה הן ללקוחות שרוכשים מכוניות משפחתיות קטנות (שלהם תוצע בעתיד הלא רחוק גם גרסת סדאן של A3), והן לרווקים ורווקות צעירים. לדברי מיכאלה מיטרמאייר, מנהלת מחלקת פיתוח המוצר של אאודי, מאז שהדור הראשון של A3 הוצג אי שם ב־1996 נמכרו בעולם לא פחות מ־2.8 מיליון מכוניות אאודי.

פלטפורמה משותפת
מפגש ראשון עם אאודי A3 לא ממש מכניס להלם עיצובי. באאודי בחרו ללכת על בטוח ולצייד את A3 באותם קווים מוכרים היטב שאפיינו את הדגמים הקודמים של ה־A3, כאלה שנועדו לגרום למכונית להיראות מוצקה, גדולה ובעלת נוכחות; אך כמו ביתר דגמי אאודי האחרונים כגון ה־A1 ביצעו כמה וכמה שינויים שנועדו להצעיר את מראה המכונית, למשל בשימוש בפנסי LED, גריל קדמי נרחב כנהוג בכל דגמי הקונצרן, וכמובן גלגלים גדולים ככל האפשר שמעניקים למכונית מראה "דחוס".
מתחת למעטה החיצוני מדובר בסיפור שונה לחלוטין. הפעם זו לא מתיחת פנים אלא מכונית חדשה לחלוטין: המפתח להישרדותם של יצרני רכב כיום הוא שיתוף פלטפורמות, שעלויות פיתוחן הן המשקולת שמכבידה על מאזני יצרני הרכב. אאודי A3 היא המכונית הראשונה שמבוססת על פלטפורמת ה־MQB של קונצרן פולקסווגן, שעליה מבוססת גם הגולף החדשה שתוצג בקרוב. הפלטפורמה הזו ארוכה יותר מזו של הגולף הנוכחית, זולה יותר לייצור הודות לשיתוף עם מותגים אחרים, ויותר חשוב מכך: קלה יותר. לדברי יוהאן זלצברגר, מנהל הפרויקט הטכני של ה־A3, הפלטפורמה החדשה קלה ב־80 ק"ג מהפלטפורמה של ה־A3 היוצאת. מקדימה לדוגמה גולחו 10 ק"ג מהמשקל הודות לשימוש באלומיניום. המנוע קל ב־20 ק"ג מהמנוע היוצא ואפילו המושבים קלים ב־5.5 ק"ג. באאודי מתעקשים שגם מחוטי החשמל של מערכת הסטריאו גולחו כמה גרמים. את הטכנו הצרפתי זה בכלל לא מרתיע.
אחרי כזו דיאטת אלומיניום, ניתן לצפות לפגיעה מסוימת באיכות הגימור של ה־A3, אולי תחושה מעט יותר חלולה של הפלסטיקים, או צליל סגירת דלתות שמעיד על איכות גימור לקויה, אך המצב בפועל הפוך: תא הנוסעים של ה־A3 מהווה קפיצה אדירה בהשוואה לזה של A3 היוצאת. באאודי הצליחו מחד לשמר את תחושת האיכות המובנית שמהווה חלק בלתי נפרד מערכי המותג של היצרנית, אך מאידך הצליחו גם להעניק לתא הנוסעים מראה צעיר, עדכני ופונקציונלי - הודות לניקיון כללי של רוב המתגים והעברתם למרכז פיקוד נוח לתפעול, וגם הודות להעברת פתחי האוורור ומתגי השליטה הנותרים אל חלקו העליון של לוח המחוונים. הסוד, מסבירה מיטרמאייר, הוא לאפשר לאור רב להיכנס אל תא הנוסעים, מה שמאפשר לו להרגיש גדול, אך גם בלי אור אפשר להתרווח הן במושבים הקדמיים של ה־A3 והן במושב האחורי.

עם משקל קל ותא נוסעים איכותי ניתן בהחלט לצפות למידה דומה של השקעה בחוויית הנהיגה, אך כאן צפויה לנהגים נמרצים אכזבה. למכונית המבחן יש מנוע טורבו בנפח 1.8 ליטרים, הנעה כפולה ותיבת כפולת מצמדים. אך למרות המתכון המבטיח, A3 החדשה אינה פרטנרית אידיאלית למחפשי ריגושים. ההיגוי מרגיש כבד ומנותק, למרות מנגנון שמשנה את קשיחות ההגה. המכונית אינה נענית בשמחה לשינויי כיוון מהירים, ותיבת ההילוכים כפולת המצמדים מרגישה מעט מגושמת. לא מדובר במקריות. הגרסה הזו אינה ה־S3, גרסת־העל הספורטיבית שתופיע בעתיד, ובאאודי יודעים כנראה היטב מה רוצה קהל היעד של הגרסאות הבסיסיות. אם כך, באאודי התכוונו כנראה לנהגים מסוג אחר. אפשר לשנות תחנה ברדיו ממוזיקת טרנס רועשת למוזיקת טכנו קלילה ולהוריד קצב. אז מתגלה היתרון העיקרי של A3 החדשה: מדובר במכונית שנועדה לשדר איכות גבוהה ומוצקות, כזו שתאפשר לקרייריסטים צעירים לשנע את משפחתם בנוחות בלי להרגיש שהם נוסעים, חלילה, במשפחתית רגילה - כלומר איכות השיכוך גבוהה, ההגה קליל, ותיבת ההילוכים שמכוילת לחיסכון בדלק הופכת לפתע לשפויה יותר בפעילותה.
הפתעה ב־1.4 ליטרים
במפתיע, הגרסה המוצלחת יותר של אאודי A3 היא דווקא זו שמצוידת במנוע הקטן יותר, בנפח 1.4 ליטרים בעל מגדש טורבו. יש לה רק 122 כוחות סוס, אך דווקא הגרסה הזו, שכוח המנוע שלה מועבר רק אל גלגליה הקדמיים, מרגישה יותר נמרצת. ההיגוי שלה מרגיש יותר חי ונעים והיא ניאותה לשנות כיוון בקלות, בניגוד לגרסה הבכירה שאמנם נדבקת לכביש בנחישות, אך עושה זאת בחוסר רצון מופגן.
אאודי A3 חוזרת לאחוזה הספרדית ולידי נציגי אאודי. אנחנו חוזרים לישראל. בארץ צפויה A3 החדשה לשאת על כתפיה נטל לא פשוט. בשנים האחרונות חלה התעוררות ניכרת בגזרת מכוניות היוקרה הקטנות בשוק הרכב הישראלי, התעוררות שבחודה ניצבו אאודי A3 וב.מ.וו סדרה 1, ובקרוב תתמודד בה גם מרצדס B קלאס. מדובר בקטגוריה שנחשבת נגישה יחסית לציבור הישראלי, שנדרש להוסיף סכום נמוך יחסית למחירה של מכונית משפחתית כגון מאזדה 6, וה־A3 צפויה להשיג נוכחות מכובדת בפלח שוק זה.


