מבחן "כלכליסט" - ב.מ.וו סדרה 1: ברוך הבא למשפחה
סדרה 1, הדגם העממי של ב.מ.וו, נועדה לגנוב לקוחות של מותגי רכב אחרים. למרות העיצוב החיצוני המדכדך, היא עושה את העבודה - בעיקר בזכות ביצועים ספורטיביים מאופקים ותא נוסעים מצוין
ב.מ.וו 118
מנוע: בנזין, נפח 1,598 סמ"ק, הספק מרבי 170 כ"ס, מומנט מרבי 25.4 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית 225 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־7.4 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 17.2 ק"מ לליטר
בטיחות: 8 כריות אוויר, ABS, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי
ציון ירוק: טרם נקבע
מחיר: טרם נקבע
בחודש שעבר נפל דבר בענף הרכב הישראלי: דלק רכב, יבואנית מאזדה ופורד, הודיעה באופן רשמי שתרכוש כ־64% ממניותיה של קמור מוטורס, יבואנית מכוניות ב.מ.וו, תמורת 253 מיליון שקל. מהלך כזה נחשב נדיר במיוחד בענף הרכב הישראלי - לא מעט מכיוון שרוב יבואניות הרכב הגדולות נשלטות על ידי משפחות ההון הגדול, ואלו אינן ששות לוותר על היוקרה הכרוכה בבעלות על מותג רכב, במיוחד כזה שנהנה מסטטוס יוקרתי.
לשונות טובות בענף הרכב מספרות על ניסיונות למכירת הזיכיון של מכוניות ב.מ.וו במשך השנתיים האחרונות; על הצעה נגדית לרכישת קמור שהגיש יבואן רכב אחר, שגרמה לדלק רכב למהר לרכוש את החברה; ועל קיצוצים נרחבים שדלק רכב מתכוונת לבצע בהיקפם של מתקני הלוגיסטיקה והשירות של קמור מוטורס.
וישנו עוד עניין אחד חשוב: המכוניות. מאזדה ופורד מגיעות בעיקר לידי ציי הרכב הגדולים - קהל שדורש הנחות וגם טרייד אין. ב.מ.וו נמכרות לקהל אחר לגמרי.
אבל לא כל מכוניות ב.מ.וו הן מכוניות יוקרה. למעשה, בהיצע הדגמים של ב.מ.וו יש גם דגם "עממי": סדרה 1.

אג'נדה: הב.מ.וו הראשונה שלי
הדור הראשון של סדרה 1 תוכנן ב־2004 במטרה ברורה: לגנוב לקוחות של מותגים אחרים, שעד אז יכלו רק לפנטז על מכונית ב.מ.וו. האמת? הצליח לא רע. לדברי מרטין לנטאו, מנהל המוצר של סדרה 1, כ־70% מהלקוחות הם לקוחות חדשים, כאלה שזו הב.מ.וו הראשונה שלהם.
הדור הראשון של ב.מ.וו סדרה 1 היה מכונית מלאת ניגודים: מחד, היא התנהגה כמו שב.מ.וו צריכה להתנהג: היא היתה חדה, אפילו מסוכנת למי שמכבה את בקרת היציבות. בגרסאות הנכונות, כלומר 120i ומעלה, היו לה מנועים מצוינים. ואיך היא לא תהיה חדה? אחרי הכל, היא היתה מבוססת על השלדה של ב.מ.וו סדרה 3.
אבל בניגוד למכוניות ב.מ.וו אחרות, סדרה 1 היתה שיא הנוחות. סדרה 1 הקודמת גם לא היתה שיא המרווח הפנימי וגם לא שיא היופי, אבל היא מכרה, והיטב - גם בישראל.
עיצוב: מתועב בחוץ, מוצלח בפנים
מטפטף בברלין. העיר שחוברה לה יחדיו וכוסתה בגרפיטי מצטופפת תחת מטריות. בשדה התעופה הארכאי, שריד לעידן קומוניסטי, מצטופפות בקור שורה של מכוניות ב.מ.וו סדרה 1.
כבר במבט ראשון, אפשר לראות שהדור החדש של סדרה 1 מכוון לאותה מטרה עצמה: גם הפעם רוצים בב.מ.וו לגנוב לקוחות מפולקסווגן־גולף, לקחת כמה חסידים מושבעים מאופל אסטרה - ולקוות שאלו ישרדו את המשבר הכלכלי הנוכחי, יעשו מספיק כסף ובבוא היום ירכשו סדרה 3 (או אפילו סדרה 5, אם יש להם הרבה מזל).
המתכון לא השתנה משמעותית: גם הפעם סדרה 1 מבוססת על רכיביה של סדרה 3 המשפחתית. הפעם, בב.מ.וו גם מבטיחים שהמכונית תהיה יותר נוחה למשתמש: בסיס הגלגלים (המרחק שבין הציר הקדמי לאחורי, שקובע את המרווח הפנימי) הוארך ב־3 ס"מ, הרכב כולו הוארך בכמעט 9 ס"מ וגם הרוחב צמח ב־4 ס"מ.
העיצוב של סדרה 1 תמיד היה שנוי במחלוקת: קל לחבב אותו, וקל עוד יותר לתעב אותו. גם במודל הנוכחי, הצורה החיצונית מזכירה את זו של המכונית מהדור הקודם, שלא היתה בעצמה מלכת יופי, ובחזיתה הוצמדו פנסים שכאילו נלקחו ישירות מהגרסאות המהודרות ביותר של ב.מ.וו סדרה 7.
תא הנוסעים מוצלח הרבה יותר: כשנכנסים לב.מ.וו סדרה 1 צריך להרים מעט את הרגל, כדי שלא תיתקע בסף הכניסה הגבוה. אחר כך יש צניחה קלה אל תוך מושב נמוך. איזה יופי של מושב. תמיכה צדית מצוינת, מסעד נוקשה, אבל לא מדי, איכות חומרים מעולה.
הדלת נסגרת. תא הנוסעים של סדרה 1 עדיין מעט צפוף - אבל לא מדובר כאן בצפיפות לא נעימה, אלא באינטימיות. כל פריט בתא הנוסעים הזה מחושב: ידית ההילוכים כאילו נופלת לתוך ידו של הנהג. הדוושות מסודרות בצורה מושלמת. לוח המחוונים המסיבי עוטף את הנהג כמו פקעת.
מאחור, המצב מעט פחות טוב: לשם שינוי, יש מקום לראשיהם של נוסעים ממוצעים - אך חמישה מבוגרים לא יצליחו לשבת בסדרה 1. גם תא המטען, נקודת תורפה דלת־נפח בדגם הקודם, הוגדל מעט.
עם כל השדרוגים הללו ועם תא הנוסעים המשובח, חשוב לציין שרוב המכוניות המשפחתיות, אלה שמצוידות בהנעה קדמית שאינה גוזלת מקום רב מתא הנוסעים, הן עדיין מכוניות יותר פרקטיות.
לסדרה 1 יש כמה רמות גימור: באחת יש מערכת המתריעה על קרבת יתר לרכב שמלפנים. באחרת יש מושבי עור. בעממית, זו שמיועדת לצעירים, יש שפע של גאדג'טים וחישוקי גלגלים לבנים. גם הפלסטיקים בפנים לבנים. למען דלק רכב, נקווה שהגרסה עם הפלסטיקים הלבנים לא תיובא לישראל.

ביצועים: נהיגה ספורטיבית למתחילים
ב.מ.וו תמיד שיחקה על דינמיות. אם במרצדס מדגישים איכות ובאאודי שולפים את קלף הטכנולוגיה, בב.מ.וו מזמנים נהגי מירוצים. באופן מפתיע, הפעם הערך הזה מוצנע. לא תמצאו, למשל, תמונות של סדרה 1 על רקע כבישים הרריים. אולי גם בב.מ.וו מבינים שמי שרוכש משפחתית שתחליף את הגולף שלו, מעוניין בראש ובראשונה בסמל שמתנוסס בחזית - ופחות ביכולת להשחיז סיבובים.
למרות זאת, כצפוי, סדרה 1 עדיין יכולה להיות מכונית מהירה מאוד. נפח המנוע הוא 1.6 ליטרים בלבד, אך הודות למגדש טורבו, הוא מפיק 170 כוחות סוס. תיבת ההילוכים בעלת שש המהירויות היא מעולה: כל הילוך נכנס למקומו בנקישה מכאנית משביעת רצון; רק ההילוך האחורי, כנהוג בב.מ.וו, מצוי במקום מעט מעצבן.
מחוץ לברלין, מרחק חצי שעה נסיעה מהעיר, יש כמה כבישים הגונים. פעם היה כאן קומוניזם; היום יש שרידים של טרקטורים סובייטיים ומכוניות ב.מ.וו חדישות מחוץ לכל חווה. סדרה 1 טסה במהירות לא חוקית בעליל בכביש נטוש שעולה ויורד סביב חווה עתיקה.
סדרה 1 הקודמת היתה מכונית לנהגים שרופים: היה לה הגה קשה והנהג הרגיש כאילו שהוא חלק מהכביש. סדרה 1 החדשה היא מכונית ממוקדת, אך פחות ספורטיבית. בכביש מהיר היא מהירה מאוד וגם שקטה, ובכביש מפותל היא עושה את המוטל עליה בשמחה: הכל צפוי מאוד, הכל בטוח. זה מתאים ללקוחות חדשים של ב.מ.וו - אלו שרוצים להיכנס למשפחה ולהרגיש שקיבלו קצת מהתנהגות הספורטיבית המפורסמת, מבלי שיידרשו להדרכה בנהיגת מירוצים ומבלי לחשוש שהמכונית תזרוק אותם לתעלה בשוליים ברגע של חוסר זהירות.

לסיכום: משפחתית עם כבוד
היא מכונית חשובה, סדרה 1 החדשה - גם לשוק הרכב הישראלי וגם ליבואנית החדשה דלק רכב. לפני כחודשיים הודיעה קמור מוטורס על הוזלה של ב.מ.וו סדרה 1 הבסיסית, מ־195 ל־165 אלף שקל - מחיר גבוה ב־30 אלף שקל בלבד ממחיריהן של הגרסאות הבכירות של פולקסווגן גולף ואופל אסטרה. מהלך כזה, שבו מכונית פרימיום מוזלת כך שתתחרה במכוניות משפחתיות, הוא מהלך שקשה להפוך - כך שניתן לשער שב.מ.וו סדרה 1 החדשה עדיין תתחרה במכוניות משפחתיות.
יתרה מזאת: בהתחשב ביכולותיו המוכחות של גיל אגמון, בעל הבית של דלק רכב, ניתן לשער שמיצובה של סדרה 1 כמכונית שמיועדת להגדיל את מאגר הלקוחות של ב.מ.וו רק יחוזק. הלקוחות, מצדם, יקבלו סדרה 1 בוגרת יותר, איכותית יותר וגם מעט יותר נוחה ומשפחתית.


