$
מבחני רכב

תסביך נחיתות: נסיעת מבחן ל-Q5, האח המוקטן של אאודי Q7

אאודי Q5 מוכיחה שאין צורך בג'יפ ענק כדי להנות ממותג אופנתי. אך ההנחות שהיבואנית מעניקה על אחיו הגדולים עלולות לפגוע בהצלחתו

תומר הדר 10:1716.02.09

אגדת עם גרמנית מספרת שלפני שנים לא כל כך רבות התקיימה באירופה הרחוקה פגישת מטה רבת חשיבות בהשתתפות כמה נציגי יצרניות רכב. "תראו אותם", התפוצץ מצחוק הלמוט מרצדס, ראש האגף לפיתוח ג'יפים ענקיים. "אנחנו מייצרים כל שנה ג'יפ גדול יותר והם קונים", שאג ופיזר אפר סיגרים לכל עבר. "הצחקת אותי", ענה לו מנפרד אאודי, ראש אגף מחלקת הפיתוח לג'יפים ממש גדולים: "עוד מעט נציג Q7, ושיישרף העולם". "זה עוד כלום", רקע ברגליו יורגן וולבו, ראש אגף פיתוח ג'יפים בגודל של משאית, "ה־XC90 שלנו יסתום שלוש חניות באיקאה!!!". היינריך פולקסווגן, מנהל המחלקה לפיתוח ג'יפים מזהמים, הסתפק בהנהון וליטוף של מפתחות הטוארג. רק יואכים ב.מ.וו, ראש מחלקת הפיתוח של ה־X3, אחיו הקטן של ה־X5, שתק. "לקראת סוף העשור, כשהנפט והכסף ייגמרו, רכבי השטח המפוארים הגדולים יהפכו לדינוזאורים, סמל נלעג לעידן שחלף. אז תצטרכו לייצר גרסאות מוקטנות של המפלצות האלה". צחוק אדיר פרץ בחדר. "הג'יפים הענקיים יישארו כאן לנצח", ענו לו השלושה. "התיאוריה שלך מגוחכת. חוץ מזה, כסף ונפט יהיו זמינים לעולם".

 

האם פגישה כזו התקיימה? כנראה לעולם לא נדע. מה שבטוח, המכירות דיברו בעד עצמן. כלומר, לא דיברו. בשנה האחרונה חלה ירידה חדה במכירות רכבי השטח היוקרתיים הגדולים. באופן טבעי, ואולי מעט מאוחר מדי, כמעט כל יצרני רכבי היוקרה הציגו לאחרונה גרסאות "מוקטנות" לרכבי השטח הגדולים שלהם. בפולקסווגן מדובר בטיגואן, במרצדס ב־GLK, בוולבו מציגים את XC 60, ואילו באאודי החלו לאחרונה בשיווקו של Q5, אח קטן ל־Q7. ה־Q5 עושה שימוש בפלטפורמה קיימת של אאודי, שעליה מבוססת, בשינויים מסוימים, גם מכונית הקופה A5. קל לטעון שבעצם ה־Q5 הוא תשובה למיתון, אך תכנונו של ה־Q5 החל זמן רב לפני כן, כאשר אנשי השיווק הזריזים של אאודי הבינו שרכבי השטח הגדולים עומדים להפוך לדינוזאורים.

 

 


 

לא עוד הכלאה בין משאית לאקווריום

 

רכב המבחן ניצב מבויש לצד Q7 ענק ברחבת הטיפולים של היבואנית צ'מפיון מוטורס. בניגוד ל־Q7, שנראה כמו הכלאה בין משאית לאקווריום, ה־Q5 נאה. הוא מזכיר אאודי A3 שעברה הכנה לשטח בידי עובד משועמם עם זמן פנוי. רק הגריל הענק, תזכורת לא נעימה לכך שבעליו הפוטנציאליים של ה־Q5 עדיין רוצים שיבחינו בהם, בולט לעין. מבפנים ה־Q5 אינו שונה ממכוניות אאודי אחרות. איכות החומרים גבוהה מאוד, תנוחת הנהיגה מצוינת ויש גם שפע של מקום לראש. תלונות? מערכת ה־MMI של אאודי, שבוררת תחנות ברדיו ומפעילה את הטלפון וגם את הניווט, נותרה קשה להפעלה. נוסף על כך שדה הראייה מוגבל למדי, במיוחד בצד של הנהג.

 

Q5 יוצאת לכיוון הים. אסור להיכנס איתה לשטח קשה, אבל אם מאזדה 3 יכולה לנסוע בשבילי העפר של חופי המרכז, גם אאודי יכולה. אחרי פרק זמן קצרצר האאודי עוקפת. המתחרות שלה לא יכלו לוותר על מנועי שש בוכנות גדולים. באאודי, לפחות בגרסה הזו, מסתפקים במנוע ארבע בוכנות מצוין בעל מגדש טורבו שמפיק 211 כוחות סוס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית רובוטית מצוינת. האאודי מרגישה נפלא בשבילים ומאפשרת החלקות מבוקרות כשמנתקים את מערכת בקרת היציבות. למרות כפתור בקרת הירידה במדרון לאאודי אין יומרות שטח, ונסיעה בטרשים תסתיים בגרירה יקרה. בדרך לירושלים האאודי מקפצת מעט על הכביש. גם בידוד הרעשים אינו מהטובים בקטגוריה. אך על אלה ניתן לסלוח, במיוחד לאור העובדה שבכבישים מפותלים האאודי מתנהגת כמו מכונית ספורט ולא כמו ג'יפ. אפשר לתקוף איתה סיבובים במהירות גבוהה, לבצע בלימות ממושכות והכל בלי דרמה מיותרת.

 

בעיית המחיר

 

אז האם ה־Q5 אכן יזכה להצלחה? קשה לומר. זה לא שהאאודי אינה ראויה. מדובר ברכב כביש־שטח מצוין שמוכיח שאין צורך במשאית מגודלת כדי ליהנות מהיתרונות שקשורים בבעלות על ג'יפ עם סמל יוקרתי. הבעיה היא הקונים. כי בעוד שבאירופה ובארצות הברית בעלי רכבי כביש־שטח ענקיים זוכים למבטי בוז, בישראל הם זוכים להערצה. היבואן מצדו מעניק לרוכשי רכבי הכביש־שטח הענקיים הנחות מפליגות, שמקרבות את מחירם לזה של אחיהם הקטנים, שעליהם מוענקות הנחות זניחות. עובדה זו עלולה להקשות על סיכויי ההצלחה של Q5, ולצורך העניין גם של כל מתחריו בקטגוריה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x