$
פנאי

תערוכה: משדרגים רכב בלאס וגאס

מכוניות משפחתיות ובנאליות הופכות בעזרת שכלולים ואבזורים לחיות כביש רועמות. "כלכליסט" סוקר את מיטב הדגמים שיוצגו בתערוכת SEMA בשבוע הבא

תומר הדר 09:0129.10.13

ב־5 בנובמבר ייפתחו שעריו של מרכז הכנסים בלאס וגאס, ותערוכת SEMA (Special Equipment Manufacturers Asociation) תצא לדרך. במשך שלושה ימים ינהרו עשרות אלפים לראות את מיטב השכלולים, השיפורים והשדרוגים שהופכים מכונית פס ייצור סטנדרטית לחיית כביש מרשימה ושונה.

 

תערוכת SEMA הושקה ב־1963 כיוזמה של כמה יצרני שדרוגים שהתקבצו יחד כדי להציג את מרכולתם לציבור האמריקאי. באותם ימים סצנת השדרוגים והשיפורים התמקדה בעיקר בתוצרת אמריקאית, כלומר במכוניות גדולות וכבדות שמשקל רב הוסר מהן ומנועי שמונה הבוכנות שלהן שודרגו באמצעות מאיידים משופרים ומערכות פליטה פתוחות. זאת כדי לאפשר לנהגים שיכלו רק לחלום על מירוצי מכוניות לנוע על הכביש במכונית "שופוני" ייחודית ולגעת קצת בספורט ובשוליו האפורים של החוק.

 

כיום שמור ל־SEMA מקום של כבוד לצד תערוכות הרכב הגדולות בארה"ב, כמו אלה בדטרויט, בלאס וגאס ובלוס אנג'לס. ואולם, בניגוד לתערוכות שמתמקדות במכוניות עצמן, ב־SEMA מתרכזים בשינויים שאפשר לערוך בהן, והשמים הם הגבול.

 

בעקבות הגידול במספר המכוניות היפניות המשווקות בארה"ב, שהחל בשנות השבעים, מוקדש כיום חלק ניכר משטח התערוכה לשדרוגים למכוניות יפניות, שיכולים להפוך כל הונדה סיוויק למפלצת מירוצים שמנועה מפיק 500 כוחות סוס.

 

בד בבד עם העלייה בתרבות הפנאי בארה"ב הגדילו המארגנים את שטחי התצוגה גם לשדרוגים של רכבי שטח. טרנד השדרוגים המשגשג לא נסתר גם מעיניהם של יצרני הרכב הגדולים, שהבינו את פוטנציאל המכירות הטמון בעיקר בפלח השוק של הנהגים הצעירים - אלה המעוניינים להפגין את האינדיבידואליות המוטורית שלהם על הכביש.

 

הדרך הטובה ליצור בידול בין מכונית יוצאת דופן לבין כל שאר המכוניות המשעממות מאותו הדגם היא סדנאות השיפורים והשדרוגים. וכך קרה שגם היצרניות הגדולות, שבעבר נעדרו מהתערוכה שהדיפה ניחוחות עממיים של גריז ודלק, הצטרפו לחגיגה, וכיום הן מעבירות לסדנאות השיפורים את מיטב הדגמים החדשים, כדי שאלה ימחישו את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם. "כלכליסט" סוקר את הדגמים המעניינים ביותר שיוצגו השנה בלאס וגאס.

 

פורד פיאסטה COBB/Foust: צבעי הסוואה וחישוקי ענק

 

פורד פיאסטה מעולם לא נחשבה למפלצת יורקת אש, במיוחד לא בשוק הרכב האמריקאי, שרק בשנים האחרונות החל להתרגל לרכבים קטנים. בניסיון לנער את תדמיתה של פיאסטה פנתה פורד לשתי סדנאות שיפורים אמריקאיות, המתמחות בשדרוג רכבים יפניים, והתוצאה תוצג באופן רשמי בדוכן פורד בתערוכה. פיאסטה המשודרגת של COBB ו־Foust מעוטרת בצבעי הסוואה ועוטה חישוקי גלגלים ענקיים בקוטר 19 אינץ'. המנוע המקורי תוגבר במגדש טורבו ובמערכת פליטה תואמת, וכך גם מערכת יניקת האוויר הקר, ואילו המתלים המקוריים הוחלפו במערכת המיועדת למירוצים.

 

פורד פיאסטה COBB/Foust. מנוע מתוגבר ומתלי מירוץ פורד פיאסטה COBB/Foust. מנוע מתוגבר ומתלי מירוץ

 

פורד מוסטנג Hollywood Hot Rods: גג אלומיניום להסרה

 

פורד מוסטנג בגלגולה הנוכחי נחשבת למכונית מצליחה לא פחות מהדגם המקורי. בדומה למוסטנג משנות השישים, אחד מיתרונותיה של המכונית העכשווית הוא היכולת להקנות לה נופך ייחודי. כדי להמחיש עובדה זו פנו אנשי פורד לסדנת Hollywood Hot Rods האמריקאית, שתציג בתערוכה את גרסתה הכוללת גג אלומיניום שאפשר להסיר ומנוע משודרג שמפיק 750 כוחות סוס באמצעות מגדש־על ומערכת המזריקה לתוכו מתנול. כדי להתמודד עם תוספת הכוח מותקנת במוסטנג מערכת מתלים הלקוחה ממסלולי המירוצים, והגוף עצמו עבר תהליך מקיף של שדרוג, הכולל גם הגדלה של בתי הגלגלים.

 

פורד מוסטנג Hollywood Hot Rods. מנוע 750 כ"ס עם הזרקת מתנול פורד מוסטנג Hollywood Hot Rods. מנוע 750 כ"ס עם הזרקת מתנול

 

שברולט סילברדו Black Ops: טנדר הישרדות

 

שוק השדרוגים בארצות הברית כולל כיום שפע אפשרויות לכלי הרכב החביב על האמריקאים: הטנדר. השדרוגים מיועדים בעיקר לחובבי הישרדות ותיאוריות אפוקליפטיות. לשם כך תציג שברולט ב־SEMA את הסילברדו Black Ops, רכב שהחברה מגדירה כ"ערכת הישרדות על ארבעה גלגלים". מלבד השדרוגים המכניים, כמו מערכת מתלים מוגבהת, שמבטיחה שהמכונית תוכל לנסוע בקלות בכל תנאי שטח, היא מצוידת בגנרטור, מקרר, ציוד הישרדות ומסכת גז. הטנדר צויד גם בכננת המובנית בתוך הפגוש הקדמי, שמאפשרת לטנדר השחור לסייע בחילוץ של רכבים אחרים.

 

שברולט סילברדו Black Ops. גנרטור, מקרר וכננת שברולט סילברדו Black Ops. גנרטור, מקרר וכננת

 

יונדאי ג'נסיס Pangilian: מתלים מתכווננים מתוך הרכב

 

יונדאי עברה מהפכה אמיתית בארצות הברית בכל הנוגע לכלי רכב ספורטיביים. בדומה להונדה, שהחלה את דרכה בייצור מכוניות משפחתיות והפכה עד מהרה לדגם החביב על משפרי הרכב, יונדאי זוכה בשנים האחרונות לשפע של כבוד ברחובות ארצות הברית ובמסלולי המירוצים. כדי לחזק את תדמיתה היא תציג בתערוכה ג'נסיס קופה ששודרגה בידי ג'ון פנג'יליאן, משדרג רכבים מקליפורניה שהתבקש להתקין בה שינויים בסיסיים. התוצאה רחוקה מבסיסיות וכוללת מערכת יניקת אוויר משודרגת למנוע, מערכת פליטה המיועדת למירוצים, מתלים מתכווננים מתוך הרכב, מושבי מירוצים וחישוקי גלגלים ענקיים בקוטר 19 אינץ'.

 

יונדאי ג'נסיס Pangilian. מושבי מירוץ וחישוקי 19 אינץ' יונדאי ג'נסיס Pangilian. מושבי מירוץ וחישוקי 19 אינץ'

 

לקסוס Deviant Art IS: יוקרה שפונה לקהל צעיר

 

לקסוס נחשבה מאז ומתמיד לאחות המופנמת במשפחת רכבי היוקרה, במיוחד בשוק האמריקאי, אך הדגם החדש בעל התדמית הספורטיבית, IS, שיוצג בתערוכה, אמור להמחיש ללקוחות הפוטנציאליים שהמכונית יכולה להיות גם כזו שמפחידה את השכנים. לשם כך פנתה קהילת האמנות האינטרנטית Deviant Art למעצבי רכב בבקשה שיעצבו את הדגם מחדש לקהל צעיר בהתמקדות בחיזוק המאפיינים המקוריים. העיצוב הזוכה של רוב אוואנס יוצג כמכונית מוגמרת ומשודרגת בתערוכה.

 

לקסוס Deviant Art ISעיצוב שמדבר לצעירים לקסוס Deviant Art ISעיצוב שמדבר לצעירים

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x