$
קולנוע וטלוויזיה

זבנג וגמרנו

"ג'ייסון בורן" עמוס באדרנלין ואקשן איכותי, אז למי אכפת שהוא נטול הומור או רגש?

אור סיגולי 08:5128.07.16

תשע שנים מאז נצפה לאחרונה, ג'ייסון בורן חוזר בסרט הרביעי שקוראים לו פשוט "ג'ייסון בורן". לא רק שמו של הסרט מרגיש כלאחר יד, אלא גם העלילה, אפילו יותר מסרט בורן רגיל. בסרט החדש אנחנו מוצאים את בורן (מאט דיימון) חי מתחת לרדאר, מתפרנס מקרבות רחוב לא חוקיים.

 

אבל כאשר פרטים מחשידים על עברו, ובמיוחד על מות אביו, צפים מעלה, הוא מרגיש צורך לחזור ולפענח את מה שניסו להסתיר ממנו. כל התסריט בעצם נבנה על שורת הסינופסיס הזאת, שעל בסיסה הוערמו סצנות אקשן רבות משתתפים, פיצוצים, מרדפים מהירים וקרבות מתוזמרים להפליא.

 

המתנקש הכל־יכול בגילומו של דיימון הגיח לראשונה ב"זהות בדויה", אבל היה זה סרט ההמשך, "זהות במלכודת" בבימויו של פול גרינגראס מ־2005, שהפך את המותג לאחד המוכרים והפופולריים בקולנוע. כיום אנו לוקחים את סוג האקשן הזה כמובן מאליו, אבל בתחילת האלף המצלמה הרועדת, הפריימים הדחוסים באינפורמציה עד להתפקע והחיתוכים המהירים שהעין האנושית בקושי יכולה להתרגל אליהם - היו יוצאי דופן. הסגנון השפיע על כל עולם האקשן וגרם לסרטי ביון כמו "ג'יימס בונד" להרגיש מסעירים כמו מסיבת תה בארמון בקינגהם. אלא שאחרי "זהות אבודה" המצליח מ־2007 הודיעו דיימון וגרינגראס שהם מיצו את העניין.

 

מאט דיימון בסרט ג'ייסון בורן מסדרת זהות בדויה מאט דיימון בסרט ג'ייסון בורן מסדרת זהות בדויה באדיבות: גולבוס מקס

 

הוליווד לא ויתרה כל כך מהר ויצרה את "זהות גנובה" הכושל למדי. עכשיו, בין שבגלל געגועים ובין שבגלל משכורת ענקית, החליטו דיימון וגרינגראס לחזור למותג, וטוב שכך.

 

כסרט פעולה "ג'ייסון בורן" ללא ספק מבטיח ומקיים. הוא כל כך דחוס וקינטי עד שאף שסצנת האקשן האמיתית הראשונה מגיעה רק כעבור 25 דקות, נדמה שזה התחיל הרבה לפני כן. הרי אפילו סצנת מענה לטלפון בסרט בורן מורכבת מחמש העמדות מצלמה שונות שנחתכות ללא הרף. הסרט ערוך באופן פלאי ומגובה בצילום חכם; בזכותם כמעט אי אפשר לשים לב מתי התמונה מתחלפת, אפילו שזה קורה כמעט כל עשר שניות.

 

אמנם כשזה מגיע להומור או רגש אין בכלל על מה לדבר, אבל יש פה לפחות שני מרדפים מרהיבים (ומוגזמים מאין כמוהם) ויותר לוקיישנים מיום שידורים שלם של נשיונל ג'יאוגרפיק.

 

החמישייה של כלכליסט: הסרטים שכדאי לראות השבוע

 

1. "אהבה וידידות" - ג'יין אוסטן הקולנועית מעולם לא היתה מצחיקה יותר

2. "העי"ג" - ספילברג בארץ הפלאות 

3. "מוצאים את דורי" - שבוע שישי לסרט הוותיק ביותר בחמישייה

4. "ג'ייסון בורן" - אקשן כמו שאקשן צריך להיות

5. "חולייטה" - אלמודובר נדחק לתחתית

בטל שלח
    לכל התגובות
    x