$
קולנוע וטלוויזיה

עידן התמימות

"ברש" הוא יצירה קיצית וסוחפת על אהבת נעורים, אבל כזאת שעלילתה לא לוקחת סיכונים

אור סיגולי 09:0116.06.16

כשזה מגיע לתזמון, נדמה שהבחירה של יוצרי הסרט הישראלי "ברש" להוציא אותו בקיץ — מדויקת. "ברש" הוא כולו קיץ, הוא אווירת נעורים, חופש ומרדנות, ובאופן הזה בדיוק מעוצבת השפה הקולנועית שלו. סרט הביכורים של מיכל ויניק נחשף לראשונה בפסטיבל חיפה, שם זכה בפרס התסריט ובשני פרסי משחק, ואז יצא לסבב פסטיבלים מרשים בעולם. צאתו לקולנוע מתרחשת גם סמוך לתחילת עונת פרסי אופיר, כך שחברי האקדמיה בוודאי יזכרו את הסרט כאשר יבואו להצביע בקטגוריות השונות; יש לקוות לפחות.

 

הסרט מביא את סיפורה של ברש (סיון נועם שמעון), תלמידת תיכון ביישוב קטן במרכז הארץ, שחייה עוברים טלטלה כפולה. גם אחותה החיילת נעדרת מהבית, וגם תלמידה חדשה בתיכון שלה (ג'ייד סקורי) מסעירה את עולמה. ברקע לדרמה משפחתית ולסיפור התבגרות לסבי ישנה עלילת המשנה של האחות שנעלמה, אשר תומכת בתמה של אהבה מחוץ לגבולות המותר (בחברה שלנו, לפחות). הסרט מעלה גם נדבך מעניין על שאלת החופש והעצמאות ועל ההשלכות שהבחירות האלה מביאות. שימו לב כמה מזמן המסך מבלה הגיבורה בלעמוד וליפול, בלשבת ולקום.

 

 

סיון נועם שמעון וג'ייד סקורי ב"ברש". הליהוק שוטף את המסך בתחושה של כנות סיון נועם שמעון וג'ייד סקורי ב"ברש". הליהוק שוטף את המסך בתחושה של כנות צילום: שי פלג

 

"ברש", שביימה ויניק על פי תסריט שלה, מרגיש כמו יצירה תוססת שחיכתה כל כך הרבה זמן כלואה בבקבוק עד שפשוט התפוצצה לכל הכיוונים והשאירה על הקירות כתמים של לק ציפורניים צבעוני. יש בזה משהו סוחף ומידבק, אם כי לרגעים נדמה שאולי הסרט משוחרר מדי, הן מבחינה ויזואלית והן מבחינת הסיפור, וחומק מבין האצבעות. נועם שמעון נפלאה בתפקיד הראשי, והקאסט סביבה מצליח לייצר דמויות מקוריות וייחודיות, אפילו כאשר הן מגיעות בפרצופים מוכרים כמו זה של דביר בנדק (בעוד הופעה גונבת סצנות), כך שגם אם מישהו או מישהי בסרט נותנים הופעה פחות מוצלחת, הליהוק עצמו שוטף את המסך באותה הרגשה של כנות.

 

בכל זאת נדמה שברגע האחרון מיהרה ויניק לסגור את הסרט, והפתרונות העלילתיים — גם אם מציאותיים מאוד — מרגישים נחפזים מדי. אין ספק שזה חלק מהחגיגה שנקראת "ברש", שבה התלהבות הנעורים הדרמטית מסתיימת ברגע אחד לטובת הדבר הבא. ועדיין ישנה ההרגשה שלא היו סיכונים גדולים מדי בעלילה הזאת, אך זה לא סותר את העובדה שהסיום מצליח לרגש ולסגור את הסרט באופן נהדר.

 

החמישייה של "כלכליסט": הסרטים שצריך לראות השבוע

1. "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים"

סרט האקשן של מארוול יורש את מקומו של "ספר הג'ונגל"

2. "ברש" (חדש)

סרט הביכורים של ויניק הגיע כדי לרענן את הקיץ

3. "מפלצת הכסף"

שבוע רביעי במרכז החמישייה

4. "בלשים בע"מ"

תנו הזדמנות לקומדיית האקשן המוזרה הזאת

5. "פלורנס פוסטר ג'נקינס"

לפעמים כל מה שצריך זה קומדיה טובת לב לנשמה

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x