$
מוזיקה

ביקורת אלבום: חיה ובועטת

הדיסק החדש של להקת חיה מילר מלא בווירטואוזיות מוזיקלית ובטקסטים שנונים על החיים

עמי ברנד 08:4101.06.16
 כשהכלכלה מתכווצת חיסכון הוא צו השעה, ומה יותר חסכוני ברוק מאשר שלישייה? לשלישייה יש מבנה צנום שמוציא ממנה אנרגיה גולמית, חספוס ורעש. כל פאשלה קטנה נשמעת. כלומר, אם לא ממלאים את האוזן בחומת סאונד בלתי חדירה.

 

למרות השם המטעה, חיה מילר הם שלישייה ולא זמרת. קהל האינדי העירני מכיר אותם כמעט תשע שנים. חובבי מוזיקה שפחות שוחים בסצנה היו אמורים להכיר אותם לפני שנתיים, כשחיה מילר הוציאו את "חיי מדף", אלבום הבכורה המעולה שלהם. מי שפספס עד היום, רצוי ישלים את החומר בהקדם, כי המנוע של חיה מילר לא עצר והאלבום השני שלהם מציג הרכב משובח עם תעודת אחריות.

 

חיה מילר יכולים לתת שואו של דיסטורשנים אבל יודעים גם לכתוב ולבצע שירי אהבה שקטים. קוסטה קפלן, סתו בן שחר ואודי בונן הם מוזיקאים ורסטיליים. עוד לפני שהם עלו על במה, הם עבדו קשה על מיומנות נגינה ועל יכולת המצאה.

 

זה אומר שהאלבום החדש של חיה מילר ממשיך את התנופה היצירתית וההפקתית של קודמו. אם "חיי מדף" הראו שההרכב הזה יודע איך יוצרים ריפים ממכרים בלי להיות קלישאתיים, איך שותלים לתוכם נגינת בס דומיננטית ולא רק פיגום למקצב, ואיך מורידים את התופים מהמפלס המוגבה לגובה העיניים — ב"+1" המאזינים מקבלים אותו הדבר, בלי למחזר ובלי לשעמם לשנייה.

 

עטיפת האלבום של חיה מילר. שירים עם שמות כמו "עוד ער?" ו"כסף מאמא" עטיפת האלבום של חיה מילר. שירים עם שמות כמו "עוד ער?" ו"כסף מאמא"

 

לקוסטה קפלן יש עברית מרהיבה לא פחות מהשליטה שלו בגיטרה החשמלית. הטקסטים שלו שנונים, מפתיעים וחכמים. השירים מציגים תמונות מחיי הכרך ("עוד ער?"), תסכול מחוסר עצמאות כלכלית ("כסף מאמא"), חיי רווקות מתסכלים ("הרופאה נתנה הסבר"), זוגיות הפכפכה ("שמועה") וגם נדודי שינה והומור עצמי.

 

את החוויות המילוליות מעביר קפלן בהגשה שכוחה בגיוון. הוא יכול להיות חצי ראפר, לדחוס מקסימום מילים על מינימום תווים, או לקחת את המאזינים למיני־תיאטרונטו. ממזר הבחור, לא מספיקים לו המילים והלחנים והגיטרה, גם כשחקן יש לו כמה דברים להציע.

 

אבל חיה מילר רחוקה מלהיות שואו של איש אחד. חוש התזמון של בן שחר מחזיק את הצליל של ההרכב על קצה הצוק, מתגרה תמידית בתהום ומתעלה מעליה שוב ושוב. בונן פיתח צליל בשרני שזקוק למרחב פעולה.

 

האלבום הקודם הניב מיני־להיט, "לא רוקדת כשאף אחד לא מסתכל", שצאצאיו נמצאים ב"+1" בשפע. "לילה מבחירה", "שמועה" ו"עוד ער?" כובשים על הצליל הראשון. בעומק האלבום מחביאה הלהקה גרסה עברית מעוררת התפעלות ל"Wild Child" של לו ריד. הכותרת העברית הקולעת היא "ילדה", ומי שלא שמע מעולם את המקור, לא היה מנחש שקוסטה רק תרגם להוויה המקומית. נמצא המורה שיכול לתת לכל פליטי "כוכב נולד" שיעור בקאבר שלא רוצח את האוזניים ואת כבודו של המקור.

 

שורה תחתונה >> יש עתיד לרוק הישראלי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x