$
פנאי

המפלצת האמיתית

אחרי שהוליווד שנאה ואהבה את הברוקרים, "מפלצת הכסף" מעמיד אשם חדש במשבר הכלכלי - התקשורת

אור סיגולי 08:3223.05.16
הריאקציה ההוליוודית למשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב ב־2008 התחילה בזמן אמת, אך היתה מבולבלת והססנית עם סרטים שלא הצליחו לעורר עניין. רק במהלך השנה שעברה נדמה היה שהקולנוע האמריקאי מצא דרכים מעניינות להביא את הנושא לקהל. השיא היה, כמובן, עם "מכונת הכסף" שזכה באוסקר בפרס התסריט המעובד, ולמרות הנושא הכבד והמסורבל שבמרכזו משך צופים רבים לבתי הקולנוע.

 

כדי להפוך את הקטסטרופה הכלכלית לנרטיב קולנועי שמחזיק סיפור להמונים נאלצה הוליווד למצוא גיבורים ונבלים, מישהו שיהיה אחראי למחדל, ומולו מי שינסה להתעלות מעליו ולהביא אופטימיות וקטרזיס. נראה שזה הכניס את התסריטאים למשבר בפני עצמו, מכיוון שהשחיתות ואי־הסדר מקורם גבוה במעלה הפירמידה, וסיפורי גבורה והתעלות לא היו בנמצא, לפחות בשלב הזה.

ג'ורג' קלוני ב"מפלצת הכסף" ג'ורג' קלוני ב"מפלצת הכסף"

 

לכן הפכו הבנקאים וסוחרי המניות לרשעים שכאילו יצאו מסרטי קומיקס, אלו שבעקבות רדיפת בצע ושמירה על אינטרסים אישיים היתלו באומה ודרסו את האדם הקטן, כפי שנצפה ב"התמוטטות" או "99 בתים". מנגד, הדמויות החיוביות היו אלו שאיבדו את כל שהיה להן וניסו לאסוף את השברים, או מיני אנשי כלכלה מתוסרטים אשר פיתחו מצפון וניסו לעצור את המזימה ללא תוצאות. באופן יוצא דופן, הסרטים שניסו לטשטש את ההפרדה בין גיבור לנבל, כמו "הזאב מוול סטריט" ו"מכונת הכסף", הם אלו שהצליחו במקומות שאחרים נכשלו.

 

"מפלצת הכסף", שעלה בסוף השבוע הקודם לבתי הקולנוע בארץ, גם הוא רוכב על טרנד סרטי המשבר, אך מצביע על אשם נוסף. זהו הסרט ההוליוודי הגדול הראשון שמנסה להראות לנו שלא רק בעלי המניות הם הבעיה, אלא גם מה שמתווך ביניהם לבין הציבור הרחב - המדיה.

 

עשוי במיומנות רבה

 

במרכז הסרט עומדת דמותו של לי גייטס (ג'ורג' קלוני), אנליסט ומנחה של תוכנית כלכלה פופולרית מניו יורק. גייטס הוא אישיות אקסצנטרית למדי, ווינר על המסך אבל לוזר בחיים, שלנגד עיניו עומדים בעיקר הוא והרייטינג.

 

לאחר שמניה שעליה המליץ בחום קורסת וגורמת להפסדים איומים, מתפרץ לשידור החי צעיר אשר איבד את כל כספו בעקבות אותה עצת אחיתופל, חוטף את גייטס כבן ערובה ודורש הסברים מבעלי אותה חברת השקעות. גייטס ובמאית התוכנית (ג'וליה רוברטס) מנסים למצוא תשובות תחת איומי האקדח, ואמריקה כולה נושאת עיניה אל הקרקס התקשורתי שבכל רגע עומד להפוך להרה אסון. זהו סרטה הרביעי כבמאית של השחקנית ג'ודי פוסטר, וכבידור קולנועי הוא עובד היטב. הוא מותח, יעיל מאוד, משוחק היטב על ידי כל הצוות ועשוי במיומנות רבה. עם זאת, כשזה מגיע לנושאים הפיננסיים, מתגלות חולשותיו והוא פונה יותר מפעם אחת לדידקטיות.

 

קשה לומר ש"מפלצת הכסף" הוא סרט חשוב במיוחד, אבל הוא בהחלט יוצא דופן בכך שהוא מפנה את הזרקור אל עבר עולם המדיה - שעל פי הסרט יש לו יד ורגל במצבה הכלכלי הרעוע של האומה - ומראה שגם למשבר אבות רבים משחשבנו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x