$
פנאי

מתירנות דנית חלבית

"הקומונה" של תומס וינטרברג ("החגיגה") מתהדר במשחק משובח, אך התסריט שלו מוגבל וקלישאתי

אור סיגולי 09:3721.04.16

בשנים האחרונות הפכה היצירה הדנית לפופולרית יותר ויותר ברחבי העולם וגם בישראל. בטלוויזיה זכו להצלחה רבה סדרות מדנמרק כמו "הממשלה ו"הגשר", ובקולנוע סרטים דניים בחסות במאים ידועים כמו לארס פון טרייר, ניקולס וינדינג רפן וסוזנה בייר.

 

אחד הסרטים הדניים הטובים ביותר שהגיעו לבתי הקולנוע בארץ היה "הניצוד" מ־2012, שגם היה מועמד לאוסקר, ואותו ביים תומס וינטרברג. היום עולה לבתי הקולנוע בארץ סרטו החדש הנוגע באלמנטים אוטוביוגרפיים מחייו, "הקומונה".

 

"הקומונה" מתרחש בדנמרק של שנות השבעים. אריק, אדריכל המתפרנס מהוראה, יורש בית גדול ממדים, ובעקבות מסע שכנועים מצד אשתו אנה הוא מחליט להפוך את הנכס לקומונה שבה יחיו בשיתוף ובחופשיות. הם מראיינים כמה אנשים, ומזמינים אותם לגור עמם ולחלוק יחד את חייהם. אבל האופוריה נסדקת במהרה כשמתגלים חיכוכים בין דיירי הבית, ובעיקר בין אריק לאנה, שהחופש חסר הגבולות משבש את מערכת היחסים ביניהם ומאיים על זוגיותם. כל זה מתרחש מול עיניה של בתם המתבגרת, שנאלצת להתמודד לא רק עם קשיי הגיל אלא גם עם התא המשפחתי הרעוע.

 

וינטרברג התעסק בעבר עם דינמיקה משפחתית במשבר בסרטו המפורסם ביותר "החגיגה" מ־1998. אבל לא רק המסגרת העלילתית מקשרת בין שני הסרטים, אלא גם שני השחקנים הראשיים, אולריך תומסן וטרינה דירהולם.

 

 

"הקומונה". נוגע באלמנטים אוטוביוגרפיים "הקומונה". נוגע באלמנטים אוטוביוגרפיים צילום: קולנוע לב

 

תומסן הוא אחד הפרצופים המוכרים ביותר של הקולנוע הדני, השתתף לאחרונה בהפקה הישראלית זוכת פרס אופיר "איה" ובסדרת האקשן הטלוויזיונית "באנשי". תומסן, שלרוב יוצק אמינות ואינטנסיביות לתפקידיו, לא מאכזב גם הפעם. אריק, בגילומו, הוא דמות בעייתית הנוטה להתפרצויות זעם, ותומסן מנסה ככל יכולתו לעצבו כגיבור חיובי. לעומתו, דירהולם בתפקיד אנה מביאה לסרט רגישות גדולה, ולעתים מספיק מבט אחד שלה כדי להבין את כל המטען הרגשי שאותו היא חווה. הופעתה בסרט זיכתה אותה, בצדק רב, בפרס השחקנית המצטיינת בפסטיבל ברלין האחרון, והיא לבדה סיבה מספיק טובה לצפות ב"הקומונה".

 

אך למרות המשחק המצוין, חופן רגעים קולנועיים נהדרים, השחזור התקופתי היפה והפסקול הסוחף, לסרט יסודות חלשים. אלו מתגלים כבר מנקודת הפתיחה, כש"הקומונה" נכשל לספק לצופים את התשובה לשאלה הבסיסית ביותר: מדוע אריק הבורגני והשמרן מסכים לרעיון המהפכני של אשתו. אולי כסיפור על אשה אוהבת שדעותיה הפלורליסטיות והחופשיות מביאות עליה חורבן, יש משהו עוצמתי למדי בסרט. אך כניסיון ליצור דרמה אנושית של סיטואציה יוצאת דופן, הסרט נוטה לקלישאות ולוקה במתן הצדקות להתנהלות גיבוריו. בסופו של דבר הוא נותר בעיקר כתמרור אזהרה לחיי שיתוף ליברליים.

 

החמישייה של כלכליסט: הסרטים שכדאי לראות השבוע

 

1. "דרך קלוברפילד 10" - שבוע שני בפסגה למותחן המהודק והמפתיע הזה

2. "ספר הג'ונגל" - כבר הוכיח את עצמו כהצלחה גדולה אצל הצופים, אם כי לא בהכרח מתאים לקהל צעיר מדי

3. "זוטרופוליס" - הסרט המושלם לקחת את המשפחה בפסח

4. "נעורים" - חוויה יוצאת דופן לעין ולאוזן, עם הופעות משחק נפלאות

5. "יחי הקיסר" - הזדמנות אחרונה ליהנות מהברק של האחים כהן

בטל שלח
    לכל התגובות
    x