$
פנאי

דם ושעשועים

יוצרי הדרמה "סיפור פשע אמריקאי", שהחזירה את או.ג'יי סימפסון לכותרות, מספרים בראיון לכלכליסט על הקשר בין משפחת קרדשיאן, גזענות ובית המשפט של הטלוויזיה. "לראשונה אנשים צפו ברצח כבסוג של בידור", הם אומרים על משפטו של הספורטאי המפורסם

שלומית רביד 09:0704.04.16

"משפט הרצח של או.ג'יי סימפסון המציא במידה רבה את הריאליטי, ויש קשר ישיר בינו לבין האימפריה של משפחת קרדשיאן". אומרים בראיון טלפוני ל"כלכליסט" סקוט אלכסנדר (52) ולארי קרסווסקי (54), הכותבים והמפיקים של סדרת הדרמה החדשה ועתירת הכוכבים "סיפור פשע אמריקאי: אמריקה נגד או.ג'יי סימפסון" (שמשודרת ב־yes בימי שני בלילה).

 

"הרצח המזעזע, העובדה שהנאשם היה אחד הכוכבים הגדולים אז ושידורי החדשות מסביב לשעון, שבדיוק נולדו, הפכו את הנפשות הפועלות למפורסמות בטירוף", הם מוסיפים, "ניסיון הבריחה של סימפסון והעברת המרדף בשידור ישיר הדביקו את כל המדינה למסך. לראשונה אנשים צפו במשפט רצח כבסוג של בידור".

 

אלכסנדר וקרסווסקי, צמד תסריטאים ומפיקים שעובדים יחד מאז חלקוּ חדר במעונות של אוניברסיטת דרום קליפורניה בשנות השמונים, חתומים על לא מעט סרטים עם מוטיבים ביוגרפיים, כמו "אד ווד" ו"עיניים גדולות" של טים ברטון או "לארי פלינט: האיש והסקנדל" ו"איש על הירח" של מילוש פורמן. בהפקה של "סיפור פשע אמריקאי", סדרת הטלוויזיה הראשונה שלהם, חברו השניים לתסריטאי והמפיק ריאן מרפי, שהרקורד המרשים שלו כולל בין היתר את הסדרות "ניפ/טאק", "גלי" ו"אימה אמריקאית".

 

האהבה של אלכסנדר וקרסווסקי לדמויות אמיתיות וגדולות מהחיים והכישרון של מרפי ליצור להיטים מתחברים לדרמה תקופתית מרתקת ורלבנטית, שמצד אחד מעבירה צמרמורת במי שזוכר את המשפט ומצד שני לחלוטין ניתנת לצפייה ללא רקע מוקדם.

 

 צילום: אי פי איי, איי אף פי, yes

 

 

"בכל עשור יש כוכב כזה", אומר קרסווסקי, "כמו מוחמד עלי ומייקל ג’ורדן, שמצית לאנשים את הדמיון. או.ג'יי היה כוכב פוטבול ענק שהצליח לעשות את המעבר לעולם הבידור בסרטי 'האקדח מת מצחוק'. עברו 20 שנה, אבל בארה"ב עדיין זוכרים אותו כמעין כוכב נופל".

 

בליל 12 ביוני 1994 נמצאו גופותיהם של ניקול בראון סימפסון ורונלד גולדמן בשכונת ברנטווד העשירה בלוס אנג'לס. השוטרים שהגיעו למקום וידעו שמדובר בגרושתו של כוכב־העל או.ג'יי סימפסון המשיכו מזירת הרצח לביתו כדי ליידע אותו. במרחק הקצר שבין הזירה לביתו של סימפסון הצטברה כמות מפתיעה של ראיות שהעידו שהוא הרוצח - מעדים שראו אותו מתגנב לביתו מהחצר האחורית, דרך החתך באצבעו ועד הכפפה המפורסמת שנשארה בזירה.

 

הקרדשיאן הראשון

 

לכאורה הסיפור היה ברור וההרשעה בטוחה - כך חשבה גם סגנית התובע המחוזי של לוס אנג'לס מרשה קלארק (שרה פולסון בסדרה). אבל אז הכל התהפך. צוות ההגנה, שזכה לכינוי "נבחרת החלומות" הורכב משורה של פרקליטי צמרת כמו רוברט שפירו (ג'ון טרבולטה) וחברו הטוב של סימפסון ואבי שושלת הריאליטי רוברט קרדשיאן (דיוויד שווימר) והצליח להפוך את הקערה על פיה. בעזרת טענות על גזענות המשטרה רתמו הפרקליטים את הזעם הציבורי, שהשתולל אז, ממש כמו היום, על מקרים חוזרים ונשנים של תקיפת אזרחים שחורים בידי שוטרים. הסוף ידוע לכל: באחד המשפטים המתוקשרים והזכורים של המאה שעברה יצא סימפסון זכאי והתובעים נותרו מוכים ומושפלים.

 

רצח סדרתי

 

הסדרה הזאת מגיעה בדיוק בתקופה שבה פורח ז'אנר סדרות הדוקו־רצח, שעוסק בהרהור על משפטי עבר (הסדרות "הג'ינקס", "עשייתו של רוצח", "סיריאל" ולאחרונה גם "צל של אמת" הישראלית על רצח תאיר ראדה). "אנחנו עובדים על הסדרה כבר שלוש שנים, ולא ידענו שנהיה חלק מתנועה", אומר אלכסנדר, "אין ספק שהסדרות האלה משקפות את הצמא של אנשים לבחינה מחודשת של המקרים האלה. סקוט ואני תמיד נמשכנו לסיפורים אמיתיים כי אנחנו מאמינים שהמציאות מוזרה יותר מהדמיון".

 

מימין: קורטני בי ואנס כעו"ד ג’וני קוקרן וקובה גודינג ג’וניור כאו.ג’יי סימפסון ב"סיפור פשע אמריקאי". משפט רצח כמטאפורה מימין: קורטני בי ואנס כעו"ד ג’וני קוקרן וקובה גודינג ג’וניור כאו.ג’יי סימפסון ב"סיפור פשע אמריקאי". משפט רצח כמטאפורה צילום: באדיבות yes

 

עד כמה המקום המרכזי של רוברט קרדשיאן בסדרה מושפע מפרסום בנותיו כיום?

אלכסנדר: "רוברט התחיל כדמות שולית יחסית, אבל עם הזמן הבנו שהמשפט הזה היה יריית הפתיחה של תרבות הסלבריטאים, ואז כבר נראה טבעי יותר להדגיש אותו. הוא דמות מרתקת, הוא טיפוס קצת מעורר רחמים שאהב להסתובב עם החבר המפורסם שלו והאמין לו כשאמר שהוא לא עשה את זה, אבל לכל אורך הדרך הספק אוכל אותו. כשמסתכלים על רגע הכרעת הדין (הסרטון זמין ביוטיוב - ש"ר), רואים שכל הפרקליטים מאושרים, או.ג'יי זורח ורק רוברט נראה אחוז אימה. בהמשך גילינו שאחרי המשפט רוברט לא דיבר שוב עם או.ג'יי".

 

בניתם שם שני עולמות נפרדים - זה של הלבנים וזה של השחורים. כמה זה נאמן למציאות?

אלכסנדר: "המשפט היה מעין מטאפורה למה שקרה בחוץ, וגם כשפיתחנו את התסריט הגיעו לכותרות מקרים שבהם שוטרים לבנים תקפו אזרחים שחורים ללא סיבה, כך שהרעיון של שתי אמריקות הפך מרכזי מאוד. המשפט והסדרה חושפים, בעינינו, את הראייה השונה של אמריקאים שחורים ולבנים - אמריקה השחורה התחילה לחשוד במשטרה הרבה יותר מהר ובקלות".

 

בשורה התחתונה, אתם חושבים שהוא עשה את זה?

קרסווסקי: "לא באנו להעמיד את או.ג'יי למשפט שני, אבל אפשר בהחלט לומר שהתביעה לא הפסידה בגלל חוסר ראיות. גם עכשיו מתעסקים בזה - רק בחודש שעבר מישהו מצא סכין קבורה בחצר ביתו של או.ג'יי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x