הריגוש שבהופעה
רועי פרייליך עדיין מופתע לגלות שאנשים מכירים את השירים שלו, גם אם הם נחרשו בפלייליסט של גלגלצ. מחר הוא חושף לראשונה חומרים מאלבומו הבא
לפני שנתיים הוציא רועי פרייליך, עד אז סולן להקת נערות ריינס, אלבום סולו ראשון שזכה למטר שבחים ושירים מתוכו זכו להצלחה נאה ברדיו ובמצעדים המקומיים.
אבל בישראל כמו בישראל, ביקורות והשמעות לא בהכרח מיתרגמות למכירות, ואת האלבום החדש "הריגוש שבנפילה" - שמתוכנן לצאת בחודשים הקרובים - הוא מוציא דווקא בעזרת גיוס המונים מוצלח. מחר בערב חוזר פרייליך לבמה עם הרכב המתוקים רצח, שליווה אותו גם באלבום הקודם "מעלה עשן", ויבצע לראשונה שירים מתוך האלבום הבא.
"נדמה לי שגם חלק גדול מהחומרים 'הישנים' שלי הם חדשים עבור הרבה מהקהל", הוא מצטנע לקראת ההופעה. "זה תמיד מרגש ומפתיע לראות שמכירים יותר שירים משחשבת".
המילים מגיעות בסוף
ההצלחה של פרייליך לא ברורה מאליה בנוף המקומי. על רקע שפע הכותבים־מבצעים הרגועים והסנטימנטליים שמאפיינים את ערוצי המיינסטרים בישראל, הוא מביא גם בשירי הסולו שלו וגם במסגרת נערות ריינס סאונד של פוסט־פאנק מעודכן ומעורבב בדיסקו והומור עצמי, שהרוק הישראלי העכשווי פחות רגיל אליו.
נקודת המבט שלך ככותב השתנתה מאז נערות ריינס?
"האלבום הראשון של ריינס היה האינטואיטיבי ביותר עד היום. אני אפילו קצת מתרשם מעצמי בפעמים הנדירות שאני חוזר אליו. מאז אני מנסה לשייף את היכולות שלי, חשוב לי שכל אלבום יהיה עליית מדרגה מקודמו - מבחינת כתיבה וביצוע ומבחינת איכות ההפקה".
פרייליך מודה שהוא קצת מתגעגע לימים שלפני נערות ריינס. "לא ציפיתי שהשירים יזכו לחשיפה, אז הרשיתי לעצמי בזמנו לעשות בלי לדעת עד הסוף מה אני עושה. בטוח שאלמנטים שהיו פעם ראשוניים נטמעו בשפה שלי. תמיד יש לי בראש כמה רעיונות ברמות הבשלה שונות, חלקם מחכים ממש עד הרגע האחרון לטיפול, והמילים לרוב מצטרפות בשלב מאוחר יחסית".
איזו תגובה אתה מצפה לקבל מהקהל לשירים החדשים?
"מקווה שיאהבו את זה כמוני. אני עדיין לא מיומן מספיק כדי להתבונן מבחוץ על מה שקורה. רוב הפעמים אין לי זיכרון ברור של מה שקרה בהופעה, אני סומך על הפידבקים של הלהקה והחברים לגבי חומרים חדשים. בהופעה מחר נעשה רק מחצית מהשירים שבאלבום החדש, ותהיה חלוקה בין חומרים מכל ארבעת האלבומים. בהמשך ההופעות לקראת יציאת האלבום זה ישתנה".
למרות הגעגוע להופעות הוא מעיד על עצמו כביישן. "לפני הופעה אני לגמרי בסטרס. בבסיס אני מופנם מאוד. אני משיל את זה מעליי לאט לאט עם השנים".

גם עם המתוקים רצח וגם בנערות ריינס, פרייליך תמיד העדיף לכתוב את השירים לבד. "אני מודה שעד לא מזמן לא מצאתי שום הנאה בלכתוב במשותף, אבל גם זה משהו שמשתנה עם השנים. בעיקר אחרי שיצא לי לכתוב לצד אביחי טוכמן, שהפיק מוזיקלית את שלושת האלבומים האחרונים, שירים שאולי יראו אור ביום מן הימים".
הוויניל הוא פיצוי
האלבום החדש, שיצירתו מומנה כאמור במימון המונים, ייצא בהתאם לטרנד הנוכחי גם בגרסת תקליט. "אני מאוד נלהב לגבי זה. אחרי שכבר השלמתי עם הרעיון שהמוזיקה שלי לא תודפס על תקליט לעולם, קפצתי על העגלה בשמחה", מספר
פרייליך. בתשובה לשאלה אם הוא לא חושב שהתקליטים הפכו לאחרונה לפורמט פרימיום לעשירים, הוא מודה שזה נושא שהוא עוד לא בדק לעומק. "אני מניח שזה בין היתר בגלל העלויות, אבל בהנחה שווינילים אכן נמכרים, נראה לי שמגיע לאמנים את הפיצוי הזה על הרבה שנים של אכילת חצץ במכירות", הוא אומר.
פרייליך גדל בחיפה, אבל בניגוד לרושם שעולה מהאזנה למוזיקה שלו הוא דווקא לא שרץ במועדונים כמו "העיר השנייה", ולא הושפע במיוחד מהסצנה המקומית בזמן אמת. "גיליתי מאוחר יחסית את המוזיקה ה'חיפאית'. את ערן צור ראיתי כמובן בכל פעם שהוא הגיע לחיפה, אבל הייתי עמוק בקלאסיקות רוק עד שנפתחתי לאלטרנטיבות".
האלבום החדש נמצא כבר בישורת האחרונה ואם לא יהיו עיכובים לוגיסטיים, בחודש הבא צפוי לצאת הסינגל הראשון ממנו. "קשה לי להתחייב על תאריך יציאה, אבל אנחנו מתכוננים להופיע כמה שיותר לקראת ההשקה. ההופעה מחר לא תהיה חד־פעמית", הוא מבטיח.


