האמת עדיין אי שם
"תיקים באפלה" חוזרת השבוע, ובעולם של אחרי ה־11 בספטמבר ואדוארד סנודן היא כבר לא תיראה כמו הדבר הכי מופרך על המסך. זוכרים שלא ידעתם מה זה קונספירציה?
"תיקים באפלה" תמיד היתה יותר מ"הסדרה הזו על החייזרים" שרובנו זוכרים - במובנים רבים היא היתה תופעה טלוויזיונית פורצת דרך.
"זו אחת הסדרות הראשונות שטשטשו את ההבדל בין טלוויזיה לקולנוע. היום ישנה 'משחקי הכס' וכל הפקה של פרק נעשית בסכומים אדירים, אבל בזמנו זה היה פחות מקובל", מסביר רון פוגל, מבקר ומרצה לקולנוע שמעיד על עצמו כמעריץ גדול של הסדרה.
"היוצר כריס קרטר עשה דבר נורא מעניין, שהיום הוא מאוד מקובל אבל בתחילת שנות התשעים לא היה קיים בכלל", הוא מוסיף. "הסדרה היתה בנויה מפרקים רגילים לצד פרקי מיתולוגיה, שליוו אותה מההתחלה עד הסוף. היתה שם חלוציות בהבנה שסדרת טלוויזיה יכולה לתפקד כמשהו הרבה יותר גדול מפרק אחד בשבוע - אפשר לעשות מזה משהו אפי, קולנועי, מיתולוגי".
פרקי המיתולוגיה שפוגל מזכיר הם אלה שנוגעים לנושאי החייזרים והקונספירציות הממשלתיות להסתרתם שבעיקר בזכותם הסדרה זכורה, אבל הם בפירוש מיעוט.
רוב פרקי הסדרה עומדים בפני עצמם, ובהם מסתתרות כמה מהפנינים האמיתיות מבחינה יצירתית.


מאחוריהם עמדו בין היתר כותבים כמו וינס גיליגן, הידוע יותר כיוצר הסדרה "שובר שורות"; וג'יימס וונג וגלן מורגן, שיצרו אחר כך את סדרת סרטי "יעד סופי". חלקם חזרו לכתוב גם לעונה החדשה, שרק שני פרקים מתוכה יעסקו במיתולוגיה ההמשכית. "כל פרק שני שם היה מחווה לסרט או לז'אנר אימה כלשהו", אומר פוגל. "אחת הסדרות הכי יפות שראיתי בחיים, והיא עדיין מגדלור זוהר בשמי הטלוויזיה".
פוגל לא לבד. בישראל יש קבוצה קטנה אך אדוקה של מעריצי "תיקים באפלה", רובם כאלה שגדלו עליה. בקבוצת הפייסבוק המוקדשת לה יש רק כ־90 חברים, אבל היא מאוד פעילה ומתקיימים בה דיונים יומיומיים על העונה החדשה ועל פרקים ישנים.
"כשהייתי בת 11 בת דודה שלי הכריחה אותי לצפות איתה, אף על פי שנורא פחדתי. לאט לאט זה הפך לאובססיה", מספרת שרית עמר (31), מנהלת תוכנית חינוכית בגוגל. "בניגוד לסדרות אחרות מהתקופה, במיוחד כאלה שהיו מיועדות לבני גילי, זו היתה סדרה מאוד אינטליגנטית. התחברתי במיוחד לסקאלי - אהבתי את העובדה שמכבדים אותה, שהיא חכמה ואסרטיבית. זה עיצב אותי. לא היו אז עוד דמויות כאלה".
גם איילת גולדמן (35) מסמנת את אפיון הדמויות כאחד הדברים שהכי משכו אותה ל"תיקים באפלה". "הדמות של סקאלי כאשה חזקה וחכמה המוצגת כשוות ערך לדמות הגברית הטביעה בי את זרע הפמיניזם, וגם מאלדר ייצג סוג של גבריות חדשה", היא מספרת. "זה היה מצרך נדיר אז בטלוויזיה". ההשפעה שעמר וגולדמן מדברות עליה זכתה באקדמיה לכינוי 'אפקט סקאלי'. לא מעט מאמרים אקדמיים נכתבו על עלייה בכניסתן של נשים צעירות לתחומי הרפואה, המדעים ואכיפת החוק שמיוחסת לפופולריות של הדמות בשנות התשעים.

קהל חדש נולד
"תיקים באפלה" חוזרת השבוע אחרי 13 שנה. החדשות האלה אמנם פחות מרגשות כרגע את הקהל הישראלי, שלא זכה לצפות בה מ־2002, אבל בארה"ב ובמדינות רבות אחרות מדובר באירוע טלוויזיוני בקנה מידה עצום.
הכל התחיל לפני כשלוש שנים, כשהסדרה חגגה 20 שנה לשידור הפרק הראשון שלה בפאנל מיוחד בפסטיבל קומיק קון בסן דייגו, שבו התאחדו לראשונה על במה אחת היוצר כריס קרטר, השחקנים הראשיים דיוויד דוכובני וג'יליאן אנדרסון, וחלק מהכותבים המפורסמים של הסדרה ובהם וינס גיליגן. באותו מעמד הכחישו כל המעורבים עניין כלשהו בחזרה לסדרה, אבל נראה שתגובת הקהל וההיקף שלו - שהתעצם בשנים האחרונות בזכות ההזדמנות לצפות בכל העונות בשירותים כמו נטפליקס והולו - בכל זאת שינו משהו.
רשת פוקס, ששידרה את הסדרה במקור, הצליחה לשכנע את קרטר לשקול חזרה לסדרה שפרסמה אותו בקלות יחסית. את השחקנים היה קשה יותר להשיג, בין היתר בשל התחייבויותיהם לסדרות אחרות (דוכובני עם "קליפורניקיישן", אנדרסון עם "הנפילה", "חניבעל" ומגוון פרויקטים אחרים). הנקודה שהכריעה את הכף היתה ההחלטה להחזיר את הסדרה בפורמט מקוצר, של שישה פרקים בלבד, במקום 24 כפי שהיו בעונות המקוריות. במצב הזה דוכובני ואנדרסון כבר שמחו לחזור למאלדר וסקאלי.

פנטזיות מדעיות
"תיקים באפלה" מזוהה יותר מכל עם העיסוק בחייזרים ובקונספירציות ממשלתיות. באמצע שנות התשעים, כשהסדרה החלה לצבור פופולריות עצומה (בשיאה היו לה 30 מיליון צופים לפרק בארה"ב), הנושא הזה הפך לעיסוק פופולרי במיוחד גם בישראל.
"אני חושב שזה היה מקרי שבשיא הצפייה בסדרה היה גם שיא במספר הדיווחים על הופעות עב"מים וחוצנים בישראל", אומר דוד רונן, דובר העמותה הישראלית לחקר עב"מים וחיים חוץ־ארציים, שבאותם ימים ערך מדור ב"מעריב" שנקרא "תיקי X" ועסק במקרים שדווחו בארץ. "כשהסדרה הגיעה חשבתי לעצמי, 'מעניין אם יגחיכו את הנושא או שיגרמו לאנשים לשאול שאלות'. המסקנה שלי היתה דווקא טובה", הוא מספר. "נהגתי לבדוק לעומק כל עדות, שלא יהיה מצב שמישהו ראה פרק ואז החליט לדווח על עב"מ".
רונן טוען שגם היום יש התעניינות עצומה בתחום, ומאמין שהעונה החדשה תחזיר את הנושאים הללו לכותרות. "אדם דתי מחכה למשיח, אתאיסט מחכה לחייזרים", הוא אומר. עמר חולקת את העמדה שלו, אבל מכיוון אחר. "ככל שהתבגרתי התחלתי להתייחס קצת בלגלוג לעניין החייזרים בסדרה", היא אומרת. "אבל היום אני מתחברת מאוד לנושא של מעורבות הממשלות בחיי האזרחים - דברים שהוכחו כנכונים עם פרשת סנודן ואחרות. מאלדר תמיד טען שמאזינים לנו - אז זה נחשב בדיחה, אבל היום אנחנו יודעים שזה מדויק. הסדרה הקדימה את זמנה".
רבים מחובבי הסדרה מדגישים שאחת מנקודות האור היא הקישור לעולם האמיתי למרות העיסוק בנושאים פנטסטיים ומופרכים. עליזה בן מוחה, שהיתה המתרגמת של "תיקים באפלה" (לצד סדרות אחרות בז'אנר, כמו "מסע בן כוכבים" ו"סטארגייט") בישראל, צברה עם השנים מעמד מיתולוגי בקרב מעריצי הסדרה. לדבריה, "הם לקחו הרבה מיתוסים קיימים ושילבו אותם בסיפור אחד. היו שם דברים שקשורים לתרבויות שונות שלא הכרתי, אבל כשחקרתי קצת גיליתי שהם לא המציאו דברים לצורך הסדרה".
גם גולדמן אומרת שמה שייחד מבחינתה את הסדרה הוא ההתבססות על אירועים אמיתיים ומדע מדויק. "לכל תיאוריה מופרכת שמאלדר העלה, סקאלי הציעה אופציה מדעית", היא אומרת.
נא להתקדם
אז האם יש למה לצפות בעונה החדשה? למעריצים רבים ברור שכדי לשחזר את ימי התהילה הסדרה תהיה חייבת לחדש משהו. "אני מקווה שלא נתאכזב כמו ב'מלחמת הכוכבים'", אומרת בן מוחה. "הסרט עצמו היה כיפי ואקשן, אבל הם חזרו אחרי 30 שנה כאילו לא קרה כלום. מה הטעם בזה?".
גם עמר מקווה לא לנחול אכזבה. "אני רואה בעונה החדשה סוג של סגירת מעגל. נשארו הרבה נושאים פתוחים בעונות הקודמות ואני מקווה שיסגרו אותם, אבל אני גם מקווה שידונו בדברים חדשים - המדע התקדם מאוד והלוואי שהם יתקדמו בהתאם", היא אומרת.
"עולם הטלוויזיה השתנה", מסכם פוגל. "אני לא יודע אם הסדרה מיצתה את עצמה או לא, אבל בטוח שיש עוד דברים שאפשר לספר. קרטר בנה את הסדרה על דברים שהציבור בארה"ב היה מוכן לקלוט, על הפרנויה שאפיינה את החברה האמריקאית משנות החמישים והתגברה בימי המלחמה הקרה. מאז אולי היא קצת נחלשה, אבל אני חושב שמשהו ממנה עדיין נשאר - בטח אחרי אירועים כמו אסון התאומים. 13 שנה זה המון זמן לאסוף רעיונות מעניינים".
העונה החדשה תשודר ב־yes בימי שני ב־5:00 בבוקר, במקביל לשידור בארה"ב.


