$
פנאי

המחזיר במחאה

יהויכין פרידלנדר נכנס לתפקיד המחזיר בתשובה בחידוש להצגת היחיד שכתב ב. מיכאל, "מתחזקים". אולי הפעם היא תעבור בשקט בלי לעורר פרובוקציות

מאיה נחום שחל 08:5231.12.15

"אני יודע שאתם מתייחסים אליי בחשד. 'עוד מיסיונר!'. אבל אני לא מיסיונר, אני לא הולך לשטוף לכם את המוח. בדרך כלל אני גם לא מרצה בסמינרים שכאלה". כך פותח השחקן יהויכין פרידלנדר את הצגת היחיד "מתחזקים" בבימוי מיכאל גורביץ', שתעלה בתיאטרון החאן במוצאי שבת. לדמות "המחזיר בתשובה" שהוא מגלם אמנם אין שם, אך היא מניעה את המחזה הסאטירי, כמעט דוקומנטרי, שכתב ב. מיכאל ועוסק במפעלות ההחזרה בתשובה.

 

את המחזה ביצע לראשונה שלמה ניצן בפסטיבל ישראל 1987 בשם "ברוורס", ובהמשך ביצע אותו אלכס אנסקי. "החזרה בתשובה היתה בשיא מסוים בתקופה ההיא, כמה שנים אחרי אורי זוהר ופופיק ארנון. בבסיס זה אותו הדבר, אבל מה שכן השתנה, וב. מיכאל עדכן את זה במחזה, זה שאז רצו להחזיר אותנו 100–150 שנה אחורה למזוזה, הציצית ובורא עולם, והיום אנחנו רוצים להחזיר לתקופה של לפני 2,000 שנה, התקופה של המקרא".

 

כמו לרוץ מרתון

 

זו הפעם השנייה שפרידלנדר (59), שחקן בתיאטרון החאן בירושלים כבר 19 שנה, מעלה הצגת יחיד. הראשונה היתה "שימון" מאת יצחק בר יוסף לפני כ־20 שנה. הוא קרא את קובץ הסיפורים שלו, ואחד המונולוגים בו כבש את לבו. הוא פנה למנהלת האמנותית של החאן אז אופירה הניג, והיא קיבלה את הצעתו. הפעם זו הבחירה של המנהל האמנותי הנוכחי גורביץ'. "למיקי תמיד יש רצון להעלות חומרים שמתכתבים עם המציאות העכשווית. הפעם האחרונה היתה עם המחזה 'דוחקי הקץ' של מוטי לרנר (על הרבנים שהפיצו את התורה שהשפיעה על ברוך גולדשטיין — מנ"ש). יש לו רצון להתמודד עם המציאות סביבנו, במיוחד בירושלים שיש לה אופי מיוחד", אומר פרידלנדר.

 

השחקן יהויכין פרידלנדר ב"מתחזקים" בתיאטרון החאן השחקן יהויכין פרידלנדר ב"מתחזקים" בתיאטרון החאן צילום: עמית שעל

 

עד כמה זה שונה, לעשות הצגת יחיד?

"יש לזה יתרונות וחסרונות. היתרון הוא שאתה שולט בכל מה שקורה ולא תלוי בגחמות של פרטנר. החיסרון הוא שאין אפשרות לנוח, קופצים לבמה ומהתחלה נמצאים בריכוז מוחלט, אין רגע של מילוט. זה שקול לרץ מרתון שצריך לדעת לחלק את הכוחות ולהיות נתון בשליטה בכל רגע, ועם זאת להיות בדיוק מקסימלי. זה קשה מאוד ומתיש, וגם חסרות לי העיניים של הפרטנרים כשאני לבד שם על הבמה".

 

"המחזיר בתשובה" מתהדר בתיאוריות מופרכות וצירופי גימטריה מפתיעים שנועדו לחזק את התפיסה שהתורה היא התשובה לכל. "הכל בדוק אחד לאחד, אמת לאמיתה, שלא יתפסו אותנו בקטנה. ב. מיכאל עצמו גדל בבית דתי וביקר בזמנו בסמינרים עם שלמה ניצן, כך שהוא התעמק בדברים והם לא לקוחים מהפנטזיה. הוא לא מכיר אחד שחזר בתשובה מההצגה הזאת, אולי כמה שחזרו בשאלה".

 

אני לא שופט את הדמות

 

מה תעשה אם מישהו מהקהל יענה לך ויגיב?

"אני מניח שזה יקרה, ואני אשתדל להסתדר עם זה. זה לא אמור להיות סטנד־אפ, אבל גם אני סקרן לדעת איך הקהל יקבל את ההצגה. הקהל שמגיע לחאן כבר רגיל להיות מאותגר. הבנתי מב. מיכאל שלפני 30 שנה היו הפגנות ופרובוקציות, אבל יכול להיות שהפעם זה יעבור בשקט. אולי אנחנו מוכנים לספוג יותר ופתאום זה יראה פרווה, לא יודע".

 

איך מציגים טקסט שכל כך לא מאמינים בו?

"בבסיס זה כמו כל הצגה אחרת, מנטרלים הכל. ברגע שאני עושה דמות אני צריך להאמין במה שהיא עושה, ללכת איתה עד הסוף ולא לשפוט אותה, כי זה תפקידו של הקהל".

 

העבודה על התפקיד לא נשענה על דמות ספציפית שהוא שאב השראה ממנה. "אני מנסה לקרב את זה אליי מתוך הטקסט עצמו ולמצוא בתוכי את האדם, לא לחפש דמות חיצונית ולחקות אותה, אלא לחשוב מה יגרום לי לנסות להחזיר אנשים בתשובה, לפתוח להם את העיניים. ככל שהשנים עוברות אני מבין כשחקן שלא צריך לחפש אנשים במחוזות רחוקים כי כולם קיימים אצלי בפנים, רק צריך לתת להם ביטוי. ב. מיכאל כתב דמות ייחודית מאוד ולקח את זה לקצה כמו כל סאטיריקן טוב".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x