הנערה שבעטה במדיה החברתית
היפהפייה האוסטרלית אֶסֶנָה אוניל הפכה לגיבורה עולמית לאחר שחשפה את תעשיית הזיוף והשיווק הסמוי באינסטגרם. אבל האם גם החשיפה הזאת היא חלק מקמפיין מבוים?
ביום רביעי, שבוע בדיוק אחרי שזרקה את הפצצה, נעלם מהאינסטגרם החשבון הפופולרי של אֶסֶנָה אוניל, דוגמנית ואושיית רשת אוסטרלית בת 19. בכתובת של החשבון מתנוססת עכשיו הודעת שגיאה סטנדרטית של הרשת החברתית, שמבשרת שהכתובת שהוקלדה שגויה או שהעמוד הוסר על ידי בעליו. בגוגל עדיין מופיע הקישור לעמוד המנוח, ששמו החדש "מדיה חברתית אינה החיים האמיתיים", כמעין רוח רפאים דיגיטלית.
אם מעולם לא שמעתם על אוניל, אינכם לבד. שמה עלה לכותרות רק לפני כמה ימים, אבל ל־570 אלף העוקבים שלה באינסטגרם, לרבע מיליון המנויים על ערוץ היוטיוב שלה ולמספר הדומה של עוקבי טמבלר שיש לה, רובם בני נוער, היתה אוניל חלק קבוע מהאינטרנט.

ביום שלישי, 27 באוקטובר, פרסמה אוניל סרטון בן 17 דקות ביוטיוב והסבירה בו, בזמן שהיא ממררת בבכי, שהתמונות והסרטונים שהפכו אותה לכוכבת רשת לא ייצגו אותה כלל אלא היו סוג של תוכן שיווקי שתמורתו קיבלה אלפי דולרים ממותגים שונים. המדיה החברתית שהיתה מרכז חייה בשנים האחרונות, הפכה אותה לאומללה לטענתה.
"אני רוצה שצעירים יגלו את האמת מאחורי חיי האינסטגרם המושלמים לכאורה, ששום דבר לא באמת מושלם בהם", אמרה באחד הרגעים הדרמטיים בסרטון. "לבלות כל רגע מחייך ביצירת הרושם שהחיים האלה נפלאים זה לא אמיתי וזה לא מעורר השראה. אנחנו יכולים לעשות כל כך הרבה יותר מאשר להוכיח לאחרים כמה אנחנו מוצלחים כל הזמן".
רגע לפני שמחקה את חשבון האינסטגרם שלה הסירה ממנו אוניל כ־2,000 תצלומים, וב־96 התצלומים שהותירה החליפה את הכיתוב הקודם בכיתוב שלטענתה הוא האמת על צילומם.
"כשצילמתי את התמונה הזאת היו לי פצעונים על הפנים, אז כיסיתי אותם בהמון מייקאפ", כתבה מתחת לתמונת תקריב שקיבלה יותר מ־10,000 לייקים. "אלה לא החיים האמיתיים — לא שילמתי על השמלה הזאת וצילמתי אינספור תמונות כדי להיראות בה לוהטת. זה גרם לי להרגיש בודדה בצורה איומה", כתבה מתחת לתמונתה בשמלה לבנה שזכתה ל־28 אלף לייקים.
באופן אירוני הפך המהלך הזה את אוניל להרבה יותר מפורסמת מבעבר: מגיבורת אינטרנט של בני נוער היא הפכה למושא סיקור בעשרות עיתונים וערוצי טלוויזיה מרכזיים בעולם, מ"הגרדיאן", "האינדיפנדנט" ומגזין "טיים" כבדי המצח ועד אתר הרכילות TMZ, שסיקרו את הצעד החריג ואת ההאשמות החמורות.

האינטרנט נגד אוניל
אלא שאז בא תור התהיות. בד בבד עם פרישתה המתוקשרת מהמדיה החברתית העלתה אוניל אתר חדש בכתובת letsbegamechangers.com ("בואו נשנה את כללי המשחק.קום"), ובו היא מגוללת את סיפורה וקוראת ל"שינוי חיובי" נגד תרבות הסלבס וההתמכרות לטכנולוגיה, ובעד טבעונות, מודעות סביבתית, שוויון מגדרי ואמנות חתרנית.
השילוב המהיר והמדויק מדי בין הזינוק המטאורי לתודעה הציבורית והאתר המושקע החלו לעורר חשד אצל כמה מעריצים, גולשים ועיתונאים. האם, החלו לתהות, המהלך האחרון מבוים כקודמיו? האם מעורבת בו סוכנות הדוגמנות IMG Models שמלווה את אוניל מאחורי הקלעים זה זמן מה?
כמה סלבריטאי רשת עמיתים יצאו נגד אוניל, ובהם צמד כוכבות היוטיוב נינה ורנדה נלסון. הן העלו סרטון תגובה ושמו "היציאה של אסנה אוניל מהרשת היא תרמית" ודרשו שאוניל תתנצל לפני הקולגות שלה במדיה החברתית. בסרטון, שכבר צבר יותר מ־180 אלף צפיות, הן טוענות שאוניל שיקרה לא מעט בסרטון ההתנתקות שלה מהמדיה החברתית. כעת עולים חשדות כי גם מלחמת האינטרנט־נגד־אוניל הזאת היא חלק מתוכנן מאותו קמפיין מוזר, שמצליח לסחרר מיליוני אנשים סביב בחורה שעד לפני שבוע מעטים ידעו מי היא.
לא היה לה מושג
"רציתי לחשוף את המציאות הקשה ולפעמים המגוחכת מאחורי התרבות של כוכבי יוטיוב ואינסטגרם", כתבה אוניל בתגובה באתר החדש. "יצרתי סרטון רגשי מאוד שהגיע לכותרות וזכה לסיקור שפספס לחלוטין את הנקודה שלי על האופן שבו ציפיות החברה מכתיבות לאנשים את חייהם, ואת המסר שלא צריך להאמין לכל מה שאתם רואים באינטרנט. לא היה לי מושג שזה יהפוך לסיפור חדשותי בינלאומי".
אם יש שיעור שאפשר ללמוד מהסיפור הזה, מלבד הצורך לחשוד קצת יותר באגדות על אנשים שהפכו את עצמם לתעשייה – הוא ההבנה שמי שמבין את המדיה החברתית יכול לתמרן אותה לצרכיו, ואת כל השיח הציבורי בעקבותיה.


