• תפריט
פנאי

אומרים לנו שיש בויס אחר

שבע תערוכות שעוסקות באמן הגרמני החשוב ג'וזף בויס ייפתחו בקרוב ברחבי הארץ במקביל. האוצר ליאב מזרחי: "זה אולי קצת מגלומני, אבל זה סוג של מתנה לציבור"

רעות ברנע 08:2501.10.15

"פתאום הכל נראה לי קשור לבויס", אומר ליאב מזרחי, האוצר והיוזם של אחד הפרויקטים האמנותיים השאפתניים שנראו במחוזותינו בשנים האחרונות - התערוכה "BEUYS, BEUYS, BEUYS" שמתייחסת לאמן האוונגרד הגרמני פורץ הדרך ג'וזף בויס (1921–1986) שיצר במגוון רחב של מדיות: מציור ופיסול דרך עבודות סביבה אקולוגיות וכלה בעבודות פרפורמנס. כיאה לרוחב היריעה של יצירתו של בויס, התערוכה הישראלית תוצג במקביל בשבעה חללים שונים - חמישה מהם בתל אביב, אחד בירושלים ואחד בשדרות.

"זה התחיל באופן הכי קונבנציונלי", מספר מזרחי (38), אמן ואוצר פעיל, "חשבתי על תערוכה אחת שתעסוק באיש הזה, שמאוד מעניין אותי. משם צללתי למחקר ארוך ומקיף שממנו הגעתי למסקנה לגבי האמנות והחברה הישראלית, בעיקר בשנים שבין 1967 ל־1973. הטענה שלי היא שכשם שבויס הפך מחייל בצבא הנאצי לקורבן, כך הישראלים החלו להתייחס לעצמם אחרי 67' לא ככובשים אלא כקורבנות. האמנות היתה כלי תרפי עבורם. אני נזהר במילים, אבל האמנות הישראלית מהתקופה הזו היא מנייריסטית, חרדתית, היסטרית".

 

רוב התערוכות ייפתחו ב־15 באוקטובר ובמהלך השבועיים שלאחר מכן וירוצו למשך כחודש. כל אחת תוקדש לזווית אחרת בעבודתו של בויס: בין השאר, בגלריה קונטמפוררי בי גולקונדה בתל אביב תוצג התערוכה "ריפוי הנוף, ריפוי הגוף. מוות ותחייה מחדש. עבר, הווה, עתיד" שתעסוק בהשפעת הזרם האנתרופוסופי על בויס ויציגו בה בין השאר אביטל גבע, יצחק דנציגר והדס עפרת; בבית בנימיני לקרמיקה עכשווית תוצג התערוכה "חומר, מדע, חטא וגאווה" שבה יציגו אמנים שהחומר משחק תפקיד גדול בעבודתם - כשם שבויס מזוהה עם שימוש בחומרים שונים, שומן ודבש; בגלריה של מכללת ספיר תשוחזר התערוכה "איך להסביר תמונות לארנבת מתה" (כשם עבודתו האיקונית של בויס) שאותה אצרה ב־2004 נעמי אביב המנוחה ובה יציגו דגנית ברסט, מיכל נאמן ומשה גרשוני; ואילו בבית האמנים בתל אביב תעלה תערוכה שבה יציגו אמנים שנגעו בבויס, אם ברצינות ואם באירוניה, ובהם ארז ישראלי וגל וולינץ.

 

איך נבחרו האמנים?

"המטרה שלי היתה לנפות את כל מה שמוכר בהקשר של בויס, כמו האמנים תמר גטר או דוד גינתון. רציתי להראות את המורכבות וההשפעה שלו גם בשדות אחרים ולהציג אמנים שפחות בקונצנזוס".

 

הצופים יראו את כל שבע התערוכות?

"הלוואי. ברור לי שזה לא יקרה, אבל אני חושב שכל חלל מספק חוויה אחרת".

 

מדובר במהלך אוצרותי מורכב. איך צלחת את כל זה?

"אין לי מושג. כשאני אוצר אני רוצה להציג דברים שהייתי רוצה לראות בעצמי. אני עייף מתערוכות על 'התפוח באמנות הישראלית' או 'שחור לבן', זו לא אוצרות בעיניי. אולי אני מגלומן, אבל אני חושב תמיד מה אשאיר אחריי. אני רואה בזה סוג של מתנה לציבור".

בטל שלח
    לכל התגובות