$
פנאי

נינה הכפולה

המופע החשמלי החדש של נינט מציג שניות מבורכת: מצד אחד, היא עדיין רוקרית קשוחה ששרה באנגלית, ומצד שני, שרה סוף סוף את "ים של דמעות"

עמי ברנד 09:0730.08.15

באוגוסט מהביל לפני 12 שנה, בחוף ניצנים, פגשה תרבות הפופ המקומית את נינט טייב, ומאז שתיהן לא נרגעו. בשבוע שעבר, במועדון הבארבי התל־אביבי, העלתה המאמי הלאומית במיל' "מופע חשמלי מלא", ראשון בסדרת הופעות חדשה שאמורה להגיע לכל חלקי הארץ, שנראה בתחילה כעוד ניסיון לבסס את אחיזתה בגיטרה החשמלית ובמעמדה החדש כרוקרית זועמת.

 

אבל מי שבא לראות את נינט בבארבי, קיבל שתי הופעות בכרטיס אחד: בהופעה הראשונה קיבלנו זמרת־יוצרת חמושה בגיטרה חשמלית, ששרה בעיקר באנגלית כשהיא מלווה בגיטרה־בס־תופים וצ'לו. בהופעה השנייה חזרה נינט במפתיע לדמות המאמי הלאומית שכולם מכירים (או חושבים שהם מכירים), שרה אביב גפן ואפילו פינקה את הקהל בביצוע ל"ים של דמעות", הקאבר שהזניק את הקריירה שלה למעלה.

 

לא למגירה

 

אולי כדי לשמור על ארשת רוקיסטית, בין השירים באנגלית נינט כמעט לא דיברה עם הקהל. השירים, רובם מתוך האלבום "Sympathetic Nervous System", נוגנו ברצף, אפילו בלי הפוגה שתאפשר לצופים למחוא כפיים. הגישה הבימתית הזו נפוצה אצל הרכבים שחשוב להם להמחיש למאזינים שאפילו הופעה היא משהו שמתרחש בלי קשר לצופים אלא בין האמן לבין עצמו. אצל נינט ככל שההופעה מתקדמת וצצים יותר ויותר שירים בעברית, גם הדיאלוג עם הקהל הופך ליותר ערני, כולל המחוות הידועות בסגנון ה"אני מתה עליכם".

 

מימין: נינט טייב ובן זוגה יוסי מזרחי בהופעה. תשוקה למוזיקה וזה לזה מימין: נינט טייב ובן זוגה יוסי מזרחי בהופעה. תשוקה למוזיקה וזה לזה צילום: תומי הרפז

 

אלא שהרושם שנוצר הוא שאין שום זיוף. נינט מגלמת את השניות הזו בטבעיות, ולמרות הרצון האנושי הידוע לקטלג כל אמן, על הבמה של הבארבי עמדה פשוט יוצרת מוכשרת מאוד, כזו שאי אפשר לדחוף למגירה אחת ולסגור עניין. זה לא רק שנינט מוכשרת מספיק כדי לתת בערב אחד את שתי ההופעות האלה: יש בה היום, שנים אחרי היסטריית "כוכב נולד", מספיק ביטחון עצמי כדי להציג פרופיל יצירתי מלא.

 

תשוקה ומוזיקה

 

במשך כל הערב, הגיטרה של נינט ניהלה שיח מיתרים עם הגיטרה של בן זוגה יוסי מזרחי, שניצב לימינה על הבמה. הצלילים עלו משני המגברים, והזוג הדגים נגינה צמודה, פנים אל פנים, עם תשוקה אמיתית למוזיקה וזה לזה. פרט למזרחי, ההרכב של נינט כולל לא רק מבנה רוק סטנדרטי, אלא גם את מאיה בלזיצמן המוכשרת בצ'לו. בלזיצמן, השותפה של נינט למופע "צוללות", מאפשרת גם לעיבודי הרוק החשמליים להיות פחות שגרתיים ויותר מגוונים.

 

למרות מעמד הכוכבת הבלתי מעורערת, נינט לא מילאה את הבארבי, וקשה להניח שהסיבה היא המשחק של מכבי נגד באזל שהתקיים לא רחוק משם. למרבה השמחה, הקהל שכן הגיע הרעיף על נינט אהבה וקיבל בחזרה את כל מה שיש לה לתת - ויש לה המון.

 

לקראת ההדרן הופיעו בקדמת הבמה קלידים. בחסות החשיכה עלה מישהו לבמה, והחל לנגן פראזת פסנתר. כשעלו האורות וגם נינט חזרה, נחשפה ההפתעה: שלומי שבן הוא הבחור שניגן, והשניים ביצעו יחד את "מלכה לב שבור", השיר ששרה נינט באלבומו האחרון של שבן, "תרגיל בהתעוררות". על הביצוע הזה כבר אמר שבן שנינט שרה כאילו היא גם החברה המנחמת את מלכה וגם מלכה עצמה - זה אולי נשמע יומרני, אבל זה בדיוק מה שקרה.

 

השיר השני בהדרן, שזכה גם הוא לעיבוד קלידים של שבן, הוא "מה קרה". "מה קרה" הוא שיר שהוציאה נינט ביוני האחרון כתגובה להתנפלות על קורבנות הטרדה מינית ונגד הפיכת האשה לאשמה בתקיפתה. לפי תגובת הקהל מדובר בלהיט הופעות, ובצדק. נראה שנינט, על כל מה שהיא מייצגת, מסוגלת לייצג ישראליות שאינה מתלהמת, להיות קול של סובלנות כלפי האחר ואורח חייו. 12 שנה לקח לה להגיע למקום הזה, אבל כמה טוב שהיא שם.

 

ההופעה הבאה: 16 בספטמבר, הצוללת הצהובה, ירושלים.

 

רגעים שמזכור ביום שאחרי

 

1. הפלרטוטים של נינט עם הקהל שבקרבת הבמה

2. וגם העובדה שהיא התחשבה גם בצופים הפחות קרובים, ונתנה תשומת לב גם לאלה שעמדו בצדי הבמה

3. "ים של דמעות" בביצוע א־קפלה מצמרר

בטל שלח
    לכל התגובות
    x