הצילו, אוכל!
צמד האמנים הצרפתי "זים וזו" יצר סדרת פסלי אוכל מפלצתיים שמדגימה את הסכנות שבמזון מהונדס
לאנשים שחלפו לפני כחודש בפיאצה דואומו במילאנו ציפה מחזה יוצא דופן: מחלונות הראווה של אחד הבניינים, אולם כנסים שאירח חלק מאירועי תערוכת החקלאות והמזון "מילאן אקספו", השקיפו עליהם יצורי ענק צבעוניים תלת־ממדיים, עשויי נייר, בגובה שני מטר, ובהו בעולם מתוך חללים דמויי אקווריום משושה. במבט ראשון הם נראו תמימים למדי: פרח ענק עם פרצוף, עוגת מאפין מקושטת וחייכנית, קלח תירס משורבב לשון בעל חמש עיניים.
הצבעוניות המוגזמת, שמזכירה סרט של פיקסאר שיצא משליטה, והאופי הגרוטסקי של העבודות מושכים את העין באופן שיגרום לכל מי שיראה אותן לעצור, להתעמק בפרטים ולהבין שמשהו בתמונה הזאת לא לגמרי בסדר.

תירס מרושע
לפרח מהסצנה הראשונה, אם מסתכלים מקרוב, יש פה ושיניים, והוא בדיוק משתמש בהן כדי ללעוס דבורה שבסך הכל ניסתה לעזור לו ברבייה; מעל המאפין ניצב מתקן שמכסה אותו בחומרי גלם מלאכותיים והתירס המפלצתי נראה פתאום חורש רע כשלידו מתגלים תירסים קטנים ולא מזיקים.
מטרת המשדורר היא לספר לנו משהו לא נעים על העולם שבו אנחנו חיים ועל האופן שבו אנו מפיקים את המזון שלנו.

רעל בצלחת
סדרת העבודות, "מפלצות אכילות" שמה, היא היצירה האחרונה של צמד האמנים הצרפתים לוסי תומס ותיבו צימרמן, המכונים "זים וזו", אשר מתמחים בבניית פסלים ומיצבים מנייר. השניים יצרו עבודות עבור לקוחות כמו "טיים", יבמ, "דר שפיגל" ומיקרוסופט, והללו סוקרו בעשרות מגזינים ואתרים לעיצוב ואמנות ונכללו בכ־17 ספרים.
המיקום של התערוכה הנוכחית ב"מילאן אקספו" לא מקרי. התערוכה, שנמשכת עד אוקטובר, עוסקת בתעשיית המזון ומציגה פתרונות לסוגיות כמו המחסור באוכל השינויים בהרגלי התזונה והפיכת ייצור המזון לבר־קיימא. הפרח הטורף, לדוגמה, מתייחס לשימוש בהנדסה גנטית ליצירת צמחים שיודעים להגן על עצמם ממזיקים, והתוצאות ההרסניות האפשריות של התהליך. המכשיר שיוצר את המאפין הוא מדפסת תלת־ממד, מהסוג שמתחיל להיכנס כיום לתעשיית המזון, והיא יוצרת אותו באמצעות "דיו אכילה" שאינה באמת אוכל.
"אנו משתמשים בהומור, באירוניה ובמטאפורה קריקטורית, כדי לדבר על מה שלא מדברים עליו מספיק - כיצד השימוש בכימיקלים ובטכניקות חקלאיות אגרסיביות מדי עלול להיות מסוכן לבריאות שלנו".


