• תפריט
פנאי

מפצחי הסרטים

יוצאי חברת האלגו־טריידינג המצליחה פיינל פנו לאתגר חדש: מערכת שתוכל לקרוא תסריט ולספק תחזית מדויקת לגבי סיכויי ההצלחה של הסרט, היכן כדאי להפיץ אותו - ואפילו מי כדאי שיככב בו

איתי לב 08:5404.06.15
"הכרתי אישה ישראלית יפהפיה ואמרתי ניסע לישראל, נראה מה קורה. עליתי על מטוס, נחתתי בפתח תקווה ואמרתי 'אוי לא, זו ישראל?'", כך מגלגל דיוויד סטיף (30), אוסטרלי בוגר תואר שני לקולנוע, את סיפור הגעתו לארץ. אנחנו נפגשים בחלל עבודה אורבני משותף בהרצליה, משם הוא מנהל את חברת וולט (vaultml.com), שמנסה לשנות את חוקי המשחק בתעשיית הסרטים העולמית על ידי מתן תחזיות לגבי הצלחה או אי־הצלחה של סרטים. "זו סביבת עבודה טובה ויש ברז בירה חופשי" הוא צוחק, "היי, לפני הכל אני אוזי (אוסטרלי - א"ל)". הוא מוזג לי בירה במקצועיות שלא היתה מביישת את טום קרוז ב"קוקטייל", אנחנו עושים לחיים וחוזרים להתחלה.

 

"לפני שנה אמרתי לעצמי שחייבת להיות דרך לבדוק אם סרט מסוים יכול להביא קהל", הוא מספר. "גיסי, ניר צחר, הוא דוקטור למחשבים שעבד בחברת האלגו־טריידינג (מסחר אלגוריתמי — א"ל) הישראלית המצליחה פיינל. הוא בדק את ההצעה שלי, עשינו פיילוט וזה ניבא ממש טוב את התוצאות - הרבה יותר טוב מכפי ששיערנו וממה שהיה אפשרי בתחום עד עתה. היינו בשוק.

 

"הרעיון הוא לספק למחשב מלא נתונים, וכך בעצם לאמן אותו להבין כמה שיותר דברים - קרוב לבינה מלאכותית. הרעיון הוא שהמחשב יקרא תסריט ו'יבין' אותו, וכשהחבר'ה מפיינל הביאו את המומחיות הטכנולוגית זה הפך לאפשרי".

 

מימין: רוברט דאוני ג'וניור ובראדלי קופר ומארק וולברג מימין: רוברט דאוני ג'וניור ובראדלי קופר ומארק וולברג צילום: אי פי איי

 

סטיף וצחר הבינו שכמו שניתן לנהל מסחר בבורסה באמצעות אלגוריתם ממוחשב, אפשר גם "לאלף" מחשב כך שיידע לקרוא תסריט ולהכריע אם הסרט יצליח. בסוף 2014 עזבו צחר וזיו איילון את פיינל, ובינואר 2015 הקימו את חברת וולט עם סטיף. איילון, שהיה מנהל הטכנולוגיות הראשי בפיינל, מכהן כיום בתפקיד זה בחברת וולט, ואילו צחר מתפקד כמדען הראשי.

 

"הכנסנו אלפי תסריטים למחשב, והכשרנו אותו לקרוא תסריט בתהליך שנקרא 'עיבוד שפה טבעי'", מספר סטיף. "אתה מלמד אותו לא רק איך לקרוא שפת קוד, אלא איך לקרוא גם דפי ויקיפדיה ובהמשך תסריטים. אימנו את המחשב לזהות ז'אנרים, נושאים מרכזיים, דמויות, מערכות יחסים, סצנות של אלימות וסקס וכדומה. שילבנו את כל החומרים התוכניים האלה עם נתוני הפקה, עלויות, שיווק ותוכניות הפצה.

"בשקלול של הכל יחד אפשר להוציא סיכום די מדויק לגבי סיכויי ההצלחה של סרט. אנחנו קוראים לזה 'אופטימיזציה טרום־קהלית'. אנחנו רוצים להיות מסוגלים להגיד לחברות ההפקה איפה בעולם הסרט שלהן צפוי להצליח ואיפה כדאי למכור ולהפיץ אותו, מה יהיה היחס בין ההשקעה לרווח, ואילו חברת הפקה ואולפן הוליוודי הכי מתאימים לצילומים.

 

"גם בתחום הליהוק אנחנו רוצים להיות מדעיים ככל האפשר, ולהגיד לאולפנים איזה שחקן יקלע למודל הסרט שלהם. זה מבוסס על קרוב ל־100 מאפיינים שונים: סרטים שהוא השתתף בהם, רווחים, פרסים, כמה כניסות יש לדפי מעריצים שלו. אנחנו משתדלים שזה יהיה ללא שום הטיה מצד סוכנים ומקדמי מכירות למיניהם. בנינו בסיס נתונים גדול ומהימן של שחקנים, ולכל שחקן יש דירוג ועלות כך שאנחנו יכולים לחשב מי יהיה השחקן שיביא את התוצאות הטובות ביותר לסרט". 

להקיף את הסרט

 

כמה זמן לוקח לקבל ניתוח סרט כזה? 

"באופן תיאורטי - שעתיים. המערכות האלה בנויות על הרבה אלגוריתמים והן פאר היצירה. זה עולם חדש - אנחנו רוצים להגיד לך הכל לגבי הסרט ולהקיף אותו מכל כיוון. במבחן של הסרט 'צלף אמריקאי', למשל, גילינו שהוא יהיה שובר קופות כבר בשלב התסריט, רק על סמך הסיפור.

 

"כמו כן בראדלי קופר, שמגלם את גיבור הסרט, הוא אחד משלושת השחקנים שלפי המערכת שלנו, אם הם יובילו סרטים מסוימים סביר להניח שהם יהיו שוברי קופות. אנחנו קוראים להם נביולה - כוכבים ענקיים שהם גלקסיה בפני עצמם. שני השחקנים האחרים מלבד קופר הם מארק וולברג ורוברט דאוני ג'וניור".

 

מייסד דיוויד סטיף. "המחשב יכול להגיד לך אם לצלם את הסרט בניו יורק או בתל אביב" מייסד דיוויד סטיף. "המחשב יכול להגיד לך אם לצלם את הסרט בניו יורק או בתל אביב" צילום: עמית שעל

 

המחשב כמבקר קולנוע

לאור הצלחות הניבוי בקולנוע, עכשיו חברת וולט מתמקדת גם בטלוויזיה. "זה שוק ענק ומטורף", מעיד סטיף. "אנחנו תוקפים אותו מכל ההיבטים, ובסוף נגיע גם למשחקי מחשב".

 

והמחשב יכול לתת לך הערות?

"בגדול הוא יכול. ברגע שתשנה את הפרמטרים המחשב יניב תוצאות שונות, וזו בעצם דרכו של המחשב לתת את האינפוט שלו. הוא יכול להציע לך לשנות את הסוף, לצלם בניו יורק ולא בתל אביב או להחליף את השחקן בשחקנית. זה עלול לאיים קצת על אנשים יוצרים - הם לא אוהבים שמשנים להם דברים".

 

מה לגבי סרטים שהם הצלחה אמנותית או שהקדימו את זמנם. הם ייעלמו?

"לא ממש. המחשב מפתיע אותנו בכל פעם מחדש. ב'אופטימיות היא שם המשחק', למשל, המחשב העביר את הסרט על סמך תסריט בלבד. אנחנו אנשים פשוטים שאוהבים דברים מאוד מסוימים, ואלו דברים שהמחשב יודע לחזות. המטרה שלנו היא לספק לבמאים מערכת שבמסגרתה הם יוכלו להיות הכי יצירתיים ועדיין התחזיות לגבי הצלחת הסרט יהיו יציבות".

 

כבר יש תגובות למיזם?

"הולך מצוין. יצאנו לשוק רק בתחילת השנה, וכבר אנחנו בקשר עם האולפנים וחברות הליהוק וההפקה הגדולים בעולם ומריצים מולם מבחנים. בספטמבר נדע איך התחזיות שלנו פוגשות את המציאות, אבל בינתיים התוצאות מעולות".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות