$
פנאי

"כותבים לי שאני מוכר דמויות של טרוריסטים"

אסף הררי היה סטודנט למדעי המדינה כשהחליט להפוך למזכרתן. היום הוא מייצר מניאטוריות בדמות שועי הארץ, מוכר אותן וסופג בדרך נאצות אנטישמיות

רעות ברנע 09:0627.04.15

מדוע מטיילת גולדה מאיר בין דירה בתל אביב למפעל בסין? זו יכולה להיות יופי של חידת היגיון, אבל התשובה שלה טמונה באדם אחד: אסף הררי. כבר חמש שנים שהוא הוגה, מעצב, מייצר ומוכר פריטי מזכרות ישראליים, מה שהפך עם הזמן לעסק משגשג בשם "Piece Of History" (piece-of-history.com).

 

הסטאר היהודי הראשון

 

הניסיון הראשון של הררי (30) בעיצוב היה בתור סטודנט לכלכלה ולמדעי המדינה. "תמיד אהבתי אמנות ועיצוב, ובעיקר גיפט שופס (חנויות מזכרות), שמוכרות Action Figures — בובות צעצוע של דמויות מסרטים, משחקי מחשב ושאר אושיות. בעולם אפשר למצוא אותן הרבה, בארץ התחום עוד לא מפותח. בזמן הלימודים התחלתי להתעניין גם בפולקלור מקומי — יהודי וישראלי — והחלטתי לנסות לעשות תמהיל בין השניים ולעצב אקשן־פיגר של הרצל".

 

בובות מיניאטוריות בובות מיניאטוריות צילום: עמית שעל

 

למה דווקא הוא?

"הרצל הוא הסופרסטאר היהודי־ישראלי הראשון. הוא קונצנזוס, גם עבור אלה שיש להם בעיה עם המילה 'ציונות'. עיצבתי בובה של הרצל ושלחתי למפעל בסין שייצר לי שני אבות־טיפוס. כשהם הגיעו לארץ צילמתי והעליתי אותם כניסיון ל־eBay כדי לבדוק אם בכלל יש היענות למוצרים מסוג כזה. אחרי שעה קיבלתי אימייל מיהודי קנדי שהזדהה כ'אספן הרצלים', ביקש ממני לעצור את המכירה והציע לי יותר מפי שניים מהמחיר שביקשתי. שם זה התחיל. הבנתי שיש לזה שוק והחלטתי לייצר את ההרצלים בכמות מסחרית. במקביל השתתפתי בקורסים בעיצוב תלת־ממד וגרפיקה ופיתחתי דמויות נוספות. הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים — להיות 'מזכרתן'. אפילו פניתי לאקדמיה ללשון העברית וקיבלתי אישור להשתמש במילה הזאת".

 

הדמויות הבאות שעיצב הררי היו ארבעה מגדולי האומה — דוד בן־גוריון, גולדה מאיר, מנחם בגין ומשה דיין. הסדרה הפכה ללהיט, והוא החל למכור אותה דרך חנויות שונות בארץ ובאינטרנט. בהמשך הגיעו גם פריטים כמו בלוקים מעץ המאוירים בדימויים של מתנחל וחרדי, אריחים מעוטרים בציורים של מקומות מוכרים בארץ, סט מיניאטורות שמייצגות את שלושת מלכי ישראל ועוד. כל הפריטים מעוצבים במחשב הביתי של הררי מדירתו בתל אביב.

 

פידבק אנטישמי

 

המניאטורות של הררי אמנם מתכתבות עם דימויים היסטוריים, אבל עושות זאת בצורה עכשווית ונמכרות במחירים שנעים בין 40 ל־250 שקל. "אני מקבל השראה מדברים שאני רואה בעולם ועושה להם לוקליזציה", הוא מסביר. "אני לא עושה את זה ממניעים פטריוטיים בלבד, אבל אני כן רואה את עצמי כצבר. אני מרגיש שזה תורם משהו לתרבות המקומית שלנו — משפר את התדמית שלה והופך אותה ליותר קלילה והומוריסטית".

 

מי קהל הלקוחות שלך?

"ההזמנות מחו"ל מגיעות ברובן מיהודי ארצות הברית וקנדה. בארץ המוצרים משווקים ב־20 חנויות, והלקוחות הם בדרך כלל תיירים או ישראלים שרוצים להביא מזכרות למשפחה שלא גרה בישראל. לשמחתי גם הרבה אנשים צעירים קונים את המוצרים, כאלה שלפני כן לא היה להם בבית שום סממן ישראלי או יהודי. פתאום יש להם אפשרות לשים משהו כזה שנותן להם גאווה קטנה, אבל מצד שני הוא גם מגניב ומצחיק, לא ארכאי".

 

להיות יהודי ומגניב זה טוב ויפה, אבל הררי זוכה לחוות גם את הצד השני של המטבע. "אני מקבל הרבה אימיילים אנטי־ישראליים ואנטישמיים", הוא מספר. "כותבים לי שאני מוכר דמויות של טרוריסטים ושואלים למה שלא אעשה גם דמויות של דאעש. אני מתמודד עם זה כל הזמן, אבל מנסה בכל זאת להישאר א־פוליטי".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x