$
פנאי

ביקורת הצגה: "איבנוב", תיאטרון הקאמרי

תיאטרון הקאמרי מעלה את מחזהו של אנטון צ'כוב בעיבוד של איתי טיראן וארתור קוגן, שגם ביים. תיאטרון משובח ומרענן שמצליח להפתיע

מאיה נחום שחל 08:48 07.01.15

 

מה: תיאטרון הקאמרי מעלה את מחזהו של אנטון צ'כוב בעיבוד של איתי טיראן וארתור קוגן, שגם ביים לתפאורה של מיכאל קרמנקו. בהשתתפות: איתי טיראן, יואב לוי, גדי יגיל, הלנה ירלובה, אורי רביץ, עירית קפלן, אסנת בן יהודה, דודו ניב, דנה מיינרט, גיל ויינברג, תחיה דנון ועוד.

 

העלילה: ניקולאי איבנוב (טיראן) שקוע בחובות כבדים, מזניח ולא מסוגל לאהוב את אשתו הגוססת (ירלובה) שהתנצרה למענו, מדוכא, סובל ומבולבל ("אני לא מבין מה קורה בתוך הנפש שלי, אני רק בן 35 ומרגיש כל כך זקן"). הוא מחפש מקלט של אושר מדי ערב באחוזת חברו לבדייב (ניב), שגם לו הוא חייב כספים, ולאחר מכן כמעט מתחתן עם בתו הצעירה סשה (מיינרט). איבנוב המדוכא לא מצליח להתמודד עם החברה נטולת הסולידריות ועם חייו.

 

איתי טיראן ודנה מיינרט. הצגה מרתקת, משעשעת וכואבת
איתי טיראן ודנה מיינרט. הצגה מרתקת, משעשעת וכואבתצילום: ליאור נורדמן

 

דבר המבקרת:

קוגן וטיראן מוכיחים שהמחזות של צ'כוב עומדים במבחן הזמן בזכות עיבודם המודרני. בעזרת סילוק הסמוברים והשמלות והדגש על הסיפור האנושי - נפש האדם, בדידות, דיכאון, זוגיות, שיעמום, קפיטליזם - הם הצליחו ליצור הצגה מרתקת, משעשעת וכואבת, מבלי לסטות מהטקסט המקורי. אם משימתם היתה להנגיש את צ'כוב לקהל שחשש ממנו עד היום, אז הם הצליחו בגדול.

 

הבימוי של ארתור קוגן הוא מלאכת מחשבת מדויקת. הסצנה של מפגש האורחים בבית משפחת לבדייב, על גבול הגרוטסקה, היא אחת הטובות והמפתיעות, והיא מכניסה צבע ותיאטרליות להצגה אבל לא גורעת מהאמירה שמאחוריה. גם העבודה עם השחקנים ראויה לציון: תענוג לראות את טיראן הנפלא בתפקיד ריאליסטי ושונה מאלה שביצע בשנים האחרונות, מיינרט מקסימה, לוי ויגיל משעשעים ונפלאים, קפלן וניב נהדרים, בן יהודה מצוינת וויינברג לרגעים גנב את ההצגה.

 

  • שורה תחתונה: תיאטרון משובח ומרענן שמצליח להפתיע.

x