מה לעשות עם גבר
26 דקות - זה הזמן שמחזיק גבר ממוצע כשלוקחים אותו לשופינג לפני שהוא נמק משיעמום. בעולם סוף סוף מתחילים להתייחס לבעיה
גם אם מנסים להתעלות מעל הסטריאוטיפים, קשה להתעלם מאחד המראות השכיחים במרכזי קניות: גברים שיצאו למסע קניות עם בנות זוגם יושבים בצד מוקפים בשקיות, שקועים בסמארטפון, בוהים במבט מיואש או פשוט מנמנמים. הבלוג Bored Man או בשמו המלא "גבר משועמם — זה נראה נהדר, יקירתי" (bored-man.tumblr.com) וחשבון האינסטגרם miserable_men@ מציגים תיעוד שובר או שובה לב (תלוי מאיזה צד מסתכלים) של גברים מכל העולם המציגים אומללות אמיתית תוך כדי קניות.

גם כשזה מגיע לקניות, גברים הם ממאדים ונשים מנוגה: ב־2013 נערך בבריטניה סקר (בהזמנת Quidco, חברת cash back אינטרנטית) שחשף את ההבדלים בין שני המינים כשזה נוגע לשופינג: גברים, מתברר, מאבדים סבלנות אחרי כ־26 דקות של קניות, בעוד שנשים מחזיקות מעמד כשעתיים. כשהגברים התבקשו לציין את זרזי השיעמום הם מנו את הזמן הרב שנדרש לבנות זוגם לקבל החלטות, את מספר השאלות שלהן כשהן מתלבטות, את הדוחק בחנויות או את בטנם המקרקרת. הנשים, לעומת זאת, העידו כי הן מתחילות להשתעמם רק כשאינן מוצאות את מבוקשן.

ב־2009 פורסמו תוצאות מחקר שערך דניאל קרוגר, פסיכולוג אבולוציוני מאוניברסיטת מישיגן, שהרעיון לו נולד בזמן חופשה בצ'כיה. לאחר כמה ימי טיול באזורים כפריים, הדבר הראשון שרצו נשות החבורה לעשות עם הגיעם לפראג היה קניות.
בעיר שמציעה כל כך הרבה לעשות, קרוגר תהה על הדחף לעשות דבר שהן יכולות לעשות בכל מקום אחר. כך יצא לדרך מחקר שבחן הרגלי קניות והסיק, בסופו של דבר, כי הסיבה להבדלים בין נשים וגברים היא אבולוציונית. בעבר ציד חיות הבר היה באחריות הגברים ואילו ליקוט המזונות מן הצומח באחריות הנשים. אם נמיר זאת לציד וליקוט של בגדים, למשל, כיום גברים יוצאים לשופינג במטרה ברורה להיכנס לחנות ולצאת עם השלל מהר, בעוד שהנשים סורקות את השטח בחיפוש אחר "סימנים של בשלות" ובוררות את הסחורות.

כדי לקבוע אם הצמח שמצאו אכיל, נשים פיתחו תשומת לב דקדקנית לצבע, טקסטורה, ריח וצורה - אותם חושים שהן מפעילות כשהן קונות. זאת לעומת הגברים, שמבחינתם כל בשר שניצוד הוא טוב. נשות השבט גם למדו עם הזמן מתי השטח מניב את היבול הטוב ביותר (עונת הסיילים, בהקבלה) ונהגו לחזור שוב ושוב למקומות שסיפקו שלל מוצלח.

לפי התגובות בשטח נראה שלא מעט מרכזי קניות הפנימו את הפערים המגדריים האלה. "מעון היום" הראשון לגברים הוקם ב־2003 באזור הקניות המרכזי של המבורג, גרמניה, והוא צויד בספות נוחות, ספרי קומיקס, מכוניות בשלט רחוק ועוד. "רק גיליונות ה'פלייבוי' מעידים כי מדובר במקום למבוגרים", כתב אחד המבקרים. תמורת 10 יורו יכלו הגברים להמתין לבנות זוגם המשוטטות בחנויות, ליהנות מארוחה ובירות, ולבלות עם גברים אחרים.
בשנים הבאות צצו בעולם עוד ועוד "מעונות" שכאלה. אחד השיאים נמצא בסניף איקאה בסידני, אוסטרליה, ונקרא Manland (ארץ הגברים). "דמיינו את כל צרכיו של איש המערות האולטימטיבי", נכתב על המקום. כשבת הזוג מפקידה שם את הגבר שלה היא גם מקבלת זמזם שמופעל לאחר 30 דקות ומזכיר לה שכמו ילד, גם את הגבר צריך לאסוף.

סטיב ונגאס הוא עוד דוגמה למינוף השיעמום הגברי משופינג. בזמן שבת זוגו מבלה בתאי מדידה, סטיב מחקה בובות תצוגה. הוא "נטפל" לבובה, מודד את הסט שהיא הולבשה בו, מצטלם ומעלה לבלוג שלו The Gap Mannequin Project (gapmannequinproject.tumblr.com). למה? "כי זה מצחיק".

כמו תמיד, את הפנינים המוצלחות ביותר בנושא תורמים טוקבקיסטים. "אני מכניס את עצמי לטרנס ומדמיין שאני במקום אחר", סיפר אחד על החוויה האישית שלו, "כשהיא שואלת: 'זה נראה טוב?' אני מהנהן. ואז היא אומרת: 'וזה - יותר יפה?', ואני שוב מהנהן. אבל אז היא אומרת: 'אז מה היה לא בסדר בראשון?'. אין לי סיכוי לנצח!".


