$
אמנות ועיצוב

משחק בבועות

המעצב התעשייתי איב בהר חוזר לשתף פעולה עם סודהסטרים ומשיק את מכשיר ה־Play בעיצובו. ויש לו גם מה לומר על הביקורת העולמית שספגה החברה

יעל סובינסקי 09:3023.10.14

"כשמנסים להפוך מוצר למיינסטרים, חשוב לשים לב לפרטים הכי קטנים בעיצוב ובהנדסה שלו. זה מה שהופך רעיון חדש למוצר מצליח - תשומת הלב לאופן השימוש ומציאת דרכים שבאמצעותן אנשים יוכלו להשתמש במוצר כמה שיותר מהר ובכמה שיותר קלות", אומר המעצב התעשייתי איב בהר, "הצד הטכני צריך להיות עשוי כל כך טוב, עד שאנשים בכלל לא ישימו לב אליו".

זאת האידיאולוגיה שמנחה את בהר כבר שנים ושימשה אותו גם בעיצוב Sodastream Play, המכשיר החדש והשני של סודהסטרים בעיצובו שהושק: מסובך - אאוט; פשוט - אין.

 

מכשיר ה- Play (מימין) מכשיר ה- Play (מימין) צילום: Moti Fishbain

 

ממיושן לאופנתי

 

לפני שנתיים וחצי השיקה סודהסטרים את מכשיר ה־Source בעיצובו של בהר, שעזר למתג מחדש את המוצר הוותיק. אם בעבר נתפסו מכשירי סודהסטרים ודומיהם כפריט ששוכב תחת כיסוי בבית של ההורים, העיצוב של בהר הפך את המוצר לפריט אופנתי. לאחרונה הושק המכשיר החדש, ובהר מסביר מדוע היה צורך במוצר בעיצוב חדש, שלא נראה שונה בהרבה מקודמו: "אחד השיפורים העיקריים הוא בחיבור של הבקבוק למכשיר", הוא אומר, "במכשירים הישנים של סודהסטרים היה צריך להבריג את הבקבוק פנימה לפני השימוש, והרבה לקוחות הסתבכו בזה. במכשיר ה־Source כבר הכנסנו שיפור בתחום הזה, ובמקום הברגה צריך רק לדחוף את הבקבוק פנימה. ב־Play יש שיפור נוסף, והבקבוק מתחבר בקלות רבה יותר, אין צורך לשחרר אותו בכוח".

 

הבדל נוסף, לדבריו, הוא במראה ובגימור: "ה־Source הוא מכשיר יוקרתי למטבח, שמציג הרבה מידע על מידת ההגזה של המים, ורמת החומרים והגימורים בו גבוהה. מכשיר ה־Play מושתת על עיצוב טוב, אבל הוא יותר פשוט. הוא מכשיר צעיר וכיפי שמבוסס יותר על המראה שלו, ויש בו אלמנט משחקי: הלקוח יכול לבחור אונליין את הצבע של המכשיר או לקנות חלק אחד בצבע אחר לשם הגיוון".

 

בסודה סטרים, כנראה, לא מאמינים ביכולת התאמת הצבעים של הקהל הישראלי: בעוד בחו"ל תוכלו להרכיב מכשירים בצהוב ואפור, אדום ושחור או סתם כחול קובלט, בארץ אפשר להשיג את המכשיר רק בשלושה צבעים קונבנציונליים ואחידים: אדום, לבן ושחור.

 

מגררת לקקאו שעיצב בהר. "חשוב לשים לב לפרטים הקטנים" מגררת לקקאו שעיצב בהר. "חשוב לשים לב לפרטים הקטנים" צילום: Moti Fishbain

 

תפיסה חברתית

 

בהר, שנולד בשוויץ ב־1967 ומתגורר בארה"ב, זכה ברשימה ארוכה של פרסי עיצוב יוקרתיים, כולל זכיות בפרס Red Dot, ונודע בעיצובים חדשנים כמו מגררת לקקאו ועמדת טעינה חשמלית לרכב. בימים אלה הוא משיק סטארט־אפ שהוא שותף בו, August Smart Lock, שנועד להחליף את המפתח הביתי במנעול חכם שמסתנכרן עם הסמארטפון, ומאפשר למשתמש לשלוט בדלת לבית מרחוק.

 

במשך השנים נודע בהר בזכות המחויבות שלו לנושאים סביבתיים וחברתיים: לפומה הוא עיצב קופסאות נעליים חדשות, שאפשרו לחברה לחסוך יותר משני שלישים מהנייר המשמש לייצורן ולהפחית את השימוש בחשמל, נפט, מים, דיזל ופלסטיק עבור תהליכי הייצור, ההובלה והמכירה. המעבר מרכישת בקבוקי שתייה חד־פעמיים לבקבוק רב־שימושי הוא מבחינתו תרומה נוספת לנושא.

 

" להתעלם מכל ההשלכות הסביבתיות והכלכליות של השימוש בפלסטיק באופן חד־פעמי זו כבר תפיסה מיושנת לגמרי, ומהבחינה הזאת מכשיר כמו סודהסטרים יכול ללמד אנשים להכין בעצמם מים מוגזים או משקאות תוססים מבלי להשליך אחר כך את הבקבוק לפח".

 

גם תהליך הייצור של המכשירים שעיצב מפחית, לדבריו, את הנזק סביבתי: במקום לצבוע את המוצר לאחר הייצור, הוא עיצב מכשיר שעשוי מפלסטיק צבעוני באיכות גבוהה, שעובד בשיטות חדשניות שלא פוגעות בצבע.

 

מהנושא הפוליטי הוא מעדיף להימנע. כשאני שואלת אותו על התגובות בעולם לקמפיין של סודהסטרים עם סקרלט ג'והנסון ולקריאה להחרים את החברה כי המפעל שלה שוכן במעלה אדומים, בהר מגמגם. הוא עונה אחרי כמה דקות כשהוא שוקל כל מילה: "אין לי דעה מגובשת על המצב", הוא אומר, "ביקרתי במפעל וראיתי ישראלים וערבים עובדים זה לצד זה, ולדעתי זה מודל טוב לדרך שבה אנשים משני צדי הסכסוך משתפים פעולה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x