$
פנאי

ביקורת הצגה: "טרטיף", תיאטרון בית ליסין

תיאטרון בית ליסין מעלה את מחזהו של מולייר. מדובר ביצירה צבעונית ומשעשעת עם צוות שחקנים שראוי לציון לשבח

מאיה נחום שחל 09:0317.09.14

מה: תיאטרון בית ליסין מעלה את מחזהו של מולייר בבימויו של אודי בן משה ובהשתתפות ששון גבאי, מיה דגן, נמרוד ברגמן, הדס קלדרון, פלורנס בלוך, שלומי טפיארו, ארז וייס, אור בן מלך, לורין מוסרי, דודי בן סימון, אלון נכטיגל וארז שפר.

 

דבר המבקרת: אל ביתו של אורגון (גבאי) מגיע טרטיף (ברגמן), המתחזה לאיש דת חסר כל ומשתלט על ביתו ומשפחתו. אורגון, שנשבה ברוחניותו ובצניעותו, סוגד לו בעיוורון מוחלט ומחליט להשיא לו את בתו הצעירה, אף שכבר אישר לה להתחתן עם אהובה ולר. כל ניסיונות המשפחה להזהיר את אורגון מפני המתחזה הנוכל עולים בתוהו, אבל תושייתן של אשתו אלמיר (קלדרון) והמשרתת דורין (דגן) מצילה את המצב ברגע האחרון.

  

טרטיף בתיאטרון בית לסין טרטיף בתיאטרון בית לסין צילום: גדי דגון

 

להבדיל משכניי, לי לא הפריע שבן משה בחר למקם את העלילה במקום דמיוני בעל סממנים מזרחיים. נהפוך הוא. זה מדגיש את גדולתו של המחזאי, שכתב לפני 400 שנה מחזה על־זמני שמטרתו למתוח ביקורת על הממסד הדתי. יכול להיות שמולייר מתהפך בקברו מהאינטרפרטציה האוריינטלית המקורית, אבל הוא ודאי היה נפעם מהתרגום המצוין של אלי ביז'אווי, המוזיקה הנפלאה של אבי בללי ושאר האמצעים הבימתיים שאיגד בן משה ליצירה צבעונית ומשעשעת. ואולם, מעל הכל ראוי לציון לשבח צוות השחקנים כולו, ובראשו דגן עם כישרונה הבלתי נדלה ויכולותיה הקומיות (וגם הפיזיות, מתברר), גבאי המופלא בטיפשותו, קלדרון הנהדרת (בעיקר בסצנת הפיתוי) וברגמן הכובש בקולו, מבטו ותנועתו ומזגזג בין תום לרוע נכלולי באופן מעורר השתאות.

 

שורה תחתונה: טרטיף אוריינטל שמח ומבדר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x