$
פנאי

"היום אני מחפש השראה ברחוב"

אנדראס לוונסטאם, ראש חטיבת עיצוב בגדי הגברים של H&M שהוכתר ל"ראש הממשלה של אומת האופנה הדמוקרטית בעולם", משיק בארץ קולקציית קפסולה חדשה לגברים טרנדיים במיוחד

תמרה וולמן 08:2802.09.14

בחודש מאי השנה הכתיר המגזין השבדי "King" את אנדראס לוונסטאם לאדם המשפיע ביותר בתחום אופנת הגברים בשבדיה בליווי התואר "ראש הממשלה של אומת האופנה הדמוקרטית בעולם". המילה "אומה" מכוונת לענקית האופנה השבדית H&M, ואת הבחירה בלוונסטאם - המנהל הקריאייטיבי העומד בראש מחלקת הגברים של החברה - נימקו במגזין כך: "מעולם לא הוצעה אופנה ברמה כה גבוהה במחירים כה נמוכים לכל כך הרבה גברים".

 

20 שנה לאחר שהחל דרכו בתחום, נמצא לוונסטאם באחת הפוזיציות המשפיעות בעולם קמעונאות האופנה המהירה. בראיון ל"כלכליסט" לרגל כניסת קולקציית ה"טרנד" (Trend) לגברים לראשונה לארץ, סיפר לוונסטאם כי עיצוב אופנה עבור גברים אמנם הפך למעניין יותר בעשור האחרון, אך זה לא היה קורה בלי הלקוחות שעברו בזמן הזה שינויים מחשבתיים והתנהגותיים.

 

מתוך הקולקציה. מעיל 699 שקל, סריג 249 שקל, חולצה מכופתרת 249 שקל, מכנסיים 179 שקל מתוך הקולקציה. מעיל 699 שקל, סריג 249 שקל, חולצה מכופתרת 249 שקל, מכנסיים 179 שקל צילום: הנס מוריץ

 

"גברים כיום לא בהכרח מחפשים פריטים מיוחדים יותר, התפיסות שלהם פשוט השתנו", הוא אומר. "למשל, כיום את רואה הרבה גברים ששופינג עם חברים, התנהגות שהיתה בעבר 'נשית', הפך מבחינתם לתחביב".

 

לוונסטאם אמר בעבר למגזין הספרדי "Modaes" כי בניגוד לאופנת נשים שמשתנה במהירות ויש בה הרבה יותר אפשרויות, באופנת גברים ממחזרים שוב ושוב את אותם פריטים. לכן, לדעתו, בעיצוב לגברים יש לתת משקל רב יותר לצבעים, להדפסים ולאיכויות בד. אבל בסופו של דבר, הוא אומר, הסיפור שמאחורי המוצר חשוב להם הרבה יותר מאשר לנשים, ולא רק בתחום האופנה: "אפשר לומר שזה קשור באיזשהו אופן לעובדה שגברים אוהבים לקרוא ספרי הדרכה".

 

קולקציית ה"טרנד" לגברים שתנחת החודש בארץ היא למעשה קולקציית קפסולה קטנה, אך כזו שמגובה בסיפור מהסוג שאליו התכוון לוונסטאם. היא מופצת רק לחלק קטן מחנויות הרשת בעולם, ומיועדת לדבריו ללקוחות שהם בגדר Early Adopters - בעלי מודעות והבנה עמוקה לסטייל של הרגע ורצון לאמץ אותו לפני כולם.

 

צוות המעצבים של H&M מתייחס אליה כ"חוד החנית" מבחינה עיצובית - כפי שמעיד עליה שמה, היא זו ש"מפלסת" את דרכם של הטרנדים הכי רותחים, הגזרות החדשות והצבעים האחרונים, ומסמנת את הכיוון האופנתי של העונה עבור יתר הקווים.

 

לוונסטאם מספר כי הקולקציה החדשה משמשת גם כ"מקרה בוחן" לטרנדים, ומאפשרת למעצבים להבין מה חם ומה לא בעיני הקהל הרחב רגע לפני שהטרנדים זולגים לכלל הקולקציה בחנויות.

 

לוונסטאם: גברים כיום לא בהכרח מחפשים פריטים מיוחדים יותר, התפיסות שלהם פשוט השתנו" לוונסטאם: גברים כיום לא בהכרח מחפשים פריטים מיוחדים יותר, התפיסות שלהם פשוט השתנו"

 

זו קולקציה אורבנית ומחוספסת שמבטאת מידה של רוח מרד בזכות פריטי עור ואלמנטים מעולם האופנוענים, לצד קלאסיקות שזוכות לטוויסט אם בחומר, בגזרה או בחיבורים בלתי שגרתיים.

 

המעילים, בגזרות רכות ופחות מהונדסות, הם מהפריטים החשובים העונה לטעמו של לוונסטאם. מכנסי הטרנינג המחויטים, שמייצגים את אחת המגמות המשמעותיות - מגמה היברידית של חייטות נינוחה ופחות פורמלית - הם המכנסיים של העונה. הקולקציה תהיה זמינה מ־4 בספטמבר בחנות הדגל של H&M בקניון עזריאלי בתל אביב.

 

סווטשירט 179 שקל,  מכנסיים 249 שקל סווטשירט 179 שקל, מכנסיים 249 שקל צילום: הנס מוריץ

 

בין העל־זמני לטרנדי

 

חומרי הגלם, הפרטים והעבודה הדקדקנית הם הסיבה לכך שכמו הפריטים, גם מחירי הקולקציה הזו שונים (וגבוהים) מהממוצע ברשת. ב־H&M ישראל אמרו כי קולקציית הקפסולה הזו לגברים תופץ פעמיים בשנה לחנויות, כמקבילה הטרנדית והאדג'ית לקולקציית ה"סטודיו" של הנשים המוצגת בשבועות האופנה בפריז. אם מיטב בנינו יצביעו ברגליים, ייתכן שנראה פה את קו הטרנד במלואו, כפי שכבר זוכות לו הנשים.

 

בסדרת כתבות שהופיעה ב"פורבס" ב־2012 והתמקדה בענקיות האופנה זארה, יוניקלו ו־H&M, נטען כי אם ביוניקלו תהליכי הפיתוח ארוכים והמיקוד הוא באופנת בייסיק ובזארה שרשרת האספקה מאפשרת הגשה של הטרנדים האחרונים בזמן אמת - אזי H&M היא השילוב בין שני המודלים: היא בנתה גשר בין העל־זמני לטרנדי. אולם המשותף לשלוש החברות המצליחות האלה, נרשם שם, הוא הידיעה שהצלחה בקמעונאות לא תגיע מניחוש של הדבר הלוהט הבא, אלא מהבנה עמוקה את צורכי הלקוחות. לוונסטאם מחזק טענה זו כשאנחנו מדברים על היכולת לחזות מגמות עתידיות.

 

"טרנדים נעים במעגלים ואני בטוח שאפשר לערוך עליהם מחקר מעמיק, אבל מבחינתנו לא חשוב לחזות מה יהיה בעוד חמש שנים אלא להיות עם יד על הדופק כאן ועכשיו", הוא אומר, "וזה לא קורה אם יושבים ליד שולחן ומנהלים מחקר. זו תחושה כללית".

 

ז'קט 499 שקל, חולצה 179 שקל, מכנסיים 899 שקל ז'קט 499 שקל, חולצה 179 שקל, מכנסיים 899 שקל צילום: הנס מוריץ

 

אין כזה דבר מכוער

 

את ההשראה מוצא לוונסטאם במקומות שונים ובלתי צפויים. "אתמול הלכתי להופעה של אחת הלהקות השבדיות הידועות", הוא מספר, "היו כ־5,000 איש בקהל, כך שניתנה לי ההזדמנות להסתכל על גברים 'רגילים' מתרגמים ומרכיבים טרנדים וזה מרתק.

 

"אם לפני כמה שנים ההשראות הגיעו ממסלולי התצוגות או מטיולים למחוזות רחוקים תוך ניסיון לתרגם ולהנגיש אותן לקהל הרחב, כיום כל המעצבים הגדולים מחפשים השראה מהאדם שברחוב. 'מחקרי אופנה' נעשים בפסטיבלי מוזיקה ומשם מתורגמים לאופנה עילית, וחוזרים שוב לרחוב".

 

חולצה 249 שקל, מכנסיים 249 שקל חולצה 249 שקל, מכנסיים 249 שקל צילום: הנס מוריץ

 

מה נחשב ל"אסון אופנתי" בעיניך?

"פעם הייתי יכול לסמן את הדברים שהם 'לא', אולם עם השנים הפסקתי לנתח את זה. כיום אני מוצא קסם בדברים האלה - יש סיבה לכך שאנשים מתלבשים בצורה מסוימת. במקום להסתכל על זה בעין ביקורתית, אני מוצא בזה השראה, ואז מנסה להפוך את מה שנראה בתחילה כמכוער לדבר שהוא תמצית ה־cool".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x