$
פנאי

שוברת שורות

"אמרתי את מה שהיה לי להגיד במדע", אומרת ד"ר אלה אמיתי סדובסקי, שעזבה את חקר החומרים למען האמנות. תערוכה מקיפה שלה עולה במוזיאון הפתוח בתפן

רעות ברנע 09:3602.07.14

וולטר ווייט השתמש בידע המדעי שלו כדי לרקוח קריסטל מת'. ד"ר אלה אמיתי סדובסקי, יחי ההבדל הקטן, משתמשת בידע המדעי שלה כדי לעשות אמנות, ולפני כעשור ויתרה לשם כך על קריירה מבטיחה כמדענית בתחום החומרים. "חלקי חילוף", תערוכת יחיד חדשה שלה שתיפתח ב־12 ביולי במוזיאון הפתוח בתפן (עד דצמבר), מביאה את העבודה האמנותית שלה לשיא.

 

"יד שנייה מרופא שני" (2014). "חשובה לי ההקפדה על הפרטים" "יד שנייה מרופא שני" (2014). "חשובה לי ההקפדה על הפרטים"

 

"אמרתי את מה שהיה לי להגיד במדע", היא אומרת על ההחלטה שקיבלה במהלך שהות בסן פרנסיסקו, שאליה הגיעה לטובת פוסט־דוקטורט. "במקביל התחלתי ללמוד שם לראשונה אמנות באופן מקצועי, ורציתי להביא לידי ביטוי את הדברים שיש לי לומר".

 

זה חתיכת סיכון, לא חששת?

"במשך תקופה ארוכה ויתרתי על היכולת להתפרנס, וזה אחרי שהייתי 'מסודרת'. בעולם המדע לא הבינו למה עזבתי, וגם החזרה ארצה לוותה בקשיים. אבל אני לא מתחרטת".

 

ב־2005, עם שובה לישראל, המשיכה אמיתי סדובסקי את לימודי האמנות, בהתחלה במדרשה במכללת בית ברל ואז במסלול לתואר שני באמנות בבצלאל. מאז הציגה כמה תערוכות יחיד קטנות, שתיים מהן בגלריה גורדון התל־אביבית, שמייצגת אותה. את התערוכה הנוכחית אצרו במשותף אמון יריב מגלריה גורדון ורותי אופק, האוצרת של המוזיאון בתפן.

 

אלה אמיתי סדובסקי. "אני לא מתחרטת" אלה אמיתי סדובסקי. "אני לא מתחרטת" צילום: עמית שעל

 

עבודותיה של אמיתי סדובסקי נראות במבט ראשון כדבר הכי רחוק ממדע שאפשר לדמיין. מדובר ב־26 עבודות גדולות שבולטות בוויזואליות שלהן - הן פשוט ממש ממש יפות. כשמעמיקים בהתבוננות מבינים שהעבודות גם מורכבות מאוד. כולן עשויות ממגוון רחב מאוד של חומרים וכוללות המון פרטים. "אני עובדת על כל פרט קטן כאילו הוא יצירה בפני עצמה", אומרת אמיתי סדובסקי. "חשובה לי ההקפדה על הפרטים, כי אני מקווה שהם יגרמו לצופה להתבונן בעבודה יותר מכמה שניות ואולי לראות עוד משהו שאני רוצה להגיד".

 

באילו חומרים את משתמשת?

"הרבה מהעבודות כוללות בדים מסוגים שונים. אני בוחרת בדים שמצחיקים אותי או כאלה שהם מכוערים במיוחד בעיניי. הם צריכים להביע משהו - הרבה פעמים משהו שקשור לקיטש וחוסר טעם, ואיכשהו בסוף זה נהיה יפה. ציור על בד הוא לא עניין פשוט, ואני משתמשת בידע המדעי שלי בעבודה בפולימרים ופיגמנטים שקופים, שאותם אני רוקחת בעצמי כדי להשיג את החומריות של הצבע. אני אוהבת את התוצאה שמתקבלת באמצעות הטכניקה הזאת, תחושה של משהו תיאטרלי וגדול מהחיים".

 

גם נושאי העבודות גדולים מהחיים?

"רובם דווקא נוגעים בחיי היומיום, בהתעסקות ב'כאילו מציאות'. בעבודה 'יד שנייה מרופא שני', למשל, יש בחורה ליד חלון, שזו תבנית מציאותית. מחוץ לחלון שילבתי חומרים לא מציאותיים, גובלנים, שמתחברים לדרך שבה אנשים מפרשים את המציאות האופטימלית. גם שם העבודה מרמז על משמעותה: מי שמחפש מכונית מרופא לא יכול להרשות לעצמו מכונית חדשה, אבל עדיין רוצה את הטוב ביותר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x