שופינג זה רווחי
מיזם האופנה החברתי CO.CO, שמייצר בישראל לפי רצון הלקוחות, גייס מיליון שקל. עכשיו מסמנים שם את המטרה הבאה: לפרנס את הלקוחות שהן שותפות
את החנות של CO.CO (Collective Collection) בתל אביב קשה למצוא. בבניין משרדים אפרורי בנאות אפקה, בין משרדי רואי חשבון לעורכי דין, נמצא המטה של המיזם החברתי והאופנתי. בסוף המסלול המפותל מחכה חנות מלאה בגדים יפיפיים, שכולם יוצרו בישראל.
צפרא פרלמוטר, מנכ"לית החברה ואחת מבין ששת היזמים שמאחורי CO.CO, עומדת בעמדת הקופה ומטפלת בתעודות משלוח. בין כל האנשים המסתובבים במקום קשה להבחין מי המוכרת, מי היזמים ומי המעצבת: כולם עושים את הכל, חולקים את המשרד, את השולחן ואת הכיסא לפי הצורך של הרגע, ללא היררכיה מוגדרת. "החזון הוא להקים חברה שוויונית ושיתופית שתפעל כמו חברה עסקית לכל דבר, אבל במקום שהיא תפרנס טייקון ומנכ"ל, נגרום לכך שהיא תפרנס את הלקוחות וציבור רחב יותר", מספרת פרלמוטר.

מתקשים לגייס
בתחילת 2013 הושקה החנות הפיזית והמקוונת של פרלמוטר, דליה קפוזה ואחרים, והתוכנית עמדה למבחן. הרעיון נשמע מעט מורכב: תמורת השקעה של 1,000, 3,000 או 10,000 שקל הופכים לשותפים בחברה ומקבלים בגדים בסכום ההשקעה, כולל הנחה קבועה. "התחלנו עם 20 דגמים ועם תוכנית עסקית שלפיה חישבנו כמה נגייס, כמה נוציא, כמה נמכור - ואיך נסגור את החברה בסוף השנה. לא דיברנו על כמה נרוויח, אלא על איך לא נפסיד את הכסף של המשקיעות שלנו. התוצאה היתה שבסוף 2013 מכרנו פי שניים ממה שתכננו, אבל לא הצלחנו לגייס את הסכום שרצינו".
בימים אלה מציינים ב־CO.CO גיוס של מיליון שקל, חצי מהסכום המתוכנן, ואת הצטרפותן של משקיעות נוספות, שהפכו את מספר השותפים בחברה ל־300. "המטרה שלנו היא להפוך את הציבור לחצי מהשווי של החברה, אבל קשה לגייס משקיעים", מסבירה פרלמוטר. "מדובר כאן בפסיכולוגיה נטו. אנשים מפחדים, וגם חוששים לצאת פראיירים כי לוקחים מהם כסף מראש. 70% ממחזור המכירות שלנו הוא מלקוחות מזדמנות וחוזרות, אבל יש שותפות שחזרו כבר לסבב שני של השקעה".

לא רק הנחות
את קהל היעד היא מגדירה כקהל דעתני ומעורב רגשית, שמעוניין לשמוע על הסיפור ועל האידיאולוגיה שמאחורי הבגד. הרעיונות מיתרגמים לפריטי לבוש יומיומיים בסקאלת צבעים סולידית ורגועה ובמחירים ממוצעים: מ־50 שקל לטי שירט ועד כמה מאות שקלים לשמלה או מעיל קל. "אנחנו מייצרים 50–100 יחידות מכל דגם, יש לנו כ־60–70 דגמים בעונה, וזה הולך וגדל. את כל הדגמים שאנחנו רוצים לייצר אנחנו מעלים לאתר להצבעה, ועל כל דגם מצביעים 'אהבתי' או 'ויתרתי'. אנחנו רוצים לשמוע את הדעה של כולם כדי לדעת מה לייצר באופן הכי מדויק שאפשר, עם מינימום סיכון".
פרלמוטר מדברת בהתלהבות על השותפות שמתנדבות בעסק, בין אם בתרגום האתר לאנגלית, בעדכון תזרים המזומנים או בעבודה בקופה. "יש הרבה יוזמות קואופרטיביות, אבל המטרה שלהן היא לייצר הנחות או תנאים טובים יותר. המיזם שלנו נועד גם לכך, אבל המטרה שלנו היא לייצר מקור פרנסה, מתוך הבנה שבעתיד יהיו פחות מקומות עבודה. עסקים קטנים נעלמים לתוך ארגונים גדולים, ואנחנו מנסים ליצור מקור כוח. אנחנו לא רוצים לשנות את המתמטיקה, אנחנו רוצים לשנות את האפשרויות".


